Hej jag å en bekant har kanske tagit oss vatten över huvudet
Vi håller på med att bygga en källare där det sedan ska på ett hus,
vi har murat ett varv med betonghålblock på en gjuten sula
Men vi är ingendera murare så har blivit lite tokigt med måtten

Längden är lika, bredden diffar 1,5cm men kryssmåttet är 7cm fel (bifogar bild) sen är inte alla blocken spikraka men ändå ganska hyfsat

Frågan är hur pass sämre blir hållbarheten när allt är lite snett det kommer bli helt under mark så rätt bra med jordtryck och ett par ton ovanpå
Estetiskt är sak samma men är orolig över att det ska rasa,
Ska man fortsätta likadant med nästa lager, försöka rätta till det, eller är det bara riva å försöka på nytt?
Tack på förhand

• Handritad skiss av byggprojekt med måttangivelser på linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CCGDE skrev:
Hej jag å en bekant har kanske tagit oss vatten över huvudet
Vi håller på med att bygga en källare där det sedan ska på ett hus,
vi har murat ett varv med betonghålblock på en gjuten sula
Men vi är ingendera murare så har blivit lite tokigt med måtten

Längden är lika, bredden diffar 1,5cm men kryssmåttet är 7cm fel (bifogar bild) sen är inte alla blocken spikraka men ändå ganska hyfsat

Frågan är hur pass sämre blir hållbarheten när allt är lite snett det kommer bli helt under mark så rätt bra med jordtryck och ett par ton ovanpå
Estetiskt är sak samma men är orolig över att det ska rasa,
Ska man fortsätta likadant med nästa lager, försöka rätta till det, eller är det bara riva å försöka på nytt?
Tack på förhand
Min erfarenhet säger att det blir rejält hållbart med dessa murar, men du fyller väl med dränerande och inte jord som material mot muren.

pacharan pacharan skrev:
Min erfarenhet säger att det blir rejält hållbart med dessa murar, men du fyller väl med dränerande och inte jord som material mot muren.
Tack för svar kmr fylla med först sandlager sen makadam närmst väggen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.