Någon som vet var man kan finna hållare för slippapper på rulle? Inte helt lätt att hitta på nätet...
Söker hållare för 93 mm bred rulle.

Antagligen ett skitdumt (sorry) förslag men skulle man kunna konstruera något med hållare för toapapper. Typ ett antal liknande denna i rad på en bräda för olika kornstorlek. Men jag kanske missförstå vad du är ute efter.

images.jpeg

Jag letar efter något liknande. Dock skiljer tre saker; hållaren jag söker behöver vara mer robust och tåla mer stryk; den måste klara större rullar (upp till ca 250mm diameter) och taggarna måste klara av att riva av pappret.

Jag kan bekräfta att det finns, vi hade sådana i träslöjden för sisådär 20 år sedan, jag minns inte ifall det var en bred hållare eller flera små, men dom såg ut som toarullehållare, och hade en "kniv" som man rev av sandpappret mot.

Vi brukade säga att vi skulle gå och hämta toapapper när vi hämtade sandpapper :)

Väl skräp till snickare att inte kunna snickra till en hållare för slippapper.
Några bitar plywood, en rundstav och ett bågfilblad (18 tänders) att riva av papperet mot.

Gör flera våningar för lite olika sorts papper också.

Protte

prototypen skrev:
Väl skräp till snickare att inte kunna snickra till en hållare för slippapper.
Några bitar plywood, en rundstav och ett bågfilblad (18 tänders) att riva av papperet mot.

Gör flera våningar för lite olika sorts papper också.

Protte
Hur ska han kunna bygga något sådant när han inte har ordning på sina slippapper?
Vad kom först? :)

• Gilla
Riggen
  • Laddar…
Håller med Protte, det är enkelt att bygga ihop en på egen hand. Istället för bågfilsblad kan man ta en avdankad klinga till bandsågen och göra som på bilden - om man nu vill ha många rullar bredvid varandra dvs...

SP_Dispenser.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa

Ja sådär har det alltid sett ut tycker jag.

bygga_bo skrev:
Håller med Protte, det är enkelt att bygga ihop en på egen hand. Istället för bågfilsblad kan man ta en avdankad klinga till bandsågen och göra som på bilden - om man nu vill ha många rullar bredvid varandra dvs...

[bild]

Källa
Såg trevlig ut, betydligt smartare än den jag tänkt mig. Ska gå på att tillverka en sådan i veckan.

Jag kom på en liten sak som kan vara irriterande och det är om man snabbt vill ta av en bit papper och man bara använder en hand är att det ibland inte riktigt går som man tänkt sig. För det finns inget som håller i rullen. På ett snickeri jag var på så istället för att rullarna hänger på en fast pinne. Så var sidorna som håller fast pinnen som rullen sitter på ledad. Jag mins nu när det är på tapeten att det fungerade bra.

Pär

Det verkar funkar bra, har bara hunnit testa lite än så länge. Rundstaven låses med en M6 skruv som går genom ett borrat hål i gaveln.

• 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Tjusigt! Smart med facken ovanför rullarna. Mina använda-men-för-bra-att-slänga papper samsas i samma utrymme, vilket verkligen inte är optimalt. Din lösning är memorerad inför ett framtida bygge.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Snyggt!, men du skulle självklart haft fack för alla dina maskin-slippapper också så du hade allt samlat på samma ställe :)

Snygg lösning. Gillar också facken ovanför. Om du gör längdmarkeringar på väggen (eller skruvar upp några linjaler) så att du lättare få rätt papperslängd för dina olika slipklossar.

Snyggt!
En sådan står nu på min lista att göra när jag får tid (och lite vägg över) ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.