P paralun skrev:
Ok, jägarna vill ju ha en rimlig ersättning för varje fällt vildsvin.
Så då är det inget problem, bara att skjuta av vildsvinsbeståndet.
Aj, aj så svårt det är att erkänna att du hade fel 😃 det finns inga gröna idéer som hindrar ökad avskjutning

https://www.ttela.se/nyheter/sverig...vildsvin.57d23b29-5700-50cc-9536-e978561221b5
P paralun skrev:
o och förhoppningsvist så får vi nu en större avskjutning av vildsvin när svinpesten etablerat sig i Sverige.
Enbart en massa "gröna ideer" som hindrar det.
Men var inte ledsen för det, händer även mig ibland 😂

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Grannen kom hem idag med 4 fällda, det finns mängder här i länet. Det krävs en riktigt kall vinter, jakten räcker inte till. Och den GROT som ligger kvar i skogarna över vintern bidrar även till ökning.
Ändå är avskjutningen väldigt hög i Kalmar län.

• Svenska Jägareförbundets statistik på vildsvinsavskjutning i Kalmar, med karta och linjediagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Abies koreana skrev:
Aj, aj så svårt det är att erkänna att du hade fel 😃 det finns inga gröna idéer som hindrar ökad avskjutning

[länk]

Men var inte ledsen för det, händer även mig ibland 😂
Ok, de gröna vill ha en stor avskjutning av vildsvin, mycket bra!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ändå är avskjutningen väldigt hög i Kalmar län.
Japp, men hur många nya grisar tillkommer varje år? Är den ökade avskjutningen 2020-2021 ett resultat av att stammen har växt kraftigt och det finns betydligt flera-😉 Kanske skjutit av de yngre suggorna som får färre ungar medan de äldre går kvar och föder flera för varje år de blir äldre. Bara gissningar,

Nissens
A AndersS skrev:
Japp, men hur många nya grisar tillkommer varje år? Är den ökade avskjutningen 2020-2021 ett resultat av att stammen har växt kraftigt😉
Nej, den är sannolikt ett resultat av att mörkersikten godkändes till vildsvinsjakt 2019, och att jägarna då fick helt nya förutsättningar.
Precis som jag skrev tidigare.

Nissens Nissens skrev:
Nej, den är sannolikt ett resultat av att mörkersikten godkändes till vildsvinsjakt 2019, och att jägarna då fick helt nya förutsättningar.
Precis som jag skrev tidigare.
Jo, här har skjutits både kor och hästar i hagarna med mörkersikte, men några av dem har varit danska gästjägare. Men en av de drabbade bönderna backa av misstag över en några lådor danskt öl.

• Haha
  • Ledsen
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jo, här har skjutits både kor och hästar i hagarna med mörkersikte, men några av dem har varit danska gästjägare. Men en av de drabbade bönderna backa av misstag över en några lådor danskt öl.
Jo och så kom det genast en grön skröna.....ondskefulla jägare...

Nissens
A AndersS skrev:
Vad nu det har med ökad avskjutning av vildsvin att göra.

Jag har sett filmer från en av skjutningarna du nämner, och det är helt obegripligt att det kunde ske.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad nu det har med ökad avskjutning av vildsvin att göra.

Jag har sett filmer från en av skjutningarna du nämner, och det är helt obegripligt att det kunde ske.
Jo och det gröna flummeriet kom direkt tillbaka.
Svinpest kan man nog förtränga i den gröna tron.

• Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ingen skröna, den bonde jag pratat med personligen var en ko som var i en hage för hon skulle kalva och låg ner. Från länet.
[länk]
[länk]
[länk]
Jo grönt trams, skjut bort vildsvinen så slipper vi svinpesten!

P paralun skrev:
Jo grönt trams, skjut bort vildsvinen så slipper vi svinpesten!
Jag förstår inte, du påstår att det är skrönor och jag bara ger dig den fakta som finns.
Självklart ska man skjuta gris, vad är ditt problem? Vad det gröna är vet jag inte.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo och det gröna flummeriet kom direkt tillbaka.
Svinpest kan man nog förtränga i den gröna tron.
Vad sjutton yrar du om?

Nissens Nissens skrev:
Vad sjutton yrar du om?
Tror att han började fredagskvällen lite tidigt😉

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Tror att han började fredagskvällen lite tidigt😉
Ja, vi får hoppas på det. 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.