3 046 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Hade inbrott i fredags...
Sida 1 av 2
Dom bröt sig in i min redskapsbod på tomten.Som tur är så förvarar jag inte mina verktyg där
utan mest trädgårdsredskap.Blev trots detta av med en del dyra saker(bla.en Pionjär).
Nu till min egentliga fråga,jag kan värdera alla saker utom en och det är en Bahco
rörtång ca(har aldrig mätt den)70-75 cm lång.Den var väl ca 25 år gammal men i nyskick.
Man använder ju inte ett sådant monster varje dag.Har väl använt den ett tjugotal gånger.
Har försökt att hitta en sådan på nätet men inte lyckats.
Finns det någon som kan säga hur mkt en sådan är värd?
Det är väl själva F.N!!! att man inte får ha saker ifred!:@
utan mest trädgårdsredskap.Blev trots detta av med en del dyra saker(bla.en Pionjär).
Nu till min egentliga fråga,jag kan värdera alla saker utom en och det är en Bahco
rörtång ca(har aldrig mätt den)70-75 cm lång.Den var väl ca 25 år gammal men i nyskick.
Man använder ju inte ett sådant monster varje dag.Har väl använt den ett tjugotal gånger.
Har försökt att hitta en sådan på nätet men inte lyckats.
Finns det någon som kan säga hur mkt en sådan är värd?
Det är väl själva F.N!!! att man inte får ha saker ifred!:@
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Ahlsells priser är ju bara..jobbiga, utvecklade för att ge hantverkare möjlighet att göra feta pengar på materialet, de ger kunderna "vår rabatt" hos sin leverantör, som i offertläget brukar vara 15-20%, och i själva verket är det uppemot 75-90%, tex på skruv å bult brukar runt 85% vara vanligt, så en femkronorsskruv kostar sjuttiofem öre för hantverkaren, han ger kunden "sin rabatt" på 20% varpå skruven kostar 4kr för kunden och förtjänsten för hantverkaren blir tre å tjugofem, dvs ett påslag på dryga 300%.
Åjo, för att återgå ontopic, en sån rörtång i fungerande skick blir aldrig värdelös, skulle nog uppskatta värdet mellan 2-600 beroende på försäljningskanal och skick.
Åjo, för att återgå ontopic, en sån rörtång i fungerande skick blir aldrig värdelös, skulle nog uppskatta värdet mellan 2-600 beroende på försäljningskanal och skick.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Man blir ju trött. Dessutom saboterar den prispolicyn (och många andras i bl.a. byggbranschen) helt de offentliga upphandlingarna. På det viset hamnar t.ex. kommuner 25-50% över ett rimligt pris på byggmaterial, vilket iofs även är upphandlarnas fel. Jag vet, just det är OT, men generellt blir det skumt med den prispolicyn, det skapar inte direkt någon insyn för konsumenterna.Gilbert skrev:Ahlsells priser är ju bara..jobbiga, utvecklade för att ge hantverkare möjlighet att göra feta pengar på materialet, de ger kunderna "vår rabatt" hos sin leverantör, som i offertläget brukar vara 15-20%, och i själva verket är det uppemot 75-90%, tex på skruv å bult brukar runt 85% vara vanligt, så en femkronorsskruv kostar sjuttiofem öre för hantverkaren, han ger kunden "sin rabatt" på 20% varpå skruven kostar 4kr för kunden och förtjänsten för hantverkaren blir tre å tjugofem, dvs ett påslag på dryga 300%.
försäkringsbolaget kan nog lyckas sätta ett nollvärde på den.
Finns Ahlsells fortfarande? jag hade hoppats dom hade konkat med sina maffia-fasoner redan.
Men det är klart, man kan ju försöka lura försäkringsbolagen med deras prislista men jag tror nog skadereglerarna är smartare än så.
Finns Ahlsells fortfarande? jag hade hoppats dom hade konkat med sina maffia-fasoner redan.
Men det är klart, man kan ju försöka lura försäkringsbolagen med deras prislista men jag tror nog skadereglerarna är smartare än så.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Som försäkringstagare tänker man ju att man borde få en ersättning som ger ett likvärdigt föremål tillbaka, inte hur gammalt ett verktyg är, för det spelar liten roll för t.ex. rörtängers användbarhet.frohike skrev:
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Det borde ju gå på begagnatmarknadens värde? Ett värde på ett kvalitetsverktyg kan ju aldrig bli noll, man går ju inte ut på blocket och får sånt till skänks, ett försäkringsvärde ska ju vara vad det kostar att anskaffa en likvärdig begagnad vara (minus några procents avdrag säkerligen).
Tror det är svårt att hitta en sådan under 400kr i ok skick.
Tror det är svårt att hitta en sådan under 400kr i ok skick.
Ett företag går inte i KK pga fluktuationer i omsättningen. Men ju högre den är desto större o hårdare blir magplasket.ferd123 skrev:
Jag är iaf stenhård när jag anlitar hantverkare att dom absolut inte får gå till Ahlsell utan mitt godkännande. So far har ingen sökt sig dit då jag kräver kvalitet o låga priser.