3 484 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hållbarhet på Festool Kapex 120
Är sjukt sugen på en Kapex 120 och hade i princip bestämt mig för en innan jag började läsa lite på FOG och upptäcker att det verkar vara otroligt mycket problem med motorer som brinner upp. Om jag fattat det rätt verkar det vara 110v-maskiner primärt, men såg sen att det fanns några 240v också. Skulle inte kännas superkul att lägga 12-13’ och sedan behöva bekosta ett motorbyte efter 3-4 år.
Så min fråga är; Alla ni som har en Kapex 120, hur har det funkat för er? Någon som råkat ut för motorhaverier liknande de som det surras om på FOG?
Så min fråga är; Alla ni som har en Kapex 120, hur har det funkat för er? Någon som råkat ut för motorhaverier liknande de som det surras om på FOG?
Inget motorhaveri än, bara haft min i 6månader.
Jänkarnas 240v maskiner är väl för 60Hz, så motorerna kan väl vara annorlunda än de Europeiska?
Jänkarnas 240v maskiner är väl för 60Hz, så motorerna kan väl vara annorlunda än de Europeiska?
Tack, jag glömde ju nämna att det givetvis är minst lika intressant att höra om alla som har en Kapex utan problem.
Nej, det hade ju varit riktigt illa om det havererade så snabbt, amerikansk motor eller inte
Ja kanske, men jag trodde nog att det var 110/120V som gällde där. Teorierna som flödar gäller ju om det kan vara skadligt att koppla in den i sin CT och att det är anledningen till att motorerna brinner upp. Tittade i specen på min Midi och den klarar ju 2400W och minns jag inte fel så ligger Kapexen på 1600W, så hos oss ska ju inte det kunna vara en orsak. Men jag är å andra sidan något av en anti-elektriker!
Nej, det hade ju varit riktigt illa om det havererade så snabbt, amerikansk motor eller inte
Ja kanske, men jag trodde nog att det var 110/120V som gällde där. Teorierna som flödar gäller ju om det kan vara skadligt att koppla in den i sin CT och att det är anledningen till att motorerna brinner upp. Tittade i specen på min Midi och den klarar ju 2400W och minns jag inte fel så ligger Kapexen på 1600W, så hos oss ska ju inte det kunna vara en orsak. Men jag är å andra sidan något av en anti-elektriker!
Jag tycker det borde ha märkts här på forumet om detta hade varit ett problem med EU maskiner men jag har aldrig hört talas om detta problemet. Tyvärr har inte heller jag någon längre erfarenhet så jag får nöja mig med att citera föregående talare i mitt omdöme:
Som du också säger så har de rimligtvis helt andra motorer i US eftersom de har 120 V och 60 Hz.bulleribock skrev:
Aldrig hört om problem med motorerna på dessa. Däremot har någon form av kraftöverföring (kanske en vinkelväxel?) havererat i en kollegas maskin. Den var dessutom körd helt normalt (det var jag som körde den när den gick sönder) så det kändes väldigt oväntat. Garantin var slut men den lagades för ca 3000kr har jag för mig. Sen dess har den hållit (typ 4 år sedan).
På min maskin var anhållet inte rakt (sett ovanifrån) utan svagt v-format vilket gjorde att bitar kunde kilas fast, helt värdelöst. Jag köpte maskinen begagnad och valde därför att själv rätta upp anhållet, vilket gick bra.
I övrigt har den funkat bra.
På min maskin var anhållet inte rakt (sett ovanifrån) utan svagt v-format vilket gjorde att bitar kunde kilas fast, helt värdelöst. Jag köpte maskinen begagnad och valde därför att själv rätta upp anhållet, vilket gick bra.
I övrigt har den funkat bra.
Klicka här för att svara