63 849 läst ·
299 svar
64k läst
299 svar
Guide för att bygga ett enkelt Sat/TV nätverk
Multisen är ju den dyraste delen, speciellt om man väljer Spaun. När jag beställde mitt paket började jag med att leta efter butikem med bäst pris på Multisen och sedan plockade jag resten från deras hyllor.
(Kabel köpte jag på Kjells, bara tungt o dyrt att frakta)
Själv handlade jag på Milan-Berlin http://www.milan-berlin.de/componen..._virtuemart/Itemid,1/product_id,1487/lang,se/
Men det finns många andra bra butiker och även ebay.de brukar funka galant.
Att dra kabel från en receiver till en annan TV i ett annat rum brukar i regel inte bli optimalt, men tänk på att du har Boxers fria utbud i uttagetså har du en köksTV så har du iaf deras gratiskanaler.
(Kabel köpte jag på Kjells, bara tungt o dyrt att frakta)
Själv handlade jag på Milan-Berlin http://www.milan-berlin.de/componen..._virtuemart/Itemid,1/product_id,1487/lang,se/
Men det finns många andra bra butiker och även ebay.de brukar funka galant.
Att dra kabel från en receiver till en annan TV i ett annat rum brukar i regel inte bli optimalt, men tänk på att du har Boxers fria utbud i uttagetså har du en köksTV så har du iaf deras gratiskanaler.
Jag förespråkar ju då quattro-kabel så man slipper en massa småkablar och att märka upp varje kabel så att man inte kopplar fel.
Här köpte jag, en dryg hundring i frakt
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=200318661537
Här köpte jag, en dryg hundring i frakt
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=200318661537
Hur menar du nu? Avståndet gör det ju snarare ännu bättre med en kabel istället för fyra, eller kanske åtta i det här fallet. Förhoppningsvis kan han nog sätta tallriken närmare för krävs det förstärkare blir det inte billigt med fyra eller åtta kablar.Nimajneb skrev:
tänkte mer på dämpning och störning av Q-kabeln som är bra mycket sämre än en riktig installationskabel. Jämför tex prestanda på Kjells http://www.kjell.com/content/templa...00000,641000000,643000000,644500000,645500000ThomasLindgren skrev:
med din quatro kabel. Men jag ser att Kjelles kabel har blivit dyr och ingen mängdrabatt????!!!!
Nu finns det ju andra kablar än den jag valt. Samma företag har t.ex. den här som känns ganska jämbördig, http://cgi.ebay.de/10m-VIALUNA-CCD4...photoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262Nimajneb skrev:
Kjell & Co har blivit dyra på mycket. Skulle köpa F-kontakts-skarvar häromdagen och de hade höjt dem från 19:-/st til 25:-/st, alltså över 30%. Hittade dem sen av en slump på OnOff för 19:-/st, skandalöst att OnOff är billigare än Kjell & Co.
Tack för engagemang i frågan! Jag gör det kanske krångligare och dyrare för mig än vad jag behöver? Hur gör de flesta vi nybygge/renoveringar? Väljer de CD eller Viasat eller förbereds för bägge normalt?
Varför behöver man egentligen 4 kablar/lnb? Jag har bara en nu till mitt CD familjepaket.
Hur hade ni gjort som kan det här?
Varför behöver man egentligen 4 kablar/lnb? Jag har bara en nu till mitt CD familjepaket.
Hur hade ni gjort som kan det här?
Att ha båda är ganska dyrt och dom flesta som väljer Viasat gör det för Motorsporten och Golfens skull. Kan man leva utan detta så räcker CD långt och har större utbud, bättre bildQ och fler HD kanaler.
Anledningen till flera kablar är att 2 receivrar inte kan dela på en kabel (LNB) då det sker en dubbelriktad kommunikation mellan receiver och LNB.
Anledningen till flera kablar är att 2 receivrar inte kan dela på en kabel (LNB) då det sker en dubbelriktad kommunikation mellan receiver och LNB.
Jag har lyssnat och tagit åt mig och beslutat att skippa Viasat. Som ni säger så räcker CD gott och väl åt mig och min familj och vi vill ha HD.
En inspelningsbar reciever räcker. Så om jag har förstått det hela rätt för att kunna se TV i tre rum så behöver jag dra 4 coaxcablar mellan satelit och switch, 2 coax mellan switch och inspelningsbar reciever, en coax till varje av de två andra ställena med reciever på varje, samt vägguttag vid varje ställe.
Vilken switch skall väljas (helst Spaun) samt vilka vägg/antennuttag skall man ha?
Vilken LNB, samt lönar det sig att även köpa recievers i Tyskland och i så fall vad skall man ha för att kunna se CD HD?
Något annat som är glömt eller man skall tänka på?
En inspelningsbar reciever räcker. Så om jag har förstått det hela rätt för att kunna se TV i tre rum så behöver jag dra 4 coaxcablar mellan satelit och switch, 2 coax mellan switch och inspelningsbar reciever, en coax till varje av de två andra ställena med reciever på varje, samt vägguttag vid varje ställe.
Vilken switch skall väljas (helst Spaun) samt vilka vägg/antennuttag skall man ha?
Vilken LNB, samt lönar det sig att även köpa recievers i Tyskland och i så fall vad skall man ha för att kunna se CD HD?
Något annat som är glömt eller man skall tänka på?
om du vet att du bara totalt behöver 1 satellit o 4 receivers så kan du tex nöja dig med att köpa CD HD-PVR box, den inkluderar ett Quadhuvud. betyder att du du kan dra upp till 4 recevers direkt från LNBn. Mao behöver du ingen spaun. (men sen är det stopp). Vad du i såfall får krabba med är vanliga TV signalen.
Du är mitt uppe i en renovering och det betyder att det viktigaste är att säkerställa att du får upp rör/slangar för ett stjärnnätverk.
1. Bestäm dig för vart centrum på stjärnan skall vara
2. Dra rör från ALLA rum till denna punkt
3. Passa på och dra för datanätverk på samma gång till ALLA rum
sedan hade jag i ditt läge beställt HD.PVR boxen från CD.
hade inte gått för en multis ännu men mentalt placerat den i centrum för ditt nätverk, tex tänk ev skarvar..
Inkopplingen av markantennen beror lite på hur ev sådana dragningar är gjorda idag, mao behövs combiner/splitter uppsättningar eller inte.
1. Bestäm dig för vart centrum på stjärnan skall vara
2. Dra rör från ALLA rum till denna punkt
3. Passa på och dra för datanätverk på samma gång till ALLA rum
sedan hade jag i ditt läge beställt HD.PVR boxen från CD.
hade inte gått för en multis ännu men mentalt placerat den i centrum för ditt nätverk, tex tänk ev skarvar..
Inkopplingen av markantennen beror lite på hur ev sådana dragningar är gjorda idag, mao behövs combiner/splitter uppsättningar eller inte.
En multiswitch får ju större mening i en större anläggning. Men om du t.ex. vill ta ner vanlig antennsignal så matar du ju in den i switchen också och får då ut både sat och antenn i samma kabel busenkelt.Snurre skrev: