Planerar nytt ikea-kök och funderar på denna häll resp ugn.
http://www.electrolux.se/Produkter/Matlagning/Hällar/Induktionshällar/EHL7640FOK/
http://www.husqvarna-electrolux.se/Products/Matlagning/Inbyggnadsugnar/Ugnar/QCE5225X.
Ugnen ska monteras under hällen.
Den bänkskivan vi sett ut är 28mm. Kommer det att funka med hällen, får den plats utan att göra någon speciallösning?
Ikea själva säger att med deras vitvaror måste bänkskivan vara 40 mm om man placerar ugnen under.
http://www.electrolux.se/Produkter/Matlagning/Hällar/Induktionshällar/EHL7640FOK/
http://www.husqvarna-electrolux.se/Products/Matlagning/Inbyggnadsugnar/Ugnar/QCE5225X.
Ugnen ska monteras under hällen.
Den bänkskivan vi sett ut är 28mm. Kommer det att funka med hällen, får den plats utan att göra någon speciallösning?
Ikea själva säger att med deras vitvaror måste bänkskivan vara 40 mm om man placerar ugnen under.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har sedan snart fyra år IKEAs häll och ugn.
Bänkskivan, också IKEAs, är 38 mm tjock.
Varför inte helt enkelt välja en tillräckligt tjock bänkskiva?
Varför tror du inte på IKEAs uppgifter?
Sista frågan:
Varför göra det krångligt för sig när det är så lätt att göra rätt
Bänkskivan, också IKEAs, är 38 mm tjock.
Varför inte helt enkelt välja en tillräckligt tjock bänkskiva?
Varför tror du inte på IKEAs uppgifter?
Sista frågan:
Varför göra det krångligt för sig när det är så lätt att göra rätt
Det är ju en induktionshäll så det kan bli tight, allt beror ju på IKEA, och var de sätter skivan ugnen vilar på.
Dessutom kräver induktionshällen mycket kylluft och därför behöver du bryta upp skåpstommen i framkant ovanför ugnen.
Som sagt allt hänger på IKEAs standard eller avsaknaden därav
Dessutom kräver induktionshällen mycket kylluft och därför behöver du bryta upp skåpstommen i framkant ovanför ugnen.
Som sagt allt hänger på IKEAs standard eller avsaknaden därav
Hej knockonwood, kul att du är nöjd med ditt kök!
Jag tror på vad IKEA säger, det var därför jag startade tråden. Som jag skrev så är bänkskivan vi valt 28 mm och finns inte tjockare storlek. Jag lägger inte två helger till på att kolla ut en ny...
Jag har däremot inte valt IKEAs häll och det kan ju tänkas att den hällen jag valt kräver mindre utrymme, den bygger 50 mm enligt spec.
Här är en fungerande länk på hällen, http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/electrolux-ehl7640fok
Jag tror på vad IKEA säger, det var därför jag startade tråden. Som jag skrev så är bänkskivan vi valt 28 mm och finns inte tjockare storlek. Jag lägger inte två helger till på att kolla ut en ny...
Jag har däremot inte valt IKEAs häll och det kan ju tänkas att den hällen jag valt kräver mindre utrymme, den bygger 50 mm enligt spec.
Här är en fungerande länk på hällen, http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/electrolux-ehl7640fok
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, i Elektrolux spec står det 55 mm inbyggnadshöjd.
Och för IKEAs standardmodell för ca 3.000 kr anges: Höjd: 5.1 cm
Så varför inte bita i det sura äpplet och byta din för tunna bänkskiva mot en i tillräcklig tjocklek?
Det tar knappast två helger = 4 dagar. Det tar snarare två timmar.
Och för IKEAs standardmodell för ca 3.000 kr anges: Höjd: 5.1 cm
Så varför inte bita i det sura äpplet och byta din för tunna bänkskiva mot en i tillräcklig tjocklek?
Det tar knappast två helger = 4 dagar. Det tar snarare två timmar.
I min värld är 2 helger inte =4 dagar utan just 2 timmar, så ser det ut när man har småbarn...KnockOnWood skrev:
Men om du har gott om tid kanske du kan hjälpa mig att hitta en 40mm valnötslaminatskiva i 3m längd med leveranstid <2v (=lagervara)?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det skulle jag gärna hjälpa till med men
a) jag vet inte var du bor
b) tycker inte att just valnöt är rätt i köket.
Men det måste vara jobbigt om man bara har en timme per vecka att ägna åt renoveringen.
Du/ni kanske skulle leja bort jobbet då.
Och det är bra att du tar hand om barnen först och främst.Det andra kan ju faktiskt vänta
//Stolt tvåbarnsfar
a) jag vet inte var du bor
b) tycker inte att just valnöt är rätt i köket.
Men det måste vara jobbigt om man bara har en timme per vecka att ägna åt renoveringen.
Du/ni kanske skulle leja bort jobbet då.
Och det är bra att du tar hand om barnen först och främst.Det andra kan ju faktiskt vänta
//Stolt tvåbarnsfar
a) StockholmKnockOnWood skrev:Det skulle jag gärna hjälpa till med men
a) jag vet inte var du bor
b) tycker inte att just valnöt är rätt i köket.
Men det måste vara jobbigt om man bara har en timme per vecka att ägna åt renoveringen.
Du/ni kanske skulle leja bort jobbet då.
Och det är bra att du tar hand om barnen först och främst.Det andra kan ju faktiskt vänta
//Stolt tvåbarnsfar
b) Då man redan har ett valnötsgolv så passar det ganska bra
Ja det är jobbigt att bara ha en timme i veckan till renovering. Det är därför jag inte vill börja om. För övrigt gör vi det inte frivilligt utan pga av vattenskada och självklart görs det entreprenör. Dock så täcks inte hela jobbet av försökringen så jag vill gärna hålla nere kostnaden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Personligen skulle jag välja en ljusare bänkskiva.
Min dröm är vit Carraramarmor, som en gammal ost- eller mejeridisk, men det fick jag inte
Vi hade en gång ett gammalt hus, som hade varit handelsbod.
Och där fanns ett trädgårdsbord med en sådan marmorskiva, som var kvar från affärstiden.
Fast på den tiden förstod jag inte att uppskatta äkta fin marmor.
Min dröm är vit Carraramarmor, som en gammal ost- eller mejeridisk, men det fick jag inte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade en gång ett gammalt hus, som hade varit handelsbod.
Och där fanns ett trädgårdsbord med en sådan marmorskiva, som var kvar från affärstiden.
Fast på den tiden förstod jag inte att uppskatta äkta fin marmor.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 267 inlägg
Snygg, den är vår favorit nummer två för nya köket. Dock lutar det åt denna granit då Marmor är känslig för syror


KnockOnWood skrev:Personligen skulle jag välja en ljusare bänkskiva.
Min dröm är vit Carraramarmor, som en gammal ost- eller mejeridisk, men det fick jag inte
[bild]
Vi hade en gång ett gammalt hus, som hade varit handelsbod.
Och där fanns ett trädgårdsbord med en sådan marmorskiva, som var kvar från affärstiden.
Fast på den tiden förstod jag inte att uppskatta äkta fin marmor.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ha, den fanns i 38mm också och dessutom på lager! Då är frågan räcker utrymmet då? Borde bli 2 mm över till luftspalt enligt beräkningen ovan.injonil skrev:
