Platta på 150 mm singel enl nedan, håller den för gym? Golvet ser ut som skit så mer orolig för plattan.

Tack på förhand!

• Ritning av ett golv med 150 mm singel under ett 22 mm parkettlager, diskuterar om det håller för ett gym. Visar detaljerad lageruppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tankar? Tänker i förlängning göra som några gjort och lägga plastplattsystem typ balkonggolv som andas och sedan gymmattor på det men är lite orolig för att knäcka plattan vid ex marklyft.

Ossian K Olsson
Det är svårt att svara på, är det 100, 200 eller 300 kg som ska lyftas? Gummivikter eller stålvikter? Ska du ha några gummimattor alls?

Vad kör du för monstervikter?

Jag har ett gym i källaren och har 30mm mattor (riktiga gymmattor från Eleiko) som tar upp väldigt mycket av impacten från att släppa hantlar eller marklyft..

Men 300kg järnvikter från 1m höjd gör ju lite skada..

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Allt beror väl på hur och vad du lyfter.

Jag har lagt Gymgrossistens 30 mm-plattor direkt på betonggolvet i källaren. De har lite mönster under så blir inte helt tätt. Lyfter ut dem cirka en gång i halvåret när jag städar och ser inga fuktskador på golvet.

I marklyft kör jag ca 150 kg men lyfter försiktigt, släpper aldrig från höft ner i golvet utan kör klart repen kontrollerat. Kan hända att de sista centimetrarna blivit lite våldsamma någon gång, men inga problem.

20-talskåk, är väl säkert inte mer än 100mm betong i den plattan och minimalt med armering.

Edit. Bumper-plates. Inga stålvikter.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det går väl att testa.

Redigerat:
Ca 250 kg från 90 cm höjd med oftast bra mothåll. Inga dåraktiga kast iaf. Gummiklädda vikter på riktiga gummimattor och kanske någon skiva av något slag för att fördela vikten är tanken.

Man behöver ju inte ha som (o)vna att släppa vikter och stänger i golvet utan göra rep med vikter man kan returnera kontrollerat. Ger minst lika bra träning dessutom.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Tack för omtanken men åter till frågan, om än något förfinad: håller 80+50 btgplatta +gymgummimattor för 250 kg mark som oftast går semifint till eller riskeras knäck/sprick?

Redigerat:
Du kan vara lugn. Och skulle nåt spricka i bottenplattan ger det knappast några konsekvenser.

Själva betongplattan kommer du aldrig lyckas skada, hur du än försöker. Däremot kommer parketten, med största sannolikhet skadas om du lyfter tunga vikter.

L Lassetasse skrev:
Tack för omtanken men åter till frågan, om än något förfinad: håller 80+50 btgplatta +gymgummimattor för 250 kg mark som oftast går semifint till eller riskeras knäck/sprick?
Missade att du hade ett trägolv också. Jag skulle säga att det funkar.

Har du takhöjden kan du ju bygga en riktig lyftarplattform om du skulle vilja.

Är du orolig för att skada plattan pga att du råkar tappa/släpper vikter i golvet för hårt, eller är du mer orolig över själva bärigheten??

L Lassetasse skrev:
Jag vet inte, men har extremt svårt att tror det blir ett problem. Stöten på varje sida blir bara runt 125 kg, och med bumper vikter och gummimatta som fördelar ur vikten kan jag inte se hur betongen skulle kunna spricka om inte plattan blivit underminerad och lokalt hänger i luften bara.

A ajn82 skrev:
Jag vet inte, men har extremt svårt att tror det blir ett problem. Stöten på varje sida blir bara runt 125 kg, och med bumper vikter och gummimatta som fördelar ur vikten kan jag inte se hur betongen skulle kunna spricka om inte plattan blivit underminerad och lokalt hänger i luften bara.
Låter vettigt. Nu blir det ju aldrig helt stilla så 125x2 är ju tom en fysisk omöjlighet. Däremot är det väl som du säger att om plattan är guten på singeln med kontakt överallt så att inga gropar finns är det ju lugnt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.