Nyfiken varför husleverantören avrådde?

A Anders023 skrev:
Nyfiken varför husleverantören avrådde?
dom nämnde insekter, risk för att snö täpper igen utblås om det sitter för lågt vad jag minns. Huset är enplans med gjuten platta.

Pinnen4 Pinnen4 skrev:
dom nämnde insekter, risk för att snö täpper igen utblås om det sitter för lågt vad jag minns. Huset är enplans med gjuten platta.
Har någon uppdatering om hur det blev med ventilationen? hur gjorde du?

pokasd pokasd skrev:
Har någon uppdatering om hur det blev med ventilationen? hur gjorde du?
det blev galvat spirorör i plattan sen vidare upp till utblås på taket. Dock blir det nog inte klart förens till sommaren. Totalt 8-9m från fläkt till utblås så jag hoppas det ska fungera.

jag skippade tower lösningen då det blir ganska nära min tilltänkta altan.

jag köpte dom fyrkantiga delarna (naber compair steel flow) mellan häll och spiroröret från en nätbutik i Tyskland. Något billigare än att köpa i SE. Som jag förstått är det samma rör som till Siemens Bosch och Neff.

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
M mullemeck2 skrev:
Sorry, jag var otydlig. Röret går ut och blåser ut luften utomhus. Jag var väldigt emot kolfilter när vi byggde huset då jag tyckte att det var mer en nödlösning. Men i efterhand finns det en negativ sak med utblås och det är att det blir ett väldigt undertryck i huset. Det viner i lister för att fläkten försöker dra in luft överallt den kan. Kolfilter är mycket enklare så i efterhand hade jag nog hållt mig till det
Ska bygga som du, röret går ut och blåser ut luften utomhus. Fick lära mig av Bora att be elektrikern sätta en knapp i köket som stänger av FTXs utblås och istället intaget.

A Alex Holmén skrev:
Ska bygga som du, röret går ut och blåser ut luften utomhus. Fick lära mig av Bora att be elektrikern sätta en knapp i köket som stänger av FTXs utblås och istället intaget.
smart, såg en sån funktion på min ftx också. Ska be min elektriker om en sådan också. Tack för tipset!

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Pinnen4 Pinnen4 skrev:
smart, såg en sån funktion på min ftx också. Ska be min elektriker om en sådan också. Tack för tipset!
Bora har inte en digital utgång, då hade man kunna koppla ihop fläkten med FTX så det sköts automatiskt. Siemens kanske har

M mullemeck2 skrev:
Utblås. La ner ett rör som går ut i sockeln.
Jag står nu inför samma resa. Hur långt har du till marknivå från hålet i sockeln? Och vad har du för galler utanför? Du råkar inte ha några bilder kvar några år senare som nu?

D
Så här gjorde vi det

• Modernt kök med induktionshäll och integrerad fläkt installerad i bänkskiva, framför fönster med utsikt över trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av ventilation i ett skåp med flexibel slang ansluten till ett urtag och en svart plastbehållare.
    Skapa konto
  • Installation av kabel genom en vägg med ledning skyddad av flexibla rör nära ett fönster.
    Skapa konto
  • Trädäck med en metallstol, låda med växter, olivträd och ett par trätofflor framför en röd husvägg.
    Skapa konto
  • Rund ventilationskåpa monterad på en röd väggbeklädnad med vertikala räfflor, vid en trätrall.
    Skapa konto
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
D DSOS skrev:
Så här gjorde vi det
fint! Det blir inga problem med snön så nära marken?

D
pokasd pokasd skrev:
fint! Det blir inga problem med snön så nära marken?
bor i Södra skåne så det är sällan problem med snö :)

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
Sitter utsuget mitt på spishällen?
I så fall: Vad händer när det kokar över eller man spiller ut nått?

D
B bryggstun skrev:
Sitter utsuget mitt på spishällen?
I så fall: Vad händer när det kokar över eller man spiller ut nått?
det går inte rakt ner och där är ett filter som stoppar det mesta. Det skall koka över rejält för att det skall ta sig ner till motorn

• Rund mekanisk komponent med ett radiellt filter och centralt hål, troligen en del av en motorsetup.
    Skapa konto
  • Närbild på ett filter i en behållare som förhindrar vätskor från att nå motor.
    Skapa konto
  • Närbild på ett runt luftfilter i metall som förhindrar föroreningar från att nå en motor.
    Skapa konto
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
BirgitS
D DSOS skrev:
Så här gjorde vi det
Har du ett brandspjäll någonstans eftersom fasad och trall inte är skyddade mot eldslågor?
Luktar det inte mycket matos på uteplatsen när man lagar mat?

Fasaden är väl plåt ser det ut som..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.