14 432 läst ·
46 svar
14k läst
46 svar
Häll med inbyggd fläkt
det blev galvat spirorör i plattan sen vidare upp till utblås på taket. Dock blir det nog inte klart förens till sommaren. Totalt 8-9m från fläkt till utblås så jag hoppas det ska fungera.pokasd skrev:
jag skippade tower lösningen då det blir ganska nära min tilltänkta altan.
jag köpte dom fyrkantiga delarna (naber compair steel flow) mellan häll och spiroröret från en nätbutik i Tyskland. Något billigare än att köpa i SE. Som jag förstått är det samma rör som till Siemens Bosch och Neff.
Ska bygga som du, röret går ut och blåser ut luften utomhus. Fick lära mig av Bora att be elektrikern sätta en knapp i köket som stänger av FTXs utblås och istället intaget.M mullemeck2 skrev:Sorry, jag var otydlig. Röret går ut och blåser ut luften utomhus. Jag var väldigt emot kolfilter när vi byggde huset då jag tyckte att det var mer en nödlösning. Men i efterhand finns det en negativ sak med utblås och det är att det blir ett väldigt undertryck i huset. Det viner i lister för att fläkten försöker dra in luft överallt den kan. Kolfilter är mycket enklare så i efterhand hade jag nog hållt mig till det
Så här gjorde vi det
det går inte rakt ner och där är ett filter som stoppar det mesta. Det skall koka över rejält för att det skall ta sig ner till motornB bryggstun skrev: