Jag har sedan snart fyra år IKEAs häll och ugn.
Bänkskivan, också IKEAs, är 38 mm tjock.

Varför inte helt enkelt välja en tillräckligt tjock bänkskiva?
Varför tror du inte på IKEAs uppgifter?
Sista frågan:
Varför göra det krångligt för sig när det är så lätt att göra rätt :)
 
P
Det är ju en induktionshäll så det kan bli tight, allt beror ju på IKEA, och var de sätter skivan ugnen vilar på.
Dessutom kräver induktionshällen mycket kylluft och därför behöver du bryta upp skåpstommen i framkant ovanför ugnen.
Som sagt allt hänger på IKEAs standard eller avsaknaden därav
 
P
Manualen säger att bänkskivan skall vara minst 12mm
Det totala inbyggnadsdjupet är 69mm

Ugnen hittar jag ingen spec på
 
Det fungerar troligtvis inte med den ugnen. Länken till hällen verkar inte fungera så jag reserverar mig, men 15 mm som ugnen ger är troligtvis för lite.
 
Hej knockonwood, kul att du är nöjd med ditt kök!
Jag tror på vad IKEA säger, det var därför jag startade tråden. Som jag skrev så är bänkskivan vi valt 28 mm och finns inte tjockare storlek. Jag lägger inte två helger till på att kolla ut en ny...

Jag har däremot inte valt IKEAs häll och det kan ju tänkas att den hällen jag valt kräver mindre utrymme, den bygger 50 mm enligt spec.

Här är en fungerande länk på hällen, http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/electrolux-ehl7640fok
 
Nej, i Elektrolux spec står det 55 mm inbyggnadshöjd.

Och för IKEAs standardmodell för ca 3.000 kr anges: Höjd: 5.1 cm

Så varför inte bita i det sura äpplet och byta din för tunna bänkskiva mot en i tillräcklig tjocklek?
Det tar knappast två helger = 4 dagar. Det tar snarare två timmar.
 
KnockOnWood skrev:
Nej, i Elektrolux spec står det 55 mm inbyggnadshöjd.

Och för IKEAs standardmodell för ca 3.000 kr anges: Höjd: 5.1 cm

Så varför inte bita i det sura äpplet och byta din för tunna bänkskiva mot en i tillräcklig tjocklek?
Det tar knappast två helger = 4 dagar. Det tar snarare två timmar.
I min värld är 2 helger inte =4 dagar utan just 2 timmar, så ser det ut när man har småbarn...
Men om du har gott om tid kanske du kan hjälpa mig att hitta en 40mm valnötslaminatskiva i 3m längd med leveranstid <2v (=lagervara)?
 
Det skulle jag gärna hjälpa till med men
a) jag vet inte var du bor
b) tycker inte att just valnöt är rätt i köket.

Men det måste vara jobbigt om man bara har en timme per vecka att ägna åt renoveringen.
Du/ni kanske skulle leja bort jobbet då.
Och det är bra att du tar hand om barnen först och främst.Det andra kan ju faktiskt vänta :)


//Stolt tvåbarnsfar
 
KnockOnWood skrev:
Det skulle jag gärna hjälpa till med men
a) jag vet inte var du bor
b) tycker inte att just valnöt är rätt i köket.

Men det måste vara jobbigt om man bara har en timme per vecka att ägna åt renoveringen.
Du/ni kanske skulle leja bort jobbet då.
Och det är bra att du tar hand om barnen först och främst.Det andra kan ju faktiskt vänta :)


//Stolt tvåbarnsfar
a) Stockholm
b) Då man redan har ett valnötsgolv så passar det ganska bra

Ja det är jobbigt att bara ha en timme i veckan till renovering. Det är därför jag inte vill börja om. För övrigt gör vi det inte frivilligt utan pga av vattenskada och självklart görs det entreprenör. Dock så täcks inte hela jobbet av försökringen så jag vill gärna hålla nere kostnaden.
 
Personligen skulle jag välja en ljusare bänkskiva.

Min dröm är vit Carraramarmor, som en gammal ost- eller mejeridisk, men det fick jag inte :(
40663_7c7bdffaf7c644a351ac9ca4d5ad76d4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade en gång ett gammalt hus, som hade varit handelsbod.
Och där fanns ett trädgårdsbord med en sådan marmorskiva, som var kvar från affärstiden.
Fast på den tiden förstod jag inte att uppskatta äkta fin marmor.
 
Redigerat:
Hällen är 51mm, minus bänkskiva 28mm ger 23mm. Ugnen har 15mm utrymme vilket inte räcker till ens för installation, ännu mindre för luftspalt.
 
Snygg, den är vår favorit nummer två för nya köket. Dock lutar det åt denna granit då Marmor är känslig för syror

White-Cloud-Full.png

KnockOnWood skrev:
Personligen skulle jag välja en ljusare bänkskiva.

Min dröm är vit Carraramarmor, som en gammal ost- eller mejeridisk, men det fick jag inte :(
[bild]

Vi hade en gång ett gammalt hus, som hade varit handelsbod.
Och där fanns ett trädgårdsbord med en sådan marmorskiva, som var kvar från affärstiden.
Fast på den tiden förstod jag inte att uppskatta äkta fin marmor.
 
AndersMalmgren skrev:
Snygg, den är vår favorit nummer två för nya köket. Dock lutar det åt denna granit då Marmor är känslig för syror

[bild]
Perfekt som arbetsbänk!
Man ser inte brödsmulor, pepparkorn och annat tjafs. Enklare att hålla snygg med andra ord :thumbup:
 
injonil skrev:
Hällen är 51mm, minus bänkskiva 28mm ger 23mm. Ugnen har 15mm utrymme vilket inte räcker till ens för installation, ännu mindre för luftspalt.
Ha, den fanns i 38mm också och dessutom på lager! Då är frågan räcker utrymmet då? Borde bli 2 mm över till luftspalt enligt beräkningen ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.