Hejsan!
Fått önskemål hemma om att fixa handdusch till badrummen.
Tyvärr så är tvättställen en bit ifrån toaletten vilket gör att en vanlig blandare med uttag för handdusch inte riktigt fungerar.
Har dock båda kall och varmvattenledningarna som passerar toaletten, utanpåliggande 12mm.
Tänkte därmed att det borde lätt att hitta antingen en ”fast blandare” med lagom temperatur att sätta mellan med några t-kopplingar alternativt en engreppsblandare.
Men detta verkar snygg på omöjligt att hitta för mig.
Kokade på Mora cera 40mm / fm 900E 6183
Men båda dessa har texten
”
Vad finns för alternativ när man vill ha lagom varmt vatten?
Fått önskemål hemma om att fixa handdusch till badrummen.
Tyvärr så är tvättställen en bit ifrån toaletten vilket gör att en vanlig blandare med uttag för handdusch inte riktigt fungerar.
Har dock båda kall och varmvattenledningarna som passerar toaletten, utanpåliggande 12mm.
Tänkte därmed att det borde lätt att hitta antingen en ”fast blandare” med lagom temperatur att sätta mellan med några t-kopplingar alternativt en engreppsblandare.
Men detta verkar snygg på omöjligt att hitta för mig.
Kokade på Mora cera 40mm / fm 900E 6183
Men båda dessa har texten
”
- OBS! Får ej användas tillsammans med självstängande handdusch
Vad finns för alternativ när man vill ha lagom varmt vatten?
Vet inte om du redan sett denna tråden men problemet är väl att ingen blandare är gjord för att stå med tryck på så att säga. https://www.byggahus.se/forum/threads/extra-liten-blandare-till-bidedusch.187058/
Ah tackar! Tyckte jag sökte men hittade inget.RoTe skrev:
Det var ju en tråkig överraskning, men jag blir ju genast nyfiken på vad som gör att det inte går.
Att göra motsvarande med bara kallvatten finns det ju lösningar för, ex bänkdudkmaskin som många kört på pipen i köksblandaren i många år. Samt en vanlig vattenslang utomhus stängs ju av i slangens ända till vardags.
Det kan ju inte ha att göra med att varmvatten skulle kunna matas tillbaka till kallvatten heller eftersom det sitter backventiler så borde det problemet inte finnas.
Dessa finns ju utomhus och har ju samma funktion, vad skiljer en sådan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert men tänk på vad som händer när slangen börjar spola för fullt när du inte är hemma bara för att handduschen gick sönder. En sådan är ju ganska lätt att hantera ovarsamt så risken känns ändå överhängande över tid.
Absolut det köper jag, man måste ju givetvis stänga av kranen, likt man måste med vattenslangen utomhus.RoTe skrev:
Problemet då gissar jag skulle vara stillastående vatten som kan vara tempererat i slangen?
En solig dag och vanlig gardenaslang så kommer kopplingarna lossna och det börjar spruta vatten.
Klicka här för att svara