Mitt första inlägg här 
Tänkte bygga ett mindre förråd, som jag dock vill kunna hålla > +1°C på vintern (Stockholm).
Ursprunglig idé var att gjuta platta på mark m kantelement och cellplast under m.m.
Nu känns det som att det blir lite dyrt så jag funderar på alternativ lösning.
Just nu tror jag på följande (nerifrån och upp):
- Befintlig mark
- Dränerande lager (makadam)
- Plastfolie
- 50 mm cellplast
- 120 mm isolerad regelkonstruktion
- Trägolv (råspont eller liknande)
Vad tror ni?
Funderar främst på fuktrisker.
Alla kommentarer/tankar mottages tacksamt!
Tänkte bygga ett mindre förråd, som jag dock vill kunna hålla > +1°C på vintern (Stockholm).
Ursprunglig idé var att gjuta platta på mark m kantelement och cellplast under m.m.
Nu känns det som att det blir lite dyrt så jag funderar på alternativ lösning.
Just nu tror jag på följande (nerifrån och upp):
- Befintlig mark
- Dränerande lager (makadam)
- Plastfolie
- 50 mm cellplast
- 120 mm isolerad regelkonstruktion
- Trägolv (råspont eller liknande)
Vad tror ni?
Funderar främst på fuktrisker.
Alla kommentarer/tankar mottages tacksamt!
Jag tycker du är lite ute på hal is. Du har gjort en "platta på mark"-aktig konstruktion med träbjälklag. (Om jag förstår ritningen rätt, Lecan ska gå som en grundmur runt om?)
Sen handlar det om ett litet förråd, och då kan man kanske experimentera lite? Spelar ju inte så stor roll om du måste riva det efter 10 år.
Men om du vill ha några åsikter så tycker jag att bjälklaget sitter utsatt fuktmässigt, om du spiller ut en hink med vatten så lägger det sig på cellplasten och kommer inte därifrån.
Sen tycker jag det blir märkligt att ha cellplast som en del i den bärande konstruktionen, men jag kanske har fel? Ser ut som du har balksko mellan lecan och bjälklaget?
Tycker du kan köra plintar och sedan bara isolera bjälklaget, alternativt plocka upp bjälklaget på lecan och ordna ventilering av grunden. (Du borde ju även ha en sula, men jag vet inte hur stort förråd vi pratar - en lätt friggebod kan ju stå på leca direkt - men putsen lär ju spricka om du får några sättningar.)
Sen handlar det om ett litet förråd, och då kan man kanske experimentera lite? Spelar ju inte så stor roll om du måste riva det efter 10 år.
Men om du vill ha några åsikter så tycker jag att bjälklaget sitter utsatt fuktmässigt, om du spiller ut en hink med vatten så lägger det sig på cellplasten och kommer inte därifrån.
Sen tycker jag det blir märkligt att ha cellplast som en del i den bärande konstruktionen, men jag kanske har fel? Ser ut som du har balksko mellan lecan och bjälklaget?
Tycker du kan köra plintar och sedan bara isolera bjälklaget, alternativt plocka upp bjälklaget på lecan och ordna ventilering av grunden. (Du borde ju även ha en sula, men jag vet inte hur stort förråd vi pratar - en lätt friggebod kan ju stå på leca direkt - men putsen lär ju spricka om du får några sättningar.)
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Ju mer isolering det är i golvet desto större är risken för tjällyft under grundmuren.
Om inte golvhöjd/hushöjd är ett avgörande problem så är nog en plintlösning, (natursten eller cementblock på kapillärbrytande bärlager typ makadam), med trossbotten en säkrare lösning. Ett trähus på plintar är inte överdrivet känsligt för tjällyft iom att trä är segt och flexibelt. Särskilt inte ett mindre hus (bod).
Om tjälproblematiken åtgärdas så kan din lösning nog fungera ok, om du punkterar byggplasten lite här och där så att ev vatten/kondens inte blir stående. Du bör ha råspont till golv då det ventilerar bättre än golvspån.
En robustare golvlösning kan vara ett lager Lecakulor och marksten ovanpå.
Om inte golvhöjd/hushöjd är ett avgörande problem så är nog en plintlösning, (natursten eller cementblock på kapillärbrytande bärlager typ makadam), med trossbotten en säkrare lösning. Ett trähus på plintar är inte överdrivet känsligt för tjällyft iom att trä är segt och flexibelt. Särskilt inte ett mindre hus (bod).
Om tjälproblematiken åtgärdas så kan din lösning nog fungera ok, om du punkterar byggplasten lite här och där så att ev vatten/kondens inte blir stående. Du bör ha råspont till golv då det ventilerar bättre än golvspån.
En robustare golvlösning kan vara ett lager Lecakulor och marksten ovanpå.
Tack för input. Anledningen till att jag inte kör ventilerat på plintar är att jag måste hålla nere höjden...TheOddOne2 skrev:
Jag tycker du är lite ute på hal is. Du har gjort en "platta på mark"-aktig konstruktion med träbjälklag. (Om jag förstår ritningen rätt, Lecan ska gå som en grundmur runt om?)
Sen handlar det om ett litet förråd, och då kan man kanske experimentera lite? Spelar ju inte så stor roll om du måste riva det efter 10 år.
Men om du vill ha några åsikter så tycker jag att bjälklaget sitter utsatt fuktmässigt, om du spiller ut en hink med vatten så lägger det sig på cellplasten och kommer inte därifrån.
Sen tycker jag det blir märkligt att ha cellplast som en del i den bärande konstruktionen, men jag kanske har fel? Ser ut som du har balksko mellan lecan och bjälklaget?
Tycker du kan köra plintar och sedan bara isolera bjälklaget, alternativt plocka upp bjälklaget på lecan och ordna ventilering av grunden. (Du borde ju även ha en sula, men jag vet inte hur stort förråd vi pratar - en lätt friggebod kan ju stå på leca direkt - men putsen lär ju spricka om du får några sättningar.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
