Ingen som har några tankar? Tänker i förlängning göra som några gjort och lägga plastplattsystem typ balkonggolv som andas och sedan gymmattor på det men är lite orolig för att knäcka plattan vid ex marklyft.
Vad kör du för monstervikter?
Jag har ett gym i källaren och har 30mm mattor (riktiga gymmattor från Eleiko) som tar upp väldigt mycket av impacten från att släppa hantlar eller marklyft..
Men 300kg järnvikter från 1m höjd gör ju lite skada..
Jag har ett gym i källaren och har 30mm mattor (riktiga gymmattor från Eleiko) som tar upp väldigt mycket av impacten från att släppa hantlar eller marklyft..
Men 300kg järnvikter från 1m höjd gör ju lite skada..
Allt beror väl på hur och vad du lyfter.
Jag har lagt Gymgrossistens 30 mm-plattor direkt på betonggolvet i källaren. De har lite mönster under så blir inte helt tätt. Lyfter ut dem cirka en gång i halvåret när jag städar och ser inga fuktskador på golvet.
I marklyft kör jag ca 150 kg men lyfter försiktigt, släpper aldrig från höft ner i golvet utan kör klart repen kontrollerat. Kan hända att de sista centimetrarna blivit lite våldsamma någon gång, men inga problem.
20-talskåk, är väl säkert inte mer än 100mm betong i den plattan och minimalt med armering.
Edit. Bumper-plates. Inga stålvikter.
Jag har lagt Gymgrossistens 30 mm-plattor direkt på betonggolvet i källaren. De har lite mönster under så blir inte helt tätt. Lyfter ut dem cirka en gång i halvåret när jag städar och ser inga fuktskador på golvet.
I marklyft kör jag ca 150 kg men lyfter försiktigt, släpper aldrig från höft ner i golvet utan kör klart repen kontrollerat. Kan hända att de sista centimetrarna blivit lite våldsamma någon gång, men inga problem.
20-talskåk, är väl säkert inte mer än 100mm betong i den plattan och minimalt med armering.
Edit. Bumper-plates. Inga stålvikter.
Ca 250 kg från 90 cm höjd med oftast bra mothåll. Inga dåraktiga kast iaf. Gummiklädda vikter på riktiga gummimattor och kanske någon skiva av något slag för att fördela vikten är tanken.
Tack för omtanken men åter till frågan, om än något förfinad: håller 80+50 btgplatta +gymgummimattor för 250 kg mark som oftast går semifint till eller riskeras knäck/sprick?
Redigerat:
Du kan vara lugn. Och skulle nåt spricka i bottenplattan ger det knappast några konsekvenser.
Missade att du hade ett trägolv också. Jag skulle säga att det funkar.L Lassetasse skrev:
Har du takhöjden kan du ju bygga en riktig lyftarplattform om du skulle vilja.
Jag vet inte, men har extremt svårt att tror det blir ett problem. Stöten på varje sida blir bara runt 125 kg, och med bumper vikter och gummimatta som fördelar ur vikten kan jag inte se hur betongen skulle kunna spricka om inte plattan blivit underminerad och lokalt hänger i luften bara.L Lassetasse skrev:
Låter vettigt. Nu blir det ju aldrig helt stilla så 125x2 är ju tom en fysisk omöjlighet. Däremot är det väl som du säger att om plattan är guten på singeln med kontakt överallt så att inga gropar finns är det ju lugnt.A ajn82 skrev: