1 189 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Hålet vid bänkskåpets list, nederkant eller underkant?
Det är såhär att listen som skall sitta under bänkskåpen från ikea bara är 160mm medans jag har 180mm mellan golv och bänksåp. Min undran är vad som är snyggast, att sätta glipan i överkant och täcka med något list där eller att sätta glipan i underkant och sätta en golvlist där? Kruxet är väl att jag inte tycker det verkar vara så snyggt att ha en golvlist vid köksdelen. Å andra sidan så ser man sidan från köket på långt håll från ena sedan så om jag täcklisten i underkant så glipan blir i överkant så skulle listen jag skulle täcka över glipan där inte se så snygg ut.
Så min fundering blir nästan om man inte ska skippa i att ha någon list alls under bänksskåpen? Vet inte riktigt om jag tycker det är snyggt eller ej än, någon som har det så och kan ge sin syn på det hela?
Så min fundering blir nästan om man inte ska skippa i att ha någon list alls under bänksskåpen? Vet inte riktigt om jag tycker det är snyggt eller ej än, någon som har det så och kan ge sin syn på det hela?
I vanliga fall är det bäst att ha en ev. glipa i ovankant. Det är bara om man krälar på golvet det syns... I ditt fall, om man ser det hela från sidan (om jag fattat det rätt) blir det svårare...(En bild på det hela skulle kanske hjälpa). Är det en vit sockel skulle jag nog köpt en skivbit vit melamin och sågat till en fullstor sockel till gaveln.
Står bänkskåpen på IKEAs svarta plastben skulle jag dölja dessa...(inte strunta i sockel m.a.o.)
Står bänkskåpen på IKEAs svarta plastben skulle jag dölja dessa...(inte strunta i sockel m.a.o.)
Du har förstått det alldeles rätt och du har rätt i det du säger
Det skulle fungerat utmärkt om man inte sett den där sidan av köket. Jag har ett L-kök och ena kortsidan slutar precis vid dörröppningen in till köket. I sin tur ligger hallen bredvid och därifrån ser man hörnet på köket. Om sockeln inte skulle gå ändå upp skulle det synas tydligt. Men ditt förslag på att såga till en skivbit av vit melamin ska fungera utmärkt. När man ändå är igång kanske det är lika bra att köpa lite extra och ha den melaminen under alla bänksskåpen så det inte syns några nyansskillnader.
Klicka här för att svara