Hej,

jag skulle uppskatta lite information och råd. Jag skall bygga ett hus med en väsentlig andel eget arbete. Jag har tittat på skruvdragare och lite fastnat för GSR 14,4-2-LI. Jag förmodar att alla proffsmaskiner är ganska bra och jag gillar vikten på denna, 1,3 kg. De begränsningar som jag ser är två. 1,3 Ah, detta torde vara ok med det ena på laddning, i värsta fall kan jag köpa ett stort batteri, Bosch listar det som tillbehör på sin hemsida så det borde passa. Sedan är det ju inte den allra starkaste maskinen men jag får plocka fram borrmaskinen eller spärrskaftet om den inte räcker till, jag tycker att en smidig maskin som klarar 99% av skruvarna är prioriterat.

Jag har två specifika undringar som jag skulle uppskatta att få hjälp med. 1) Finns det någon erfarenhet av om denna dragare har gjort några väsentliga kompromisser för att vara såpass lätt som den är? 2) Jag köper helst i butik när det gäller en maskin som jag periodvis kan vara ganska beroende av. Jag undrar hur bra det nuvarande erbjudandet hos Beijer med låda och 2 batterier för 2500 kr är. Jag behöver inte skruvdragaren än men om priset är tillräckligt bra så är det kanske köpläge redan nu.

Förutom detta så mottager jag tacksamt erfarenheter av maskinen.

med tack på förhand
/Sven

Jag har en GSR12. Den är tyngre men med 2*2.6Ah batterier klarar man allt. Sedan har jag även en GSR10.8Li för vanligt skruvande.

Är nöjd med mina val. Varför jag skippade 14voltaren vet jag egentligen inte. Men jag ville ha dessa batterierna och fick bra deal på den.

Får du ett bra pris (drygt 2k i systainer) och den ligger bra i just din hand så blir du inte besviken.
2 st 1,3Ah batterier räcker då jag antar den kommer med en 30min laddare.

Nimajneb skrev:
Får du ett bra pris (drygt 2k i systainer) och den ligger bra i just din hand så blir du inte besviken.
2 st 1,3Ah batterier räcker då jag antar den kommer med en 30min laddare.
Hars GSR14.4 VE-2 och är mycket nöjd. En av två maskiner som jag valt blå hellre än neongröna (sticksågen är den andra).

--- Mats ---

Det fanns en GSR 14,4-2 Li för 2495 kr i beijerbladet idag. Är det samma som din VE-2 ? (Är inte så inne i boschträsket... förutom såglimpan..och en fjuttdragare....och en bilmaskin..) Har ej orkat lära mig deras siffer/bokstavssystem..

bigsnucke skrev:
Det fanns en GSR 14,4-2 Li för 2495 kr i beijerbladet idag. Är det samma som din VE-2 ? (Är inte så inne i boschträsket... förutom såglimpan..och en fjuttdragare....och en bilmaskin..) Har ej orkat lära mig deras siffer/bokstavssystem..
Det var en intressant fråga. Båda sorterna nämns på internet, och Boschs egen sida envisas just nu med att bara visa gipsdragare och slagmutterdragare. Jag förutsatte det bara var någon typ av versionsnummer, men jag vet inte säkert.

--- Mats ---

VE modellerna brukar vara starkare

tack för snabba svar, 14,4-2-LI är en lätt variant, 1,3 kg, med lite begränsat moment, 38 Nm, jämfört med "vanliga" 14,4-LI som är 2 eller 4 hg tyngre beroende på batteri, 1,3 eller 2,6, samt har lite mer moment, 50 Nm, VE modellen är betydligt både tyngre och starkare, 80 Nm och 2,3 kg.

/Sven

Tack för utredningen av den djungeln... Vill ha den starkare modellen, så jag fortsätter vänta på erbjudande..

sven_n skrev:
tack för snabba svar, 14,4-2-LI är en lätt variant, 1,3 kg, med lite begränsat moment, 38 Nm, jämfört med "vanliga" 14,4-LI som är 2 eller 4 hg tyngre beroende på batteri, 1,3 eller 2,6, samt har lite mer moment, 50 Nm, VE modellen är betydligt både tyngre och starkare, 80 Nm och 2,3 kg.

/Sven
Ok, då kan jag berätta att jag ibland är uppe i full styrka, men inte ofta. Har radiatorer som är skruvade i väggen med gamla långa 15 cm skruvar, de kräver full styrka. Ett lampfäste in i gammaldags metalldosa gjorde samma sak. Elfa fästen i väggen går inte på full styrka, men med 8*120 skruvar är de uppe i den höga delen av skalan. Vanligt snickrande och skruvande ligger på undre halvan av skalan. Har den lilla 10.8 V-LI med, och den är lite för ofta utanför skalan. Så en 14.4 kan vara en rätt bra kompromiss mellan vikt och styrka, bara den är välbalanserad (10.8 har tyngdpunkten lite fel, 14.4 ve har en mycket bra tyngdpunkt, så vikten känns inte mycket).

--- Mats ---

Jag bara måste rekommendera trådstartaren en skruvdragare OCH en slagskruvdragare. Köp nu, innan du är halvvägs in i bygget. Du har en maskin att skruva med och en att borra med, och du komma aldrig att träffa på några skruvar som slagskruvdragaren inte orkar med.

En sak som varit uppe på tapeten som kan vara värt att kolla upp är Boschlionbatteriernas funktion i kyla om du ska bygga nu i vinter. Har väl varit en del negativa åsikter har jag för mig. Själv har jag ingen koll, har inte orkat prova min dragare utomhus.

Daniel_N skrev:
Jag bara måste rekommendera trådstartaren en skruvdragare OCH en slagskruvdragare. Köp nu, innan du är halvvägs in i bygget. Du har en maskin att skruva med och en att borra med, och du komma aldrig att träffa på några skruvar som slagskruvdragaren inte orkar med.
Har du börjat komma överens med slagskruvdragaren nu? Jag har för mig att du köpte en jättestor modell (billigt?) som du tyckte var lite för klumpig?

mattiasp skrev:
Har du börjat komma överens med slagskruvdragaren nu? Jag har för mig att du köpte en jättestor modell (billigt?) som du tyckte var lite för klumpig?
Jo det stämmer, jag köpte en 18V NiMh bosch, mest för att jag fick ett bra pris. Enormt stark, men jag inser i efterhand att jag borde köpt 12 eller 14 för den är väl stor och tung, och jag har svårt att de något tillfälle där inte en mindre slagskruvdragare hade räckt till. Maskinen som sådan är dock utmärkt. När det ska i lite större skruv, bara rasslar det till:)

Bosch har 3 modeller i 14.4v Li-Ion serien.
GSR 14.4-2-Li
Vridmoment: 38 Nm (hård)
Vikt: 1.3 kg
Chuck: 10 mm
Batteri: 1.3 Ah

GSR 14.4 V-Li
Vridmoment: 50 Nm (hård)
Vikt: 1.7 kg
Chuck: 13 mm
Batteri: 2.6 Ah

GSR 14.4 VE-2-Li
Vridmoment: 80 Nm (hård)
Vikt: 2.3 kg
Chuck: 13 mm
Batteri: 2.6 Ah

Jag har själv en GSR 14.4-2-Li köpte den i kampanj med 2 st L-Boxx, den ena låg maskinen i den andra ett gäng borrar, bits m.m. Har inte hunnit hårdtesta den något ännu men känns bra.
Hade en GSR 14.4 VE-2 NiMh, det är en råstark maskin, har lånat ut den till kompisar och de har tyckt att den nästan varit farlig.. Har nu sålt den till förmån för en lätt och smidig men ändå stark maskin (GSR 14.4-2-Li). Kommer antagligen komplettera med slagskruvdragare (GDR 14.4 V-Li).
L-Boxx är Sortinos variant av Tanos Systainer.
Skall även byta ut mina Sytainers (kommer lägga ut dem på Tradera) mot L-Boxx, då L-Boxx känns rejälare och stadigare, finns även bra tillbehör till dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.