Hej! Jag behöver lite köptips.

Jag är på jakt efter en riktigt bra, men lite "kvinnlig" häftpistol. Det vill säga, den skall vara fullt brukbar för en väldigt tanig tjej. Föreställ er styrka som en mellanstadietös.

Den får således varken vara trög eller ge någon allt för kraftfull rekyl. Ändå måste den självklart vara av god kvalitet.

Jag antar att en eldriven vore det bästa, då det kräver mindre rent muskulärt?
Jag har tittat på den här:
http://www.isaberg-rapid.se/litiumi...ncPage=1310&Destination=1235&PKProduct=863027

Verkar den vara något att ha? Är det någon med kunskaper som kan gissa om den här orkar med lite tyngre arbeten än att "klä om dynor"? Jag skulle behöva dra lite häftklamrar genom ett par trälister i furu som jag har liggandes.

Annars tar jag gärna emot andra produktråd och tips!
Prisklass: Ej över en femhundring.

Tacksam för svar!

Linnea

Linnea__ skrev:
Hej! Jag behöver lite köptips.

Jag är på jakt efter en riktigt bra, men lite "kvinnlig" häftpistol. Det vill säga, den skall vara fullt brukbar för en väldigt tanig tjej. Föreställ er styrka som en mellanstadietös.

Den får således varken vara trög eller ge någon allt för kraftfull rekyl. Ändå måste den självklart vara av god kvalitet.

Jag antar att en eldriven vore det bästa, då det kräver mindre rent muskulärt?
Jag har tittat på den här:
[länk]

Verkar den vara något att ha? Är det någon med kunskaper som kan gissa om den här orkar med lite tyngre arbeten än att "klä om dynor"? Jag skulle behöva dra lite häftklamrar genom ett par trälister i furu som jag har liggandes.

Annars tar jag gärna emot andra produktråd och tips!
Prisklass: Ej över en femhundring.

Tacksam för svar!

Linnea
Som innehavare av 4 mekaniska Rapidpistoler, samt två elektriska Novus, dristar jag mig till att föreslå en fullständigt komplett vansinnig lösning.

En kompressordriven häftpistol är mindre, starkare och har en mycket behagligare rekyl, kostar dessutom en bråkdel. Till skillnad från de eldrivna, klarar den att driva in spikar och häfrklamrar i 99% av alla försök.

Nackdelen är att det krävs en stor klumig och opraktisk kompressor (rätt liten faktiskt, men ändå stor).

Föreslår detta då jag till slut efter mycket missnöje och misslyckade försök bytte en nyköpt elektrisk mot en kompresor plus häftpistol, och sedan dess har det fungerat.

Om du går med elektrisk, begär att få prova i riktigt trä, och full längd på klamrarna. Det är endast de dyra pistolerna som är något att ha.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.