18 199 läst ·
28 svar
18k läst
28 svar
Hagmans Golvfärg EP-V härdar inte
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
Igår kväll målade jag första varvet med Hagmans Golvfärg EP-V. Blandade 1/2 burk med färg och 1/2 burk med härdare. Blandade ordentligt och tillsatte ca 15 % vatten. Underlaget är fiberförstärkt flytspackel som slipats med ABS-slip. Flytspacklet har härdat i ca 3-4 veckor (skulle vara ok efter en vecka).
Jag använde roller och efter la på flödigt (enligt instruktion från färghandlaren). Lämnade en liten luftspalt öppen på garageporten och ställde in en liten kupévärmare för att hålla uppe temperaturen något (ca 20 grader).
I produktbladet står att det ska vara härdat inom 10 timmar, men det har nu gått 15 timmar och det är fortfarande klibbigt. Det är också många små luftbubblor som inte är så roligas ut. Jag upplever också att laken synar underlaget mycket, inte alls förlåtande för små defekter i underlaget.
Så frågan är rätt naturlig, vad kan ha hänt?
Jag använde roller och efter la på flödigt (enligt instruktion från färghandlaren). Lämnade en liten luftspalt öppen på garageporten och ställde in en liten kupévärmare för att hålla uppe temperaturen något (ca 20 grader).
I produktbladet står att det ska vara härdat inom 10 timmar, men det har nu gått 15 timmar och det är fortfarande klibbigt. Det är också många små luftbubblor som inte är så roligas ut. Jag upplever också att laken synar underlaget mycket, inte alls förlåtande för små defekter i underlaget.
Så frågan är rätt naturlig, vad kan ha hänt?
Är 50/50 rätt blandat då? Jag såg någon siffra att det skulle vara 30% av komponent A och 70% av komponent B. Samt mellan 10-20% vatten.
Läs igenom databladet på hemsidan.
http://www.hagmans.se/sv/golv/malning/e/39291/golvfarg-ep-v/
Läs igenom databladet på hemsidan.
http://www.hagmans.se/sv/golv/malning/e/39291/golvfarg-ep-v/
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Fast en halv burk är vad det är iallafall däremot flödigt är helt fel det ska dras i tunna lager då färgen härdar genom avdunstning mvh Andreas
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
Om man förutsätter att de två delmängderna totat sett ska "gå jämt ut" så måste 50 % av ena burkens innehåll passa de andra burkens 50 %-iga innehåll. Låt vara att det är olika stora delmängder (och densitet).
Den som gav rådet har själv målat ett garagegolv flödigt, med gott resultat. Han har mycket lång erfarenhet av färg (typ 30 år i färgbranschen). Det kan givetvis ändå vara så att han fel, men det borde ju härdat snabbare. Var nyss ut och kollade, ca 36 timmar efter målningstidpunkten. Det går att gå på golvet men lacken är fortfarande lite mjuk. Dock inte kladdig längre. Skönt! Förhoppningsvis så härdar det ihop ordentligt.
Jag är mer besviken över hur mycket småbubblor som finns överallt. Hela ytan är som grovt sandpapper (fast givetvis inte så tätt mellan "kornen").
Antingen är färgen extremt känslig för blandningsförhållandena eller så är det fel på just den här batchen av färg.
Den som gav rådet har själv målat ett garagegolv flödigt, med gott resultat. Han har mycket lång erfarenhet av färg (typ 30 år i färgbranschen). Det kan givetvis ändå vara så att han fel, men det borde ju härdat snabbare. Var nyss ut och kollade, ca 36 timmar efter målningstidpunkten. Det går att gå på golvet men lacken är fortfarande lite mjuk. Dock inte kladdig längre. Skönt! Förhoppningsvis så härdar det ihop ordentligt.
Jag är mer besviken över hur mycket småbubblor som finns överallt. Hela ytan är som grovt sandpapper (fast givetvis inte så tätt mellan "kornen").
Antingen är färgen extremt känslig för blandningsförhållandena eller så är det fel på just den här batchen av färg.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Med tanke på miljöhysterin det senaste årtiondena så är erfarenhet från 20-30 år tillbaka nödvändigtvis inte värt så mycket när det gäller färg, tyvärr. Färgernas egenskaper ändras oavbrutet numera. Färg som t o m heter samma, kan vara totalt förändrad några år senare.
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
Det har du alldeles rätt i, lång erfarenhet behöver inte nödvändigtvis betyda adekvat erfarenhet. Men i det här fallet så arbetar han i färgfackhandeln dagligen (både professionella målare och konsumenter) och han jag upplever honom som mycket vederhäftig. (Ska bli intressant att höra vad han säger/tror när jag träffar honom på måndag). Är inte orolig för att vi inte ska komma överens om det ekonomiska. Däremot är jag intresserad av vad som har hänt och ännu mer, hur ska vi gå vidare.
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
Så är det nog att blandningsförhållandena är viktiga. Färgen ska ju vara klar för andra varvet redan efter 10 timmar. Jag tycker att jag vara noggrann med blandningsförhållandena. Det kan inte diffa många % med den metod som jag använde. Jag mätte djupet på färgen i respektive burk före och efter. Härdarens burk var svagt konisk och därför kompenserade jag denna mängd något ("några millimeter mindre mängd" om du förstår hur jag menar).
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det kommer att härda iallafall de problemen som uppstår vid för tjock målning är som du beskriver lång torktid och luftbubblor i färgen vill du ha det snyggt så mellanslipa om några dagar med abs slip och ta det lugnt med mängden Hur stort är det? Det ska på 0.12kg/m2 dvs en sats på 10 kg räcker till 40 m2 med två strykningar
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
Garaget är på ca 32 kvm och första målningen ska väl suga lite mer än andra? Det fanns kvar en halvliter när jag målat klart. Det kanske blev i tjockaste laget då? Å andra sidan hade jag förstått det som att lacken skulle ha en litet avjämnande funktion (fylla ut en del slipmärken och grunda gropar efter piggrollern) och det har den definitivt inte haft.
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej den ska inte fylla någonting alls då får man använda en "riktig" epoxi
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
OK! Då kanske det måste bli ett andra varv med Hagmans tjockfilmsfärg EP-V. Har du @Andreas_kalmar någon erfarenhet av denna färg?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja har målat med det märket innan men det är ingen större skillnad på olika märken i tillvägagångssätt
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
Uppdatering. Nu har det gått 120 timmar sedan jag målade och fortfarande är färgen mjuk. (Det går att gå på golvet utan att det blir märken). Nopporna som bildats går med enkelhet att hyvla av med en bred spackelspade. Slipar jag med 120 sandpapper blir färgen kletig och bildar gummiliknande korvar.
Jag ringde till Hagmans tekniska support och beskrev situationen. Killen var trevlig och la fram följande teori.
Luften i garaget var ca 20 grader och det hade stått på en kupévärmare hela dagen inför målning som gjordes vid 19-tiden på kvällen. Plattan kan dock varit väsentligt lägre temperatur samtidigt. Jag hade fått rådet att lägga färgen flödigt vilket kan förklara att den hade börjat tjockna så mycket att luften i plattan inte frigjordes utan bildade noppor i ytan. Det var fuktig luft ute vilket inte är till fördel när man målar med denna typ av färg (och kanske inte någon annan färg heller?!).
Hur ska jag då gå vidare. Killen på tekniska supporten var inte orolig för att färgen inte ska härda ordentligt. Han gav rådet att hyvla bort nopporna på ytan. Ta en ASB-slip med Scotch Brita platta för att matta ned ytan så att nästa lager ska få bra greppyta.
Eftersom jag vill ha så slätt golv som möjligt rekommenderade han deras Tjockfilmsfärg EP-V (vatten spädd epoxifärg). Denna kan klara upp till 0,3 mm tjockt färgskick. Låt den härda ordentligt i någon dag med en byggtork (ca 20 grader) och att jag ska vara luftcirkulation.
Så får det bli. Önskar att det blir bra resultat till slut.
Jag ringde till Hagmans tekniska support och beskrev situationen. Killen var trevlig och la fram följande teori.
Luften i garaget var ca 20 grader och det hade stått på en kupévärmare hela dagen inför målning som gjordes vid 19-tiden på kvällen. Plattan kan dock varit väsentligt lägre temperatur samtidigt. Jag hade fått rådet att lägga färgen flödigt vilket kan förklara att den hade börjat tjockna så mycket att luften i plattan inte frigjordes utan bildade noppor i ytan. Det var fuktig luft ute vilket inte är till fördel när man målar med denna typ av färg (och kanske inte någon annan färg heller?!).
Hur ska jag då gå vidare. Killen på tekniska supporten var inte orolig för att färgen inte ska härda ordentligt. Han gav rådet att hyvla bort nopporna på ytan. Ta en ASB-slip med Scotch Brita platta för att matta ned ytan så att nästa lager ska få bra greppyta.
Eftersom jag vill ha så slätt golv som möjligt rekommenderade han deras Tjockfilmsfärg EP-V (vatten spädd epoxifärg). Denna kan klara upp till 0,3 mm tjockt färgskick. Låt den härda ordentligt i någon dag med en byggtork (ca 20 grader) och att jag ska vara luftcirkulation.
Så får det bli. Önskar att det blir bra resultat till slut.