1 911 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Hål ovanför köksfläkt
Hej,
Bor i lägenhet i andrahand och är nyfiken på varför det är ett hål i väggen ovanför köksfläkten som är monterad. Lägenheten är från ’59 så kanske något gammalt skorstenhål?
undrar sen jag flytta in så tog tillfället i akt att fråga här bland alla kunniga
tack
Bor i lägenhet i andrahand och är nyfiken på varför det är ett hål i väggen ovanför köksfläkten som är monterad. Lägenheten är från ’59 så kanske något gammalt skorstenhål?
undrar sen jag flytta in så tog tillfället i akt att fråga här bland alla kunniga
tack
Jag gissar på att det där är en så kallad frånluftsventil, den går rakt igenom huset och ut från taket. Nära fönster har du säkert liknande ventiler, det är så kallade tillluftsventiler. Tanken är att du ska ha frånluft i utrymmen som har ”dålig” luft, vilket är kök och badrum. Se till så denna är öppen i köket och badrummet (i badrummet har du eventuellt en fläkt kopplad till frånluften istället för en stängbar ventil).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Då förstår jag. I badrummet har jag bara en sån där enkel standard ventil som drar ut luft och fuktH HuvudetPaSpiken skrev:Jag gissar på att det där är en så kallad frånluftsventil, den går rakt igenom huset och ut från taket. Nära fönster har du säkert liknande ventiler, det är så kallade tillluftsventiler. Tanken är att du ska ha frånluft i utrymmen som har ”dålig” luft, vilket är kök och badrum. Se till så denna är öppen i köket och badrummet (i badrummet har du eventuellt en fläkt kopplad till frånluften istället för en stängbar ventil).
Då har jag dubbelt vid köket? Alltså att hålet där drar ut dåligt luft och även köksfläkten ut igenom skorstenen?
Din fläkt är (och bör med största sannolikhet inte vara) kopplad någonstans. Istället har du eventuellt en kolfilterfläkt, så är det aktivt kol i fläkten som absorberar luften. Detta är bara gissning då det ofta är så i lägenheter, men inte alltid (jag har för lite info för att kunna säga något med full säkerhet).H Habibihabibi skrev:
Ett vanligt fel som jag sett genom åren är folk som kopplar fläkten till frånluften, något som kan fungera bra i lägenheten men grannarna som får matoset in i sina lägenheter istället (alla är kopplade till samma kanal) är inte så glada. Det förstör också självdraget i huset (googla självdrag, frånluft, tilluft så hittar du mer info).
Då är det kolet som tar upp matos (lukten), sedan hjälper frånluften också till att få bort dålig luft ur köket.
Har du några liknande ventiler i andra rum (som inte sitter i någon vägg bredvid ett fönster). Samt har du liknande ventiler i andra rum precis bredvid fönster?
Har du några liknande ventiler i andra rum (som inte sitter i någon vägg bredvid ett fönster). Samt har du liknande ventiler i andra rum precis bredvid fönster?
Bra läsning om du har tilluftsventiler (de bredvid fönster): https://sustend.se/det-drar-ju-varfor-far-man-inte-stanga-tilluftsventilerna/
frånluft bör du endast ha i kök och badrum, har du det någon annan stans så stänger du de ventilerna.
frånluft bör du endast ha i kök och badrum, har du det någon annan stans så stänger du de ventilerna.
Jag har följande:H HuvudetPaSpiken skrev:
- En frånluftventil i badrum
- frånluftventil i kök (hålet som inlägget det handlar om)
- tillluftsventil i vardagsrum fönster
- tilluftsventil i sovrum
Tack igen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden