SoccerDude
Det var ju inte så blodigt dyrt, kanske även blir både billigare och kabelsalladsmässigt enklare med 2 separate multisar.

Får rätta mig lite, frågade EMP om switchen jag hittade och den funkar endast på multiswitchar med upp till 8 ingångar. På de större multiswitcharna så används redan "Option" kommandot.

Så har man 13/x eller 17/x switchar så måste man använda P.169-TW.

J
SoccerDude skrev:
Du skulle med andra ord kunna köra 2st 13/12 switchar alt. 1st 17/12 + 1st 9/12 med en av de angivna diseq-switcharna för varje utgång (2 per pvr). terrestial kopplar man bara till en av dom så har man med den.
Tack för svaret, ska yra omkring lite mer i satellit världen.

Jag har nu köpt en Spaun multiswitch och nästa köp på listan är 3 st PVR-boxar.

Vad skall man titta efter och undvika? Nämnas bör kanske är att jag använder canal digital satellit.
Var hittar man bäst priser?

Hakar på tråden lite...

Jag håller nu på och förbereder beställning av saker till mitt sat-system. Har kollat en del på ebay.de men undrar lite vilket dB-värde man ska ha och vilken roll spelare det? Har ju sett allt från 90 dB till 130 dB. Ni som är insatta, är detta en hyffsad kabel för pengarna? 130dB

Är en multiswitch från Spaun för ca 550 € så pass mycket bättre än en för 120 €? Vad bör man spendera på en multiswitch?

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Ponsiloma... Tycker du ska köpa Kjells bästa installationskabel.
Priset på multisen beror ju oftats på antalet in o utgångar.

Spauns brukar vara 20-30% dyrare än dom flesta men då vet man vad man får...

Här http://www.ewerk-onlineshop.de/ köpte jag koaxialkabel, lnb samt Spauns multiswitch från. Köpte en 500m rulle och jag tror att frakten endast gick på runt 150:- med DHL om jag inte minns fel.

Är inte helt säker på om jag förstått detta rätt så jag måste fråga.

Har en Wave Frontier T90 parabol med 4 st quad-lnb, alltså 4 satellitpositioner till 4 boxar. I nuläget har jag bara två boxar inkopplade via 2 st 4-1 diseq-switchar.

Men när jag skall bygga ut för framtiden och kunna ha 4 boxar funderar jag på att skippa alla switcharna och köpa en multiswitch istället. Vill ju även få med signal för marksänd digital.

Är det då en 17/4-multiswitch jag behöver?

JockeGbg skrev:
Är inte helt säker på om jag förstått detta rätt så jag måste fråga.

Har en Wave Frontier T90 parabol med 4 st quad-lnb, alltså 4 satellitpositioner till 4 boxar. I nuläget har jag bara två boxar inkopplade via 2 st 4-1 diseq-switchar.

Men när jag skall bygga ut för framtiden och kunna ha 4 boxar funderar jag på att skippa alla switcharna och köpa en multiswitch istället. Vill ju även få med signal för marksänd digital.

Är det då en 17/4-multiswitch jag behöver?
17/x ja

men om du ska ha tex en PVR så behöver du 5 utgångar.
Mao satsa hellre på en 17/8.
Tänk åxå på att du skall ha Quattro o inte Quad LNB (vissa Quad kan visst skicka ut den enklare "quatro signalen", kolla specen)

Hallo! Håller på renovera ett hus som jag har precis köpt och tänkte passa på att dra sat kabel och nätverks kabel.
Har bestämt vart alla grejer ska sitta, Men jag är lite osäker på vad för grejer jag ska ha.
Kommer nog skaffa viasat.
Det kommer vara 6 rum som det blir uttag på. i tv-rummet så blir det dubbla koax uttag för sat. om jag skaffar PVR
Men hur får man in den vanliga antenn och sat till en å samma kabel. vill använda marksänd digital.

Så vad behöver man för grejer till det här?

Xtjuren skrev:
Hallo! Håller på renovera ett hus som jag har precis köpt och tänkte passa på att dra sat kabel och nätverks kabel.
Har bestämt vart alla grejer ska sitta, Men jag är lite osäker på vad för grejer jag ska ha.
Kommer nog skaffa viasat.
Det kommer vara 6 rum som det blir uttag på. i tv-rummet så blir det dubbla koax uttag för sat. om jag skaffar PVR
Men hur får man in den vanliga antenn och sat till en å samma kabel. vill använda marksänd digital.

Så vad behöver man för grejer till det här?
Kolla inlägg nr 1.
Har du sedan frågor så kom tillbaka.

En oerhört informativ tråd... är man dock teknik analfabet så behöver man förtydligande...

Har ett äldre hus med Viasat parabol, fyra mottagare idag. Har bett om hjälp i en annan tråd då jag nu kompletterar med en PVR box, men inte har "plats" att dra fram någon ny kabel från huvudet då alla redan är upptagna. Nimajneb tipsade om denna tråd, men jag fattar som sagt inte riktigt...

Alla mina kablar idag är dragna utanpåliggande från parabolen, kan jag ändå dela upp signalen till "TV-rummet" för att kunna ha PVR boxen där, eller är det bättre för mig att köpa ett så kallat "Octo" huvud med 8 utgångar och dra dubbla kablar in i TV-rummet? KIarar man av att byta huvud själv förresten, eller är det risk att man måste ha hem tekniker med mätutrustning?

Tacksam för tydliga besked... (

Lukasl, beskriv lite närmare:
1. Vilken typ av PVR du vill skaffa
2. Hur är Sat kablarna dragna idag
3. (Hur?) använder du vanlig TV antenn idag, mao har du dragna ledningar för TV antenn i huset?

Nimajneb Lukasl, beskriv lite närmare:
1. Vilken typ av PVR du vill skaffa
2. Hur är Sat kablarna dragna idag
3. (Hur?) använder du vanlig TV antenn idag, mao har du dragna ledningar för TV antenn i huset
?
1. Pace TDS 460 dubbla tuners. (Begagnad på Tradera)
2. Dragna direkt från parabolen in i respektive rum med utanpåliggande montage.
3. När jag gick över till parabolen för 3-4 år sedan så klippte de bara av antennsladden från antennenerna (hade två då det är två lägenheter i huset) och kopplade in i parabolens två första uttag. Dessa antenn kablar var tyvärr redan sedan tidigare indragna genom fönsterkarmen och med utanpåliggande montage. Så idag använder jag inte antennerna alls, men de sitter kvar på taket.
Jag är oerhört tacksam för att du tar dig tid Nimajneb!

Då allt är draget utanpå så verkar det som du inte har en naturlig knutpunkt för ett stjärn-nätverk och et kanske är enklast att fortsätta så. Du verkar heller inte ha behov av att merga in markbundet i sladdarna.

Mao, skaffa ett Okto huvud och dra extre kabel från LNBn.

Mycket lätt att montera tänk bara på att LNBn ska sitta vriden i en viss vinkel. Innan du skruvar av den gamla LNBn markera på den hur den sitter och för över markeringen på nya LNBn.

Handla gör du som tidigare sagts bäst i Tyskland

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.