Hej,
Vi har byggt en kista/ sittbänk med lock som vi använder till leksaksförvaring. Problemet är att locket är väldigt tungt och vi är rädd för att vår son ska klämma sig ifall locket smäller igen. Finns det någon smart produkt som man kan använda för att låsa fast locket i öppet läge? Jag vill helst inte göra åverkan på väggen bakom sittbänken. Mycket tacksam för tips!
Vi har byggt en kista/ sittbänk med lock som vi använder till leksaksförvaring. Problemet är att locket är väldigt tungt och vi är rädd för att vår son ska klämma sig ifall locket smäller igen. Finns det någon smart produkt som man kan använda för att låsa fast locket i öppet läge? Jag vill helst inte göra åverkan på väggen bakom sittbänken. Mycket tacksam för tips!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
En gasfjäder som dämpar eventuella stängningar? Tänk en billucka
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Gasdämpare eller så finns det gångjärn med lås funktion.
Ikea har en leksaks kista med gångjärn som inte åker ned.
Kanske kan beställa 2 såna av dom
Kanske kan beställa 2 såna av dom
Elfa har ett antal gasfjädrar att välja på, borde finnas något som passar där.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=gasfjäder
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=gasfjäder
Man kan sätta en fjäder om man vill, funkar finfint.
Här kan du beställa en, kostar 79:-
http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=437&xartnr=
Här kan du beställa en, kostar 79:-
http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=437&xartnr=
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Den där fjädern är möjligen praktisk, men tillsammans med små barn är den lömsk. Den räcker att peta på den om den är skjutbelastad för att den skall slå ihop. Dessutom har den ingen begränsning i dragriktningen. Smidig; ja, men i det här fallet; inte lämplig alls. Jag har dålig erfarenhet av den i just det här sammanhanget. Den är mest tänkt till lätta luckor.thomasx skrev:
Nja, att peta på den räcker inte precis, man får allt trycka till lite, och beroende på hur långt över jämviktsläget luckan öppnar för man hjälpa till att stänga locket.Johan Gunverth skrev:Den där fjädern är möjligen praktisk, men tillsammans med små barn är den lömsk. Den räcker att peta på den om den är skjutbelastad för att den skall slå ihop. Dessutom har den ingen begränsning i dragriktningen. Smidig; ja, men i det här fallet; inte lämplig alls. Jag har dålig erfarenhet av den i just det här sammanhanget. Den är mest tänkt till lätta luckor.
Att den inte har någon begränsning i dragriktningen är också en sanning med modifikation. Fjädern håller rejäla luckor på plats, som antyds av bilden. Om man häver sig över luckan med kroppen så kommer man antagligen att lyckas dra ut fjädern, men, allt går att ha sönder med våld.
Alla olika varianter har sina för och nackdelar, fjädern är enkel smidig och billig och håller luckan på plats. Är man rädd för att små barn, och andra, ska klämma fingarna av ett igensmällande lock är det mycket bättre att sätta en luckdämpare som tar emot locket när det faller.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Har du använt dem? Det har jag. Den har ett par klämda barnhänder på samvetet, ett par skinnflådda dito och ett par bulor i huvudet på pappan. Numera avvecklade och bytta mot andra lösningar. Fjädern viker sig mycket lätt, vilket ju är meningen, för ett par fumlande armar eller fingrar. Fäller man sedan upp luckan och är i närheten av fjädern, äter den sig fast i skinnet. Dragmotståndet är minimalt och kräver egentligen ett mothåll. Ett misstag och fjädern blir sträckt. På lätta luckor, t.ex. i nere i ruffen på en båt funkar de fint. Inget för miljöer med barn.thomasx skrev:Nja, att peta på den räcker inte precis, man får allt trycka till lite, och beroende på hur långt över jämviktsläget luckan öppnar för man hjälpa till att stänga locket.
Att den inte har någon begränsning i dragriktningen är också en sanning med modifikation. Fjädern håller rejäla luckor på plats, som antyds av bilden. Om man häver sig över luckan med kroppen så kommer man antagligen att lyckas dra ut fjädern, men, allt går att ha sönder med våld.
Alla olika varianter har sina för och nackdelar, fjädern är enkel smidig och billig och håller luckan på plats. Är man rädd för att små barn, och andra, ska klämma fingarna av ett igensmällande lock är det mycket bättre att sätta en luckdämpare som tar emot locket när det faller.
Jag talar dessutom om exakt den produkt du länkar till.
Jo då, jag har använt dem, och har inte upplevt de problem du beskriver. Bilden jag la in visar en stor och ganska tung glasfiberlucka med nåtad teak på, i sittbrunnen på en segelbåt. De är rätt frekvent använda ombord på fritidsbåtar, och det är ju ett rätt hyfsat betyg med tanke på att det kan gunga ganska bra ombord, vilket ställer en del krav på luckhållare.Johan Gunverth skrev:Har du använt dem? Det har jag. Den har ett par klämda barnhänder på samvetet, ett par skinnflådda dito och ett par bulor i huvudet på pappan. Numera avvecklade och bytta mot andra lösningar. Fjädern viker sig mycket lätt, vilket ju är meningen, för ett par fumlande armar eller fingrar. Fäller man sedan upp luckan och är i närheten av fjädern, äter den sig fast i skinnet. Dragmotståndet är minimalt och kräver egentligen ett mothåll. Ett misstag och fjädern blir sträckt. På lätta luckor, t.ex. i nere i ruffen på en båt funkar de fint. Inget för miljöer med barn.
Jag talar dessutom om exakt den produkt du länkar till.
Redigerat:
Jag har en ide som kanske kommer lite sent nu när kistan redan är byggd men det kanske går att fixa i efterhand ändå?
Om det inte gör något om där blir en glipa mellan sarg och lock (jag utgår från att locket ligger över och täcker sargen) så kan man sätta några gummidistanser på sargen, typ små dörrstoppar. Då kan inte locket stänga helt och fingrarna blir inte lika klämda. Jag satte 5mm "kuddar" på karmen till skjutdörrarna till barnens rum så dessa inte går igen helt. Den 5 mm glipan som uppstår räcker bra för att rädda barnens fingrar.
Om det inte gör något om där blir en glipa mellan sarg och lock (jag utgår från att locket ligger över och täcker sargen) så kan man sätta några gummidistanser på sargen, typ små dörrstoppar. Då kan inte locket stänga helt och fingrarna blir inte lika klämda. Jag satte 5mm "kuddar" på karmen till skjutdörrarna till barnens rum så dessa inte går igen helt. Den 5 mm glipan som uppstår räcker bra för att rädda barnens fingrar.
Bra idé, går att använda som komplement till en fjärderbroms också. Har just ropat in en gammal brudkista som ska bli leksakskista, så har samma problem.jac skrev:
Jag har en ide som kanske kommer lite sent nu när kistan redan är byggd men det kanske går att fixa i efterhand ändå?
Klicka här för att svara