1 668 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Häcken nedklippt av dikesputsen.
Vägverkets underentreprenör har dikesputsat den länsväg som vår tomt gränsar till. När de passerat vår tomt har de klippt ned ca 10 m av vår häck (Norsk brudspirea) Den var ca 50 -70 cm hög och nu är den 10 cm ca. Föraren måste ha upptäckt sitt misstag för resterande 20 m har han lämnat. Har pratat med Väverkets kundtjänst som skulle förmedla till underentreprenören (Svevia) för en vecka sedan men inte hört ett pip. Ngn som har några bra tips hur jag ska tackla detta. Mest troligt överlever nog häcken, men jag anser att de har ett ansvar att återställa det de har klippt ner på vår tomt.
Jag har hörntomt och snöröjningen körde ner de närmaste tre järnstolparna innan man upptäckte dessa. De var ju bara 80 cm höga (pga trafiksikten) så Annas goda råd blev i detta fall dyrt - för röjningsmaskinens ägare ...Anna_H skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
har du kollat hur stort vägområdet är? Det är vanligt att vägområdet sträcker sig in på tomter i anslutning till större vägar. Dvs. då har de full rätt att klippa ned en sådan häck, men det kan vara onödigt, därmed avbröt han.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Kan det inte vara vissa restriktioner en bit utöver själva vägområdet också, typ inga byggnader inom två meter eller liknande...? Inte helt säker, men kolla innan du börjar sätta t.ex. järnstolpar. Annars kanske en snällare pinne duger för att göra föraren observant på att det är odlad växtlighet
Be Trafikverket om att få en kopia på deras beslut om vägrätt som gäller hos dig så kan du läsa själv.
Villkoren kan bero på hur stor vägen är och hur gammalt beslutet är.
Be Trafikverket om att få en kopia på deras beslut om vägrätt som gäller hos dig så kan du läsa själv.
Villkoren kan bero på hur stor vägen är och hur gammalt beslutet är.
Häcken står ca 1 m innanför tomt pinnarna så jag anser att den står på vår tomt. Kanske en skitsamma, men jag blev irriterad. Bor på landet med granntomt som gränsar "innan" vår tomt så det var inte så att hen "glömde" att lyta putsen. Hen passerade vår infart (10m asfalterad) och väljer att sätta ner putsen på vår häck... surt! Får nog kapa ner resten åxå så det ser lika ut.
Klicka här för att svara