Skall plantera häck på tre eller fyra ställen runt tomten. Har gärna olika växter på de olika platserna. Vi har många självsådda årsskott av lönn, ek, oxel och hagtorn, som vi funderar på att flytta och odla vidare. Är det någon som vet ifall man kan ha ek som häckväxt? Tål den att klippas, eller måste man låta den vara och så växer den upp till en allé istället?
 
Ek är nog ingen vidare häckväxt. Jag har en formklippt pyramidek som jag ärvt av tidigare husägare och den gillar inte behandlngen. Den blir tex väldigt mottaglig för ohyra pga misshandeln. Det är svårt att rätta till problemet eftersom trädet redan är förstört. Jag har fått rådet att hugga ner trädet men det skuggar uteplatsen så bra...
 
Jag har huggit ner höjden (ca 10-5 m) på några ekar.
Efter 15 år har de fått grenar på endast ett par meters längd. De växer mycket sakta. Dessutom är det som föregående inlägg nämner, Ekar är mottagliga för sjukdom/svamp. En del grenar har dött.
 
avenbok och idegran ärgrymtsnyggt.
 
Ja, men de kräver rätt mycket omsorg för att vara så fina som de kan vara. Avenbok måste tex bindas upp mycket noggrant för att växa rakt och den måste växa någolunda rakt om det ska bli en snygg häck.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.