Vi har en gammal Thermia MK 300, som alltså ska vara en rostfri mantelberedare och alltså torde vara relativt långlivad.

Upptäckte nu på morgonen att det droppade rostvatten på golvet. Efter att ha stängt av inloppet och strömmen till den, plockat av fronten och klippt upp isolering hittar jag detta.

Den är tillverkad -97, är det nån som tror det är nån idé att reklamera eller är det bara att bita i det sura äpplet? (Det kanske går att laga temporärt med en lite svetsloppa.)

Jag vet ju inte varifrån den köptes (den installerades innan vi köpte huset) och lär ju inte hitta nåt kvitto, hittar ingen information om att Thermia har nån slags rostgaranti heller, så det är kanske inte ens lönt att försöka.

• Rostig yta på en gammal Thermia MK 300 vattenberedare med blottad isolering på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog isär en kopparberedare som börjat läcka. Den är konstruerad i stål och har bara ett tunn film koppar på insidan. Det krävs rätt tjockt gods för att klara max tryck (16 bar?) så tveksamt om även en rostfri skulle vara gjord helt i rostfritt.

"rostfri" betyder ju inte rostfri eller oförstörbar så att hävda garanti på en snart 30 år gammal beredare känns ganska osannolikt.

Den billiga lösningen om bergvärmepumpen fortfarande fungerar vore att koppla in en separat elektrisk, eller köpa en separat modul för varmvatten och koppla in, och flytta tempgivarna.

Jag hittade den här sidan:
https://rorjour247.se/artiklar/typer-av-varmvattenberedare

Vet du något om vattnets pH-värde och kloridhalt? Det står på sidan att "En varmvattenberedare håller i snitt 10–20 år beroende på material och skötsel." Det kanske är lite mindre än jag väntat mig. Men att fråga efter garanti efter 28 år är nog ingen poäng.

Varmvattenberedare i rostfritt stål
Fungerar bra om vattnet har ett lågt pH-värde och är kolsyrehaltigt. Undvik dock rostfritt stål om vattnet har hög kloridhalt och högt pH-värde. Detta eftersom kombinationen kan skada stålet.

Jag har en gammal rostfri elberedare som började läcka runt gängmuffen där elpatronen sitter. Det verkade vara sprickor i materialet. Har efter svetsning varit tät i många år. Var absolut inget fel på plåten i övrigt efter ca 20 år. Såg nytt ut efter rengörning.
Så vill du svetsa så börja med att rengöra och knacka på plåten så du känner att det finns material kvar.
Men rostfritt som är ett samlingsnamn för många olika legeringar kan vara sprickbenäget och vara svårt att svetsa med enkla medel.
En annan burk jag svetsade gick inte att få tät. Genast efter svets så uppstod nya sprickor på båda sidor om svetsen.
Men varmvattenberedaren var hur snäll som helst att svetsa.
Tänk på att välja lämplig svetspinne eller tråd.

Inget håller förevigt, 28år har den levt ett bra liv men nu dags att gå i graven. Det där är inget att börja laga på.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J jishi skrev:
Den billiga lösningen om bergvärmepumpen fortfarande fungerar vore att koppla in en separat elektrisk, eller köpa en separat modul för varmvatten och koppla in, och flytta tempgivarna.
Har ingen bergvärmepump, VV-beredare och separat elpanna. Bergvärme står på planeringslistan, så därför är jag inte så sugen på att byta till en ny beredare som sen ska slängas när vi installerar bergvärme.

B Bjober skrev:
Jag har en gammal rostfri elberedare som började läcka runt gängmuffen där elpatronen sitter. Det verkade vara sprickor i materialet. Har efter svetsning varit tät i många år. Var absolut inget fel på plåten i övrigt efter ca 20 år. Såg nytt ut efter rengörning.
Det här är ju som sagt var en mantelberedare, elementen sitter alltså på utsidan.

Finns inte tillstymmelse av rost nån annanstans på ytan, som syns på bilden är den helt plåtren i övrigt.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
35an 35an skrev:
Inget håller förevigt, 28år har den levt ett bra liv men nu dags att gå i graven. Det där är inget att börja laga på.
Då kommer vi i såna fall antingen behöva vara utan varmvatten i flera månader, eller behöva köpa en ny beredare som får slängas när vi installerar bergvärme...

Jag kommer nog ge den ett försök med kemisk metall för att förlänga livet på den några månader, det är som sagt var bara ett pyttelitet porhål.

N Nerre skrev:
Då kommer vi i såna fall antingen behöva vara utan varmvatten i flera månader, eller behöva köpa en ny beredare som får slängas när vi installerar bergvärme...

Jag kommer nog ge den ett försök med kemisk metall för att förlänga livet på den några månader, det är som sagt var bara ett pyttelitet porhål.
Då låter det ju som ett utmärkt objekt att reparera.

När man letat varmvattenberedare så är första intrycket att "vad billiga de är".
Men så fort man sorterat bort allt man inte tycker passar i form av volym, spänning, effekt, utseende, kvalitet , anslutningsmöjlighet mm så ändras uppfattningen till " jädrars vad dyrt det blir!"

Kemisk metall skulle inte jag tro på men det är ju billigt att försöka. Om du känner någon som kan svetsa borde det vara värt ett försök. Om du bara ser det som en temporär lösning måste inte svetsen vara rostfri. En annan temporär lösning kunde vara att skaffa en billig begagnad elektrisk beredare att byta till. Den behöver du ju inte slänga sedan. Det är bättre att sälja igen eller möjligen ge bort den.

A Avemo skrev:
Kemisk metall skulle inte jag tro på men det är ju billigt att försöka. .
Det står i alla fall på den kemiska metallen att den funkar för att laga läckor i rör för vatten och värme, och hålet här är ju bara ett nålsöga typ. Så jag testar på det tills vidare, lite jobbigt att vara utan varmvatten annars.

Även om det bara är ett litet hål som läcker så ser det ju ut som ett ganska stort område som korroderat och bara väntar på att gå hål i. Med uppemot 9 bars tryck av varmvatten så kan det bli en ganska tråkig olycka.

Om det nu var en elberedare och du planerar för ny värmelösning, hitta en nästintill gratis bättre begagnad på Blocket (de skänks i princip bort av alla som skaffar värmepump) tills du skaffar en annan värmekälla istället för att försöka laga den där...

Vi som pysslat med hydroformning vet att över 30 bars tryck som till slut spräcker 0.8mm plåt är totalt odramatiskt.

• Gilla
jishi och 1 till
  • Laddar…
J jishi skrev:
Även om det bara är ett litet hål som läcker så ser det ju ut som ett ganska stort område som korroderat och bara väntar på att gå hål i. Med uppemot 9 bars tryck av varmvatten så kan det bli en ganska tråkig olycka.

Om det nu var en elberedare och du planerar för ny värmelösning, hitta en nästintill gratis bättre begagnad på Blocket (de skänks i princip bort av alla som skaffar värmepump) tills du skaffar en annan värmekälla istället för att försöka laga den där...
Totalt ospännande olycka...
Vi som tittar på folk som bygger ånglok på youtube vet att man testar pannor fyllda med vatten, just för att det är ofarligt...

• Gilla
jishi och 2 till
  • Laddar…
J jishi skrev:

Det enda som kan bli spännande där är vart det läckande vattnet tar vägen i huset. Själva olyckan är odramatisk.
Det är ångpannor som exploderar våldsamt men då är det ångan uppe i pannan som expanderar inte vattnet.

• Gilla
jishi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.