2 562 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Hållbar projektplan
Tänker totalrenovera vårt badrum 4kvm. Har nu gjort en liten plan som jag skulle vilja ha synpunkter på. Är tidsåtgången vettig? Har jag missat något?
Dessa kommer medverka:
Jag - Snickare/kaklare+Allt i allo
Frugan - Rivare/kaklare+Allt i allo
Kompisen - Betongare
El - Entreprenör
VVS - Entreprenör
Detta skall göras:
Dessa kommer medverka:
Kompisen - Betongare
El - Entreprenör
VVS - Entreprenör
Detta skall göras:
- Rivning gammal inredning 8 tim(Sortering Brännbart, Keramik, Metall, Avstänging vatten och el, Rivning av en vägg) 8 tim
- Golvjobb (Bilning, avlopp/vatten, gjutning, värmeslingor) 16 tim
- Byte ett fönster 4 tim
- El-installation 8 tim
- Igenbyggnad av dörr. 4 tim
- Montering av våtrumsgips 4 tim
- Montering tak och spotlight 8 tim
- Montering tätskikt 8 tim
- Montering Klinkers/kakel 16 tim
- Installation WC/Dusch/Handfat 8 tim
- Montering lister/foder 4 tim
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Hej,
Rent spontant, känns dina tider som rimliga uppskattningar för exakt de olika arbetsmomenten som du tänkt ut.
Det finns säkert en del arbetsmoment som du har missat, där det tillkommer en massa timmar.
Sedan tillkommer det en hel del trassel, typiskt att man måste åka och handla. Under shoppingtiden, som i bästa fall är bara en timme, står projektet stilla.
Dessutom, inte att förglömma, det tar en hel del tid att fundera ut hur man vill ha det och hur problemen ska lösas, speciellt när man gör det första gången.
Därför tror jag likadant som personerna ovan, att du behöver lägga på en faktor 3 för att få det mer rimligt.
Rent spontant, känns dina tider som rimliga uppskattningar för exakt de olika arbetsmomenten som du tänkt ut.
Det finns säkert en del arbetsmoment som du har missat, där det tillkommer en massa timmar.
Sedan tillkommer det en hel del trassel, typiskt att man måste åka och handla. Under shoppingtiden, som i bästa fall är bara en timme, står projektet stilla.
Dessutom, inte att förglömma, det tar en hel del tid att fundera ut hur man vill ha det och hur problemen ska lösas, speciellt när man gör det första gången.
Därför tror jag likadant som personerna ovan, att du behöver lägga på en faktor 3 för att få det mer rimligt.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
2-3 veckor på heltid, dvs 80-120 timmar kommer det ta.
Det ser tufft ut. TÄnk också på att lägga in dina arbetsmoment i kalendern och se hur det blir. Alla rivmassor ska ju ut och kanske iväg till tippen också.Dawwe74 skrev:Tänker totalrenovera vårt badrum 4kvm. Har nu gjort en liten plan som jag skulle vilja ha synpunkter på. Är tidsåtgången vettig? Har jag missat något?
Dessa kommer medverka:
Kompisen - Betongare
El - Entreprenör
VVS - Entreprenör
Detta skall göras:
- Rivning gammal inredning 8 tim(Sortering Brännbart, Keramik, Metall, Avstänging vatten och el, Rivning av en vägg) 8 tim
- Golvjobb (Bilning, avlopp/vatten, gjutning, värmeslingor) 16 tim
- Byte ett fönster 4 tim
- El-installation 8 tim
- Igenbyggnad av dörr. 4 tim
- Montering av våtrumsgips 4 tim
- Montering tak och spotlight 8 tim
- Montering tätskikt 8 tim
- Montering Klinkers/kakel 16 tim
- Installation WC/Dusch/Handfat 8 tim
- Montering lister/foder 4 tim
Men om allt material, och då menar jag allt, och alla verktyg m.m. finns på plats innan d startar, och alla beslut är tagna och du vet precis hur allt ska vara från början, då kan det kanske gå. Då har du tom. lite överskott på ett par punkter, men det kommer ätas upp av några andra
Har man för bråttom bara för att hinna rätt saker på rätt tid brukar dessutom slutkvaliteten bli lidande, så var försiktig med att stressa.
Även om du lyckas utföra själva arbetet på den tid du planerat så är det ett litet utrymme som gör det svårarbetat för fler en en person åt gången. Det största problemet är nog om eller när elektrikern dyker upp likaså rörisen troligtvis inte när han har sagt i alla fall. Därtill skall du lägga torktider för de olika betong, spackel ,tältskikt, fix, fog och mjukfog. men även målning av taket sedan skall el killen komma tillbaka för inkoppling och röris, så som någon sade tidigare 2-3 veckor från det ni börjar till ni kan använda det igen är ganska bra gissning om inget strular för mycket.
Först när jag såg din kalkyl såg den oerhört optimistisk ut. Men när jag sedan tänker hur mycket effektiv tid jag har lagt på mitt badrum så ligger det nog rätt nära. Dvs om jag räknar bort tiden då jag var tvungen att sticka på K-Rauta, lägga barn, laga mat, äta. Men det är rätt mycket tid som räknas bort, även om man jobbar ganska ostört. Är nu precis i sluttampen av mitt projekt (också 6 kvm) och jag började för tre veckor sedan. Men då har jag haft en mattläggare som la tätskiktsmatta, och ingen golvvärme.
Jag trodde (som vanligt, tänk att man aldrig lär sig...) att det skulle gå ännu snabbare innan jag satte igång, men har, precis som flera andra skrivit, stött på överraskningar under resans gång som gjort att jag blivit tvungen att tänka om.
Jag trodde (som vanligt, tänk att man aldrig lär sig...) att det skulle gå ännu snabbare innan jag satte igång, men har, precis som flera andra skrivit, stött på överraskningar under resans gång som gjort att jag blivit tvungen att tänka om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden