B
Jag gjorde precis iordning min parkering, 80 kvadrat, så du kan få lite utfall.

Jag fick betala 250kr/ton inkl hemkörning.
Jag la ut 300kg/m2. Dvs 75kr/kvadrat.

Markduken gick på 13kr/m2.

Gräva bort 80 kvadrat jord betalade jag 4000kr för. Dvs 80kvadrat parkering för 11000kr.

Men då fick jag skotta ut allt grus själv, och jorden fick jag sprida på tomten själv. Så det var några h slit....

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De flesta här i trakten köper grus av Foria eller Gammeläng Häst & Transport AB. De väljer att hämta från grusgrop efter vad som ligger närmast, finns grusgropar t ex utanför Nyköping, vid E4-Vagnhärad, Bälinge. Längre norrut eller inåt landet vet jag inte vad som finns grusgropsmässigt.
Det är skatt på naturgrus så kross är billigare, om man inte vill ha just den runda formen på naturgruset.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
RoTe
Beställning av material är väl enklast om entreprenören sköter, så dom får den fraktionen dom vill på den tid och plats dom vill.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag gjorde precis iordning min parkering, 80 kvadrat, så du kan få lite utfall.

Jag fick betala 250kr/ton inkl hemkörning.
Jag la ut 300kg/m2. Dvs 75kr/kvadrat.

Markduken gick på 13kr/m2.

Gräva bort 80 kvadrat jord betalade jag 4000kr för. Dvs 80kvadrat parkering för 11000kr.

Men då fick jag skotta ut allt grus själv, och jorden fick jag sprida på tomten själv. Så det var några h slit....
Vem gräver 80 m2 för 4000 kr?

B
H HenrikHuslöse skrev:
Vem gräver 80 m2 för 4000 kr?
Lasse!

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Eftersom ni ska höja 20-30 cm för att komma upp i nivå med vägen och att ni bara ska ha det grusat hade jag övervägt att rulla ut geotextil och lagt på bergkross direkt utan att schakta ut innan. Jag hade dessutom satsat på att hamna lite över vägens nivå med fall mot vägen för avrinningens skull, dvs lägga på 30+ cm. Bergrossen packar sig med tiden och när det satt sig jämnar ni av.
Med denna lösningen kommer ni undan med en bråkdel av offererat pris.
Vill ni lyxa till det kan ni beställa ut kranbil med skopa som kan sprida ut materialet. Beroende på tillgänglighet för tippbilen och förarens humör kan tippbilen grovfördela bärlaget vid tippningen så slipper ni kanske kranbilen.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
De flesta här i trakten köper grus av Foria eller Gammeläng Häst & Transport AB. De väljer att hämta från grusgrop efter vad som ligger närmast, finns grusgropar t ex utanför Nyköping, vid E4-Vagnhärad, Bälinge. Längre norrut eller inåt landet vet jag inte vad som finns grusgropsmässigt.
Super! Dessa ligger bra till för min del. Har du erfarenhet av eventuella problem med besvärliga/invasiva växter som följt med massorna/gruset?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
RoTe
S Helena mfl skrev:
Super! Dessa ligger bra till för min del. Har du erfarenhet av eventuella problem med besvärliga/invasiva växter som följt med massorna/gruset?
Finns väl inge växtlighet i bergkross heller...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S statiker skrev:
Eftersom ni ska höja 20-30 cm för att komma upp i nivå med vägen och att ni bara ska ha det grusat hade jag övervägt att rulla ut geotextil och lagt på bergkross direkt utan att schakta ut innan.
Vad menar du @statiker att geotextilen skulle göra för nytta hos TS som ska ha grus på berg?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Helena mfl skrev:
Nej, det kan jag inte säga att jag har sett några problem med. Det kross som jag har beställt har varit rätt sterilt.

• Gilla
Sommar13
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad menar du @statiker att geotextilen skulle göra för nytta hos TS som ska ha grus på berg?
Mitt förslag var inte grus på berg utan bergkross på mossa för att slippa kostnaderna som grävmaskinen för med sig.

Mossans mäktighet är inte känd men inte obefintlig eftersom schaktmassorna var tänkta att användas till att höja delar av tomten med. Fiberduk som materialåtskiljare mellan bergkross och mossa är därför smart att använda men kanske inte nödvändigt. Kostar så lite med geotextil så dumt att snåla om man inte är säker på om det behövs eller inte.

• Gilla
Sommar13
  • Laddar…
Claes Sörmland
B BSOD skrev:
Lasse!
Man ska vara tacksam för Lasse! Skillnaden i pris på markarbete mellan en Lasse och en större markfirma är ju rejält stor.

Claes Sörmland
S statiker skrev:
Mitt förslag var inte grus på berg utan bergkross på mossa för att slippa kostnaderna som grävmaskinen för med sig.

Mossans mäktighet är inte känd men inte obefintlig eftersom schaktmassorna var tänkta att användas till att höja delar av tomten med. Fiberduk som materialåtskiljare mellan bergkross och mossa är därför smart att använda men kanske inte nödvändigt. Kostar så lite med geotextil så dumt att snåla om man inte är säker på om det behövs eller inte.
Kan man acceptera det mindre fackmässiga utförandet så går det nog bra. Mossan är nedbruten inom fem år efter att bärlagskrossen lagts på den. Att lägga kross med nollfraktion på organiskt material snabbar rejält upp nedbrytningen av det organiska materialet.

Nej, det kan jag inte säga att jag har sett några problem med. Det kross som jag har beställt har varit rätt sterilt.
Tack snälla

S statiker skrev:

Tack för bra input. Tar med mig detta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.