Ska dra in nytt vatten med PEM slang och undrar vilken koppling jag ska välja. Det verkar vara väldigt blandade meningar. Något jag uppmärksammat är att vissa vill ha stödhylsa för PRK och andra inte.

Jag har kopplat en hel del VVS och känner mig inte som en total nybörjare, men har aldrig kopplat PEM förut.

Frågorna är:

1. PRK eller Beulco?
2. Om PRK, stödhylsa eller ej? Slangen blir 32mm.
3. Om Beulco, hur många varv ska den dras egentligen? Står "1-2 varv beroende på slang" vilket jag inte tycker är så specifikt.

Tack

Redigerat:
Jag har använt PRK (svenskt) i 40 år. De fungerar alldeles utmärkt. Har köpt Buelco (italienskt) på senare år. De fungerar ävenledes utmärkt.

Priset är nog skillnaden (som ÖB säger). Däremot var PEM-kvaliten inte lika bra för 40 år sedan. De gamla ledningarna kunde spricka i längsgående riktning. Det gäller särskilt större dimensioner 50 mm och uppåt.

Redigerat:
PRK utan stödhylsa då? Ser att Bauhaus säljer PRK, så det vore egentligen det smidigaste alternativet. Man blir ju lite tveksam när det är plast inblandat i kopplingen, men som du säger verkar ju alla använda dem.

Egentligen är väl PRK smartare då man har ett plastskikt mellan metall och PEM. I Buelcon är det ju metall direkt mot plast, vilket är tuffare; dvs man måste vara mer försiktig med åtdragningsmomentet. Förr i världen fanns det en mängd liknande kopplingar som Buelco men dessa verkar ha försvunnit. Efter tiden så förändrar sig PEM slangen runt hårdplasten i PRK-kopplingen och det finns ingen chans i världen att den kan släppa. PRK kopplingen är dessutom lätt att jobba med. Det här gäller i allt dimensioner från 32 mm och nedåt! Har man grövre ledningar finns det andra hänsyn.

På montage som inte har belastning, som en vattenmätarkonsol så hade kört med PRK utan att fundera.
På montage i tex en borra så hade jag kört på Beulco som har bättre klämring.

Men det är min lekmannaåsikt.
Efter att ha sett hur mycket vatten en 32mm PEM kan producera vid 4bar så gillar jag att vara på den säkra sidan.

Jag har prövat båda och vad det gäller användarvänlighet så vinner då Prk stort iaf, bara sätt ihop och skruva i botten.

Buelco fungera perfekt. Enkelt att använda. Blir bra resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.