Hej forumet,
Vi har ett vattenfilter från Hague, H3500 (https://www.haguewater.com/water-filters/reverse-osmosis-filters/h3500.html) som ska återmonteras. Eftersom vi vill undvika hål i den nya diskbänken, och ställen som samlar smuts, vill vi ersätta den medföljande kranen med en vanlig, väggmonterad kran.

Frågan är, hur gör vi med kranen som sitter på nu, inringad i rött på bilden.
Schematisk diagram över omvänd osmos vattenfiltreringssystem med komponenter och anslutningar markerade med färgkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det borde gå att koppla den blå slangen för utgående vatten direkt på rör till kran, men går det att ersätta resten av paketet - i så fall med vad?

Jag har frågat vår lokala återförsäljare, som bara svarar "Oj, ja, det har jag aldrig hört något om. Jag vet inte." Inte riktigt den hjälp vi behöver...

Lite fortsättning/tolkning:

Mina tankar är att det går utmärkt att dela på funktionerna:
  • kopplingen som leder vatten genom kranen är en ren "pass-through" med ventil för att reglera flödet - blå slang i den inringade delen i figuren ovan
  • den andra delen är ett återströmningsskydd genom luftgap.
Planen är att koppla blå slang till rör-i-rör för kran till kökssidan, och svart rör från omvänd-osmos-renaren till ett återströmningsskydd med luftgap. Tips på var man får tag på ett?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.