Dom bröt sig in i min redskapsbod på tomten.Som tur är så förvarar jag inte mina verktyg där
utan mest trädgårdsredskap.Blev trots detta av med en del dyra saker(bla.en Pionjär).
Nu till min egentliga fråga,jag kan värdera alla saker utom en och det är en Bahco
rörtång ca(har aldrig mätt den)70-75 cm lång.Den var väl ca 25 år gammal men i nyskick.
Man använder ju inte ett sådant monster varje dag.Har väl använt den ett tjugotal gånger.
Har försökt att hitta en sådan på nätet men inte lyckats.
Finns det någon som kan säga hur mkt en sådan är värd?
Det är väl själva F.N!!! att man inte får ha saker ifred!:@
 
Ahlsell tar 2515 +moms för en bahcotång som är 72cm lång.
 
120116
RÖRTÅNG BAHCO 144
Styck 982.80 OK 982.80
LÄNGD 720MM GRIPV 110MM 982.80 +moms
 
Fast 982:80 är ditt rabatterade pris. Ahlsells listpris utan rabatt är 2515. Men tack för att du talar om din rabattsats. :)
 
25 år gamal borde i försäkringsaspekt tinga ett värde av 0 kr eller nästan noll tyvärr..
 
joflopp skrev:
Fast 982:80 är ditt rabatterade pris. Ahlsells listpris utan rabatt är 2515. Men tack för att du talar om din rabattsats. :)
Men vem handlar till listpris? Mitt pris är väl ungefär vad man får betala i en affär.

 
Ahlsells priser är ju bara..jobbiga, utvecklade för att ge hantverkare möjlighet att göra feta pengar på materialet, de ger kunderna "vår rabatt" hos sin leverantör, som i offertläget brukar vara 15-20%, och i själva verket är det uppemot 75-90%, tex på skruv å bult brukar runt 85% vara vanligt, så en femkronorsskruv kostar sjuttiofem öre för hantverkaren, han ger kunden "sin rabatt" på 20% varpå skruven kostar 4kr för kunden och förtjänsten för hantverkaren blir tre å tjugofem, dvs ett påslag på dryga 300%.

Åjo, för att återgå ontopic, en sån rörtång i fungerande skick blir aldrig värdelös, skulle nog uppskatta värdet mellan 2-600 beroende på försäljningskanal och skick.
 
  • Gilla
teknikoenergi
  • Laddar…
Sant att ingen (?) handlar för listpris, men rabatterna är olika beroende på verksamhet och omsättning.
Hur som helst, DUAB tar 1280 +moms, Harald Nyborg 1039 +moms.
 
Gilbert skrev:
Ahlsells priser är ju bara..jobbiga, utvecklade för att ge hantverkare möjlighet att göra feta pengar på materialet, de ger kunderna "vår rabatt" hos sin leverantör, som i offertläget brukar vara 15-20%, och i själva verket är det uppemot 75-90%, tex på skruv å bult brukar runt 85% vara vanligt, så en femkronorsskruv kostar sjuttiofem öre för hantverkaren, han ger kunden "sin rabatt" på 20% varpå skruven kostar 4kr för kunden och förtjänsten för hantverkaren blir tre å tjugofem, dvs ett påslag på dryga 300%.
Man blir ju trött. Dessutom saboterar den prispolicyn (och många andras i bl.a. byggbranschen) helt de offentliga upphandlingarna. På det viset hamnar t.ex. kommuner 25-50% över ett rimligt pris på byggmaterial, vilket iofs även är upphandlarnas fel. Jag vet, just det är OT, men generellt blir det skumt med den prispolicyn, det skapar inte direkt någon insyn för konsumenterna.
 
  • Gilla
teknikoenergi
  • Laddar…
försäkringsbolaget kan nog lyckas sätta ett nollvärde på den.

Finns Ahlsells fortfarande? jag hade hoppats dom hade konkat med sina maffia-fasoner redan.
Men det är klart, man kan ju försöka lura försäkringsbolagen med deras prislista men jag tror nog skadereglerarna är smartare än så.
 
  • Gilla
teknikoenergi
  • Laddar…
frohike skrev:
25 år gamal borde i försäkringsaspekt tinga ett värde av 0 kr eller nästan noll tyvärr..
Som försäkringstagare tänker man ju att man borde få en ersättning som ger ett likvärdigt föremål tillbaka, inte hur gammalt ett verktyg är, för det spelar liten roll för t.ex. rörtängers användbarhet.
 
A
Det borde ju gå på begagnatmarknadens värde? Ett värde på ett kvalitetsverktyg kan ju aldrig bli noll, man går ju inte ut på blocket och får sånt till skänks, ett försäkringsvärde ska ju vara vad det kostar att anskaffa en likvärdig begagnad vara (minus några procents avdrag säkerligen).
Tror det är svårt att hitta en sådan under 400kr i ok skick.
 
Är det inte livstidsgaranti på dom där äldre Bachoverktygen? Isåfall borde det vara nypris eftersom om den går sönder får man en ny..
 
Nimajneb skrev:
Finns Ahlsells fortfarande? jag hade hoppats dom hade konkat med sina maffia-fasoner redan.
.
tror nog inte Ahlsell konkar i första taget, dom omsätter 18miljarder :O
 
ferd123 skrev:
tror nog inte Ahlsell konkar i första taget, dom omsätter 18miljarder :O
Ett företag går inte i KK pga fluktuationer i omsättningen. Men ju högre den är desto större o hårdare blir magplasket.

Jag är iaf stenhård när jag anlitar hantverkare att dom absolut inte får gå till Ahlsell utan mitt godkännande. So far har ingen sökt sig dit då jag kräver kvalitet o låga priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.