Hej!

Vi köpte en grundoljad ekbänkskiva på bauhaus och fick rådet att slipa och olja med hårdvaxolja. Vi gjorde det och efter två-tre strykningar var den fortfarande torr, bauhaus sa "fortsätt tills den är mättad" så vi fortsatte med säkert 5-6 omgångar till. Dels har bänkskivorna fått olika färg (L-kök) och båda har tappat originalfärgen. Hårdvaxoljan har lagt sig som en stenhård hinna ovanpå och verkar inte gått ner i porerna. Vi är besvikna och trötta efter att ha lagt 2000kr på hårdvaxolja och 20-30 timmar på att slipa/olja/slipa/olja och resultatet är katastrof. Vad gör vi nu?
Vi har en liten stumpbit som vi inte rört. Igår slipade jag den med 180 och sen oljade dlh bänkskiveolja på. Det blev jättefin resultat och stumpbiten behöll den fina ekfärgen. Nu funderar jag på om jag ska slipa bort hårdvaxoljeskalet och behandla med bänkskiveoljan istället?
Jag försökte börja slipa bort hårdvaxoljan men det verkar svårt att få bort. Slipat med 120 men det verkar svårt. Kan jag prova med grövre utan att förstöra skivan under? Finns det något annat sätt?

Har googlat massor och förstår att Osmo hårdvaxolja är poppis, vågar jag prova hårdvaxolja igen? Är det stor skillnad på hållbarhet jämfört med bänkskiveolja?

Jag är riktig nybörjare och igår när jag försökte få bort hårdvaxolja för att olja istället så blev det tydligt att den måste bort. Provoljade en liten bit och oljan gick bara ner på de små fläckarna där vaxet var helt borta. På bilden ser man även hur missfärgad den blivit av vaxet (de mörka partierna är alltså riktiga färgen på bänkskivan)

Hoppas någon kan hjälpa oss!

• Ekbänkskiva med ojämn färg och pålagd hårdvaxolja som bildar en hinna på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tulipp skrev:
Hej!

Vi köpte en grundoljad ekbänkskiva på bauhaus och fick rådet att slipa och olja med hårdvaxolja. Vi gjorde det och efter två-tre strykningar var den fortfarande torr, bauhaus sa "fortsätt tills den är mättad" så vi fortsatte med säkert 5-6 omgångar till. Dels har bänkskivorna fått olika färg (L-kök) och båda har tappat originalfärgen. Hårdvaxoljan har lagt sig som en stenhård hinna ovanpå och verkar inte gått ner i porerna. Vi är besvikna och trötta efter att ha lagt 2000kr på hårdvaxolja och 20-30 timmar på att slipa/olja/slipa/olja och resultatet är katastrof. Vad gör vi nu?
Vi har en liten stumpbit som vi inte rört. Igår slipade jag den med 180 och sen oljade dlh bänkskiveolja på. Det blev jättefin resultat och stumpbiten behöll den fina ekfärgen. Nu funderar jag på om jag ska slipa bort hårdvaxoljeskalet och behandla med bänkskiveoljan istället?
Jag försökte börja slipa bort hårdvaxoljan men det verkar svårt att få bort. Slipat med 120 men det verkar svårt. Kan jag prova med grövre utan att förstöra skivan under? Finns det något annat sätt?

Har googlat massor och förstår att Osmo hårdvaxolja är poppis, vågar jag prova hårdvaxolja igen? Är det stor skillnad på hållbarhet jämfört med bänkskiveolja?

Jag är riktig nybörjare och igår när jag försökte få bort hårdvaxolja för att olja istället så blev det tydligt att den måste bort. Provoljade en liten bit och oljan gick bara ner på de små fläckarna där vaxet var helt borta. På bilden ser man även hur missfärgad den blivit av vaxet (de mörka partierna är alltså riktiga färgen på bänkskivan)

Hoppas någon kan hjälpa oss!
Usch vad tråkigt, vilket var fabrikatet på hårdvaxoljan? Hårdvaxolja lägger sig mycket riktigt som en hinna (den är en hybrid mellan lack och olja). Du skriver att den mörka färgen på bilden är den 'riktiga' färgen på skivan. Var det den färg skivan hade innan ni la på hårdvaxoljan?

Det kan var så att den grundoljade skivan hade en oljad yta som gjorde den mörkare. När ni lagt på hårdvax i flera omgångar och slipat har ni tvättat bort oljan som trängt ner i träet, så träet upplevs ljusare och torrare (obehandlat) eftersom hårvaxet ligger på ytan.

Tack för snabbt svar!
Ronseal var märket efter rekommendationer från bauhaus.
Japp, det mörka är färgen som var innan slipning och hårdvaxoljan

Enligt leverantör är den grundoljad utan färg men man vet ju aldrig. Den var ordentligt oljad, ursågningen för häll ser man att oljan trängt ner 1 cm ungefär.
Har du tips på hur jag får bort hårdvaxoljan?

Ni vill ha den mörkare färgen alltså? Det är nog bara att slipa bort tyvärr, kanske sickla bort det mets om pappret klibbar...

H hapazard skrev:
Usch vad tråkigt, vilket var fabrikatet på hårdvaxoljan? Hårdvaxolja lägger sig mycket riktigt som en hinna (den är en hybrid mellan lack och olja). Du skriver att den mörka färgen på bilden är den 'riktiga' färgen på skivan. Var det den färg skivan hade innan ni la på hårdvaxoljan?

Det kan var så att den grundoljade skivan hade en oljad yta som gjorde den mörkare. När ni lagt på hårdvax i flera omgångar och slipat har ni tvättat bort oljan som trängt ner i träet, så träet upplevs ljusare och torrare (obehandlat) eftersom hårvaxet ligger på ytan.
Den mörkaste är den som bara är oljad och alltså rätt färg. Fläckarna på den högra är för att jag försökte slipa bort igår och olja på. (gick inte bra som du ser)

• Trägolv med tre olika ytbehandlingar, en oljad i mörk ton, och en med slipspår och oljefläckar.
    Skapa konto
Nä det var nog helt fel olja du fick tag på om du ville ha det mörka , oljade, utseendet. Du får nog slipa djupare eller acceptera den ljusa ytan.

• Gilla
lennis
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ni vill ha den mörkare färgen alltså? Det är nog bara att slipa bort tyvärr, kanske sickla bort det mets om pappret klibbar...
Hur slipar man bort på bästa sätt? Har en handslip. Körde med 120 sandpapper igår och det verkar svårt att komma igenom men det kanske bara gäller att fortsätta? Är rädd att råka slipa för mycket så den blir ojämn, är det stor risk för det för en nybörjare?

T tulipp skrev:
Hur slipar man bort på bästa sätt? Har en handslip. Körde med 120 sandpapper igår och det verkar svårt att komma igenom men det kanske bara gäller att fortsätta? Är rädd att råka slipa för mycket så den blir ojämn, är det stor risk för det för en nybörjare?
120 är väldigt fint, jag skulle börja med 80. När du slipat ett tag testa att gnida på lacknafta - då kan du se var träet väts och mörknar (Lacknafta är bra eftersom den inte lämnar några rester när den torkat). Ljusa fläckar får du slipa mer på, övergå sedan till 120 och slipa lent. Ett tipps är att därefter fukta ytan med vatten och slipa igen, lösa fibrer reser sig och slipas lätt bort. Lägg sedan på olja och våtslipa. Polera in följande lager med skursvamp (vit, inte grön som innehåller stålull - kan missfärga ek). Avsluta med vax.

Jo, man får passa så det inte blir ojämnt - framförallt vid vägg och ho . men går om man är försiktig.

H hapazard skrev:
120 är väldigt fint, jag skulle börja med 80. När du slipat ett tag testa att gnida på lacknafta - då kan du se var träet väts och mörknar (Lacknafta är bra eftersom den inte lämnar några rester när den torkat). Ljusa fläckar får du slipa mer på, övergå sedan till 120 och slipa lent. Ett tipps är att därefter fukta ytan med vatten och slipa igen, lösa fibrer reser sig och slipas lätt bort. Lägg sedan på olja och våtslipa. Polera in följande lager med skursvamp (vit, inte grön som innehåller stålull - kan missfärga ek). Avsluta med vax.

Jo, man får passa så det inte blir ojämnt - framförallt vid vägg och ho . men går om man är försiktig.
Tack så jättemycket för tips! Ska börja slipa ikväll.
Vad för typ av vax? Osmo hårdvaxolja? Hur mycket måste oljan torka innan vax?

Beroende på hur härdande bänkskiveoljan från dhl är kanske den räcker, om du inte vill ha en extremt slitstark yta. Annars skulle jag testa att lägga på ett lager av den hårdvaxolja du använt på stumpen bänkskiva du har, kanske uppskattar du den bättre när den bara ligger överst?

• Gilla
promonord
  • Laddar…
Jag länar tråden lite, har nyligen slipat en köksbänksskiva och oljebetsat den, men en del av skivan är blekare och ser nästan lite missfärgad ut, vad kan jag gjort för fel/vad kan man göra åt saken?

Tacksam för svar

• Nyoljad köksbänksskiva med varierande mörka toner och lätt blekning mot en bakgrund av vita kakelplattor.
    Skapa konto
  • Gilla
promonord
  • Laddar…
Tulipp
Hur gick det för er? Fick ni ordning på bänkskivorna? Hur? Vi har fått samma fenomen med bauhaus bänkskivor och Ronseal hårdvaxolja. :sweat:

B Brianna skrev:
Tulipp
Hur gick det för er? Fick ni ordning på bänkskivorna? Hur? Vi har fått samma fenomen med bauhaus bänkskivor och Ronseal hårdvaxolja. :sweat:
Det har gått bra!!! Eftersom hårdvaxoljan (Ronseal) var så härdad så skrapade jag bort den med en liten spatel. Det tog lååååång tid. På vissa ställen där det inte gick att skrapa fick jag slipa med grovt slippapper (typ 80). Sen slipade jag jämnt och fint (120 och sen 180).

Nu har jag oljat med Osmo hårdvaxolja för bänkskivor och det blev jättebra. Suuupertunt lager som jag applicerade med en bit lakan och sen arbeta in ordentligt med en ren disksvamp. Bänkskivan ska vara nästan "torr" när man är klar, så tunt gjorde jag. Låt torka ordentligt, jag väntade ca 12 timmar minst. Efter 3-4 lager blev det ett perfekt skydd och den fina träfärgen kom fram. Se till att vara noga att slipa bort ALLT från förra hårdvaxoljan, annars blir det fläckigt. Jag fick så på några få ställen men det är framtidens problem :)

Jag är sjukt besviken på bauhaus som dels gav värdelösa råd och sen inte kunde hjälpa när det blev fel av deras egna instruktioner. Jag vet inte om mitt sätt är "rätt" men det blev bra slutresultat iallafall! Det var ett mindre helvete att få bort den gamla hårdvaxoljan men det var faktiskt värt det för det blev bra tillslut.

Lycka till och skriv igen om du vill ha tydligare instruktioner eller så!

B Brianna skrev:
Tulipp

Såhär blev de färdiga bänkskivorna med Osmo hårdvaxolja! Tyvärr lite dåligt ljusinsläpp i köket men ville visa att bänkskivorna går att rädda :)

• Renoverade bänkskivor med en ny applicering av Osmo hårdvaxolja i ett kök med svagt ljus.
    Skapa konto
  • Renoverade köksbänkskivor behandlade med Osmo hårdvaxolja, mörk finish, synligt träådring.
    Skapa konto
  • Gilla
Cecilia_grön och 2 till
  • Laddar…
B Brianna skrev:
Tulipp
D Dnnnniel skrev:
Jag länar tråden lite, har nyligen slipat en köksbänksskiva och oljebetsat den, men en del av skivan är blekare och ser nästan lite missfärgad ut, vad kan jag gjort för fel/vad kan man göra åt saken?

Tacksam för svar

Såhär blev det på några få ställen där jag inte riktigt fick bort all hårdvaxolja. Kanske det som hänt er också? Att ni liksom jag inte slipade tillräckligt så underlaget försvann ojämnt?

• Trägolv med ojämn borttagning av hårdvaxolja nära en tröskel och trappsteg.
    Skapa konto
  • Gilla
Curryplutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.