Körde lite hårt med 135'an idag och använde för ovanlighetens skull den röda knappen, dvs att koppla in styrningarna eftersom jag ville ha vinkelräta snitt.
Något förvånad när knappen hoppar ut efter ett tag, inte en gång utan var 20'e cm och det var inte bara knappen utan styrningarna släppte.

Nån mer som upplevt detta?

/Kent
 
Nix, har inte varit med om detta. Kan det vara så att det sitter spån i mekaniken och det skulle behövas rengöring och smörjning?
 
snickarboden skrev:
Körde lite hårt med 135'an idag och använde för ovanlighetens skull den röda knappen, dvs att koppla in styrningarna eftersom jag ville ha vinkelräta snitt.
Något förvånad när knappen hoppar ut efter ett tag, inte en gång utan var 20'e cm och det var inte bara knappen utan styrningarna släppte.

Nån mer som upplevt detta?

/Kent
Jag har använt den knappen rätt ofta, och det har aldrig hoppat ur för mig. Men jag har inte kört den med "den där frammatande rörelsen man kan ställa i tre lägen", kan det vara det?

--- Mats ---
 
Inte varit med om det problemet

Däremot upplever jag att om jag får minsta belastning på bladet bakifrån (tex att du backar sågen en aning) så hoppar bladet lätt ut styrbackarna och bakkanten på bladet hamnar på framsidan av styrbackarna.
 
ClasseClas
Jag har inte heller varit med om problemet. Det finns ju mekanisk koppling mellan styrklackarna och frigöringsknappen (den som man skjuter ut bladen med). När man skjuter ut ett blad så kopplas ju styrklackarna ur. Förmodligen är det ngt problem i dessa delar, kanske ngt skräp som hindrar styrklackslåsningen.
 
På min hoppar knappen ur när jag kör för snäva kurvor med tjockare blad som är gjorda för raksågning, inga problem när jag kör med kurvblad.
 
P
Aldrig varit med om och jag har knappen intryckt för jämnan.
 
Tack, får väl blåsa ren den under dagen och testa, tycker den är ren men tja...
Använder ju i princip aldrig den styrningen, byter hellre blad eller kör lugnare, är ju en gammal vana från 85'an som inte har den styrningen.

Mats>Jo, här körde jag med max pendling, det var i tryckt så inte lönt att köra med mindre

/Kent
 
Kolla så att bladet går in ordentligt i styrrullen. Jag fick lämna tillbaka min 135 då spåret i rullen var för trångt och bladet bottnade inte i styrrullen utan hamnade ovanpå rullen. Bladet hamnar då längre fram än det ska vara.
Borde vara flera sågar som drabbats då det inte fanns skada på styrrullen utan det var spårdimensionen som var för smal och runt hela styrrullen. I butiken där jag köpt den ville man påstå att det var unikt för min såg:cool:
Efter 1,5 vecka fick jag en ny såg åter från Bosch i Tyskland.
 
Nja, har haft den i fyra-fem år nu så det med styrrullen hade jag nog märkt.

Blåste rent och testade, och jo, klackarna hoppar loss efter en stund. Verkar precis som låsningen av dem vibrerar loss. Får kolla sprängskisser.

/Kent
 
Har aldrig riktigt greppat vad som avses med "Precision control" (röda knappen), någon som kan redogöra?

/A
 
Ola78
Alko skrev:
Har aldrig riktigt greppat vad som avses med "Precision control" (röda knappen), någon som kan redogöra?

/A
Precision control är två backar som ger ett extra stöd till bladet, framförallt tycker jag det är bra när man ska såga i tjockare dimensioner men det viktigaste är att alltid ha fräscha, bra blad. Med dåligt blad i så hjälper det inte om man har Precision control ikopplad det blir snett och vint ändå. Alltid bra bra när man ska köra med sticksåg.

Jag har inte varit med om Ts problem, men jag har inte haft sågen mer än några månader i och för sig men jag tycker den är helt underbar och jobba med.
 
Ok, tack för klargörandet, man kan ju undra iofs när man inte vill ha det extra stödet? Jag brukar ställa in det när jag behöver såga snäva kurvor typ, och tar då också ta bort pendlingen. Men kanske är det just vid snäva figursågningar som bladet behöver kunna vara lite mer flexibelt och tillåtas röra sig något i sidled?

I kommande projekt behöver jag såga till några rätvinkliga trianglar i 15-centimetersstorlek, med 45-gradershörnen "avklippta" (ska sättas ihop i vinkel parvis och utgöra ben till en byrå). Saknar förstås bandsåg, och TS55-an med skena blir svår för så korta längder (har mer än en gång saknat en riktigt kort skena!). Återstår sticksågen GST135 med bräda som skena. Jag brukar dock få snitt som inte är helt raka i hödled om ni fattar, som att man vinklat sågen under sågning. Får se om stödbräda och precision control hjälper till den här gången...

/A
 
Alko skrev:
Ok, tack för klargörandet, man kan ju undra iofs när man inte vill ha det extra stödet? Jag brukar ställa in det när jag behöver såga snäva kurvor typ, och tar då också ta bort pendlingen. Men kanske är det just vid snäva figursågningar som bladet behöver kunna vara lite mer flexibelt och tillåtas röra sig något i sidled?

I kommande projekt behöver jag såga till några rätvinkliga trianglar i 15-centimetersstorlek, med 45-gradershörnen "avklippta" (ska sättas ihop i vinkel parvis och utgöra ben till en byrå). Saknar förstås bandsåg, och TS55-an med skena blir svår för så korta längder (har mer än en gång saknat en riktigt kort skena!). Återstår sticksågen GST135 med bräda som skena. Jag brukar dock få snitt som inte är helt raka i hödled om ni fattar, som att man vinklat sågen under sågning. Får se om stödbräda och precision control hjälper till den här gången...

/A
Och ett tjock stabilt sticksågsblad.

--- Mats ---
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.