5 021 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Grusad parkering estimat
Jag gjorde precis iordning min parkering, 80 kvadrat, så du kan få lite utfall.
Jag fick betala 250kr/ton inkl hemkörning.
Jag la ut 300kg/m2. Dvs 75kr/kvadrat.
Markduken gick på 13kr/m2.
Gräva bort 80 kvadrat jord betalade jag 4000kr för. Dvs 80kvadrat parkering för 11000kr.
Men då fick jag skotta ut allt grus själv, och jorden fick jag sprida på tomten själv. Så det var några h slit....
Gräva bort 80 kvadrat jord betalade jag 4000kr för. Dvs 80kvadrat parkering för 11000kr.
Men då fick jag skotta ut allt grus själv, och jorden fick jag sprida på tomten själv. Så det var några h slit....
Det är skatt på naturgrus så kross är billigare, om man inte vill ha just den runda formen på naturgruset.Claes Sörmland skrev:
Vem gräver 80 m2 för 4000 kr?B BSOD skrev:Jag gjorde precis iordning min parkering, 80 kvadrat, så du kan få lite utfall.
Eftersom ni ska höja 20-30 cm för att komma upp i nivå med vägen och att ni bara ska ha det grusat hade jag övervägt att rulla ut geotextil och lagt på bergkross direkt utan att schakta ut innan. Jag hade dessutom satsat på att hamna lite över vägens nivå med fall mot vägen för avrinningens skull, dvs lägga på 30+ cm. Bergrossen packar sig med tiden och när det satt sig jämnar ni av.
Med denna lösningen kommer ni undan med en bråkdel av offererat pris.
Vill ni lyxa till det kan ni beställa ut kranbil med skopa som kan sprida ut materialet. Beroende på tillgänglighet för tippbilen och förarens humör kan tippbilen grovfördela bärlaget vid tippningen så slipper ni kanske kranbilen.
Med denna lösningen kommer ni undan med en bråkdel av offererat pris.
Vill ni lyxa till det kan ni beställa ut kranbil med skopa som kan sprida ut materialet. Beroende på tillgänglighet för tippbilen och förarens humör kan tippbilen grovfördela bärlaget vid tippningen så slipper ni kanske kranbilen.
Super! Dessa ligger bra till för min del. Har du erfarenhet av eventuella problem med besvärliga/invasiva växter som följt med massorna/gruset?Claes Sörmland skrev:
Vad menar du @statiker att geotextilen skulle göra för nytta hos TS som ska ha grus på berg?S statiker skrev:
Mitt förslag var inte grus på berg utan bergkross på mossa för att slippa kostnaderna som grävmaskinen för med sig.F fribygg skrev:
Mossans mäktighet är inte känd men inte obefintlig eftersom schaktmassorna var tänkta att användas till att höja delar av tomten med. Fiberduk som materialåtskiljare mellan bergkross och mossa är därför smart att använda men kanske inte nödvändigt. Kostar så lite med geotextil så dumt att snåla om man inte är säker på om det behövs eller inte.
Kan man acceptera det mindre fackmässiga utförandet så går det nog bra. Mossan är nedbruten inom fem år efter att bärlagskrossen lagts på den. Att lägga kross med nollfraktion på organiskt material snabbar rejält upp nedbrytningen av det organiska materialet.S statiker skrev:Mitt förslag var inte grus på berg utan bergkross på mossa för att slippa kostnaderna som grävmaskinen för med sig.
Mossans mäktighet är inte känd men inte obefintlig eftersom schaktmassorna var tänkta att användas till att höja delar av tomten med. Fiberduk som materialåtskiljare mellan bergkross och mossa är därför smart att använda men kanske inte nödvändigt. Kostar så lite med geotextil så dumt att snåla om man inte är säker på om det behövs eller inte.
Tack för bra input. Tar med mig dettaS statiker skrev:Mitt förslag var inte grus på berg utan bergkross på mossa för att slippa kostnaderna som grävmaskinen för med sig.