Min 13 år gamla Alpha2 visade bara streck i displayen för effekt och inne är det lite kyligt.
Ingen knapp gör någon skillnad.
Så jag gjorde en norsk reset (slog av strömmen) och nu blinkar AUTO som ett discoljus.
Är det en ny som räknas?

Hände naturligtvis igår eftermiddag efter 17:00 (det var lite svalt redan då men det har varit stora svängningar i utetemperaturen som värmepumpen inte hänger med i)

• Gilla
i94sveli
  • Laddar…
Blir till att trycka knappar och ny norsk, händer inget så en ny bör fixa värmen igen. Är igen månresa med dessa pumpar, köp en ny på varuhuset. Kolla om den du har är 130 eller 180 byggmått på.

Discoljuset avtog och det var bara några svaga dödsryckningar kvar.
Byggvaruhusen har inga pumpar.
Jula och Biltema däremot och valet föll på en Biltema så nu fungerar värmen.

Protte

• Gilla
DennisSöderström
  • Laddar…
Vackert. Även Biltema och Jula är varuhus

prototypen prototypen skrev:
Discoljuset avtog och det var bara några svaga dödsryckningar kvar.
Byggvaruhusen har inga pumpar.
Jula och Biltema däremot och valet föll på en Biltema så nu fungerar värmen.

Protte
Intressant, biletemapumparna ser ju ut att vara funktionellt likvärdiga med en Grundfos Alpha2, för 1299 kr. Alpha2 på rinkaby rör går på 4300 kr. Jag kan ju köpa att livslängd och byggkvaliet inte är likadan men när man kan köpa 3 st pumpar för priset av en alpha2 så blir man ju lite intresserad.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Hade idag precis samma problem (displayen visade: - -). En vedpanna som stått oanvänd i två år. Löstes genom att stänga ventilerna och öppna pumpen (de 4 insex skruvarna). Den hade kärvat fast men snurrade sedan lätt och gick då enkelt att provköra torrt. Funkade sedan normalt. Så ska man dra slutsatsen att "- -" betyder: "försöker snurra motorn men kan ej" på grundfoska?

Kan meddela att Biltema pumpen går fortfarande efter snart 2 år

• Gilla
i94sveli
  • Laddar…
Väcker en gammal tråd, men jag vill tipsa om att jag kunde laga felet med med först två streck i displayen och sedan discoblink efter omstart på min Grundfos Alpha 2 genom att byta ut en kondensator. Utgick från instruktionen här, men använde en 22 uF-kondensator då jag hade en sådan hemma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.