H
Hej,

Bor i lägenhet i andrahand och är nyfiken på varför det är ett hål i väggen ovanför köksfläkten som är monterad. Lägenheten är från ’59 så kanske något gammalt skorstenhål?

undrar sen jag flytta in så tog tillfället i akt att fråga här bland alla kunniga :)

tack

Ventilation.

H
Stefan N Stefan N skrev:
Ventilation.
Du menar att hålet hjälper med ventilationen?

Tittade in där och såg en hel del smuts bara, min städnojja kickade in

Jag gissar på att det där är en så kallad frånluftsventil, den går rakt igenom huset och ut från taket. Nära fönster har du säkert liknande ventiler, det är så kallade tillluftsventiler. Tanken är att du ska ha frånluft i utrymmen som har ”dålig” luft, vilket är kök och badrum. Se till så denna är öppen i köket och badrummet (i badrummet har du eventuellt en fläkt kopplad till frånluften istället för en stängbar ventil).

H
H HuvudetPaSpiken skrev:
Jag gissar på att det där är en så kallad frånluftsventil, den går rakt igenom huset och ut från taket. Nära fönster har du säkert liknande ventiler, det är så kallade tillluftsventiler. Tanken är att du ska ha frånluft i utrymmen som har ”dålig” luft, vilket är kök och badrum. Se till så denna är öppen i köket och badrummet (i badrummet har du eventuellt en fläkt kopplad till frånluften istället för en stängbar ventil).
Då förstår jag. I badrummet har jag bara en sån där enkel standard ventil som drar ut luft och fukt

Då har jag dubbelt vid köket? Alltså att hålet där drar ut dåligt luft och även köksfläkten ut igenom skorstenen?

H Habibihabibi skrev:
Då förstår jag. I badrummet har jag bara en sån där enkel standard ventil som.

Då har jag dubbelt vid köket? Alltså att hålet där drar ut dåligt luft och även köksfläkten ut igenom skorstenen?
Din fläkt är (och bör med största sannolikhet inte vara) kopplad någonstans. Istället har du eventuellt en kolfilterfläkt, så är det aktivt kol i fläkten som absorberar luften. Detta är bara gissning då det ofta är så i lägenheter, men inte alltid (jag har för lite info för att kunna säga något med full säkerhet).

Ett vanligt fel som jag sett genom åren är folk som kopplar fläkten till frånluften, något som kan fungera bra i lägenheten men grannarna som får matoset in i sina lägenheter istället (alla är kopplade till samma kanal) är inte så glada. Det förstör också självdraget i huset (googla självdrag, frånluft, tilluft så hittar du mer info).

H
Precis, det är en kolfilterfläkt "motor" i köksfläkten.

Tacksam för svar

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Då är det kolet som tar upp matos (lukten), sedan hjälper frånluften också till att få bort dålig luft ur köket.

Har du några liknande ventiler i andra rum (som inte sitter i någon vägg bredvid ett fönster). Samt har du liknande ventiler i andra rum precis bredvid fönster?

H
H HuvudetPaSpiken skrev:
Då är det kolet som tar upp matos (lukten), sedan hjälper frånluften också till att få bort dålig luft ur köket.

Har du några liknande ventiler i andra rum (som inte sitter i någon vägg bredvid ett fönster). Samt har du liknande ventiler i andra rum precis bredvid fönster?
Jag har följande:

- En frånluftventil i badrum
- frånluftventil i kök (hålet som inlägget det handlar om)
- tillluftsventil i vardagsrum fönster
- tilluftsventil i sovrum

Tack igen!

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.