Hjälp! Jag har ett hål i mitt avloppsrör under huset. I helgen har jag haft översvämning i min källare. Det var smältvatten som kom in, kanske genom dräneringen, pga en bäck utanför min fastighet som svämmat över. Följden blev en delvis vattenfylld källare och trögt att spola i toaletten. Spolbil kom ut och åtgärdade översvämning och upptäckte även, via filmning, ett hål i avloppsröret under mitt hus. Det har troligen skapat ett trögare flöde som i sin tur gjorde att när det kom väldigt mycket mer vatten än vanligt i systemet kom upp vatten via golvbrunn och skapade tröghet i avloppet.

Vad ska jag göra nu?! Huset är från 1947 och troligen är rören inte bytta sen dess. Behöver jag bila upp hela källaren (som är inredd som bostad) eller ska jag satsa på relining? Vilken typ av entreprenör bör jag anlita? Känns som att detta kan bli väldigt dyrt så alla råd jag kan få är tacksamma.

Louisebyggerkök Louisebyggerkök skrev:
Hjälp! Jag har ett hål i mitt avloppsrör under huset. I helgen har jag haft översvämning i min källare. Det var smältvatten som kom in, kanske genom dräneringen, pga en bäck utanför min fastighet som svämmat över. Följden blev en delvis vattenfylld källare och trögt att spola i toaletten. Spolbil kom ut och åtgärdade översvämning och upptäckte även, via filmning, ett hål i avloppsröret under mitt hus. Det har troligen skapat ett trögare flöde som i sin tur gjorde att när det kom väldigt mycket mer vatten än vanligt i systemet kom upp vatten via golvbrunn och skapade tröghet i avloppet.

Vad ska jag göra nu?! Huset är från 1947 och troligen är rören inte bytta sen dess. Behöver jag bila upp hela källaren (som är inredd som bostad) eller ska jag satsa på relining? Vilken typ av entreprenör bör jag anlita? Känns som att detta kan bli väldigt dyrt så alla råd jag kan få är tacksamma.
Relina ledningen ut från huset med strumpmetoden. Svårt säga vilken entreprenör du ska använda då de flesta bara verkar regionalt.

Krilleman
Louisebyggerkök Louisebyggerkök skrev:

Du måste först ta reda på vart vattnet kom in i huset, och hur.
Utan den informationen så går det inte att konstatera en åtgärd.

Kan det vara så att dagvattnet är sammankopplat med spillvattnet någonstans?
Väldigt vanligt förekommande "förr".

Men detta förfarandet kan dagvatten tryckas upp "fel" väg tillbaka via spillvattnet vid hög belastning.

Ingen relining i världen åtgärdar det problemet. (Oavsett reliningsmetod)

Krilleman Krilleman skrev:
Du måste först ta reda på vart vattnet kom in i huset, och hur.
Utan den informationen så går det inte att konstatera en åtgärd.

Kan det vara så att dagvattnet är sammankopplat med spillvattnet någonstans?
Väldigt vanligt förekommande "förr".

Men detta förfarandet kan dagvatten tryckas upp "fel" väg tillbaka via spillvattnet vid hög belastning.

Ingen relining i världen åtgärdar det problemet. (Oavsett reliningsmetod)
Japp. Så är det tror jag. Dagvattnet eller dräneringen är ihopkopplat med spillvattnet. När smältvatten svämmade över gräsmattan trängde det upp I garaget golvbrunn. Även toaletten påverkades och blev trögspolad och illaluktande. Spolbilen sög bort problemet och filmade även rören. Det var så hålet i avloppsröret under huset upptäcktes.

Men I vilken ände börjar jag?!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.