Hej!
Ingen supervacker skapelse men övar mig för att bli bättre... Ska bli ett drinkbord mellan 2 solstolar till sommarstugan. Tryckt virke 45*45 i ramen. Kexat, limmat och skruvat från undersidan. Kommer att behandla med pigmenterad olja.
När jag la på det så tyckte jag det var snyggt utan skruvskallar. Det blir väldigt mycket sämre hållfasthet om man skruvar underifrån antar jag? Kan limma också men det hjälper nog bara en del. Syns inte riktigt men det är 4 st infällda "reglar" som brädorna ligger på. Dock bara i 45*23. Några förslag?
Inget slipat alls än så länge så det kommer bli lite snyggare...
Ingen supervacker skapelse men övar mig för att bli bättre... Ska bli ett drinkbord mellan 2 solstolar till sommarstugan. Tryckt virke 45*45 i ramen. Kexat, limmat och skruvat från undersidan. Kommer att behandla med pigmenterad olja.
När jag la på det så tyckte jag det var snyggt utan skruvskallar. Det blir väldigt mycket sämre hållfasthet om man skruvar underifrån antar jag? Kan limma också men det hjälper nog bara en del. Syns inte riktigt men det är 4 st infällda "reglar" som brädorna ligger på. Dock bara i 45*23. Några förslag?
Inget slipat alls än så länge så det kommer bli lite snyggare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du skulle ju kunna skruva uppifrån med försänkt skuv och plugga.
Har du pluggfräs och "försänkarborr"?
Har du pluggfräs och "försänkarborr"?
Så länge det är ett drinkbord och inte en pall kommer det att hålla. Om du är lagd åt det hållet är mässingsskruv dekorativa och skulle kunna kapas med en dremel till att bara ha lite av den ogängade delen av skaftet synlig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vid närmare eftertanke:M Mikael K. skrev:
Limmar du riktigt kan det ersätta alla skruv i världen.
Men skruva underifrån, så brädorna kommer snyggt och parallellt med jämna mellanrum.
Skruva sedan loss planorna en och en, och stryk på PU- lim (polyuretan), sätt tillbaka brädorna på rätt plats med hjälp av skruvarna, och sätt sedan tvingar som håller ihop limförbanden.
Det kommer att hålla!
Snyggt bord förresten!
Blir du inte nöj med det så köper jag det gärna
Tack för input. Och tack för beröm
.
Var och köpte ett lite bättre lim igår. Tror jag bestämt mig för att limma, skjuta dit dem med dyckertpistol, vända och skruva från undersidan. Tänker att den minsta dyckerten är så liten och jag kan slå den med högt tryck så den går in en bit. Kommer inte synas men tillräckligt för att vända. Då kan jag försäkra mig om snygga avstånd från ovansidan.
Först av allt väntar det tråkiga slipjobbet...
Var och köpte ett lite bättre lim igår. Tror jag bestämt mig för att limma, skjuta dit dem med dyckertpistol, vända och skruva från undersidan. Tänker att den minsta dyckerten är så liten och jag kan slå den med högt tryck så den går in en bit. Kommer inte synas men tillräckligt för att vända. Då kan jag försäkra mig om snygga avstånd från ovansidan.
Först av allt väntar det tråkiga slipjobbet...
Produkter som diskuteras: "dyckerten"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden