3 553 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
grund sprängning
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Hej
Jag har en utmaning som kanske någon kan hjälpa med.
Ska bygga sommarstuga på en liten avlång bergsrygg som sticker upp som en liten kulle eller ås. Den är ca 8 x 13 meter men den del som behöver hyvlas ner är ca 6 x 8 meter och på toppen är det ca 90 cm berg som skall bort med sluttande plan ut år sidorna ner til 0 cm. Huset är 6 X 10 m så det kommer täcka området som skall bort. Huset har plintgrund. Jag kan inte plinta så högt att jag kommer över 90 cm pgs bygghöjden utan måste få bort toppen på klippan. Tomten är väldigt otillgänglig så kan man undvika stor maskiner så är det en fördel. Folk säger att man måste spränga ca 1 meter djupt med traditionell metod. Men det vill jag inte för då spränger jag ju bort en massa berg jag inte behöver få bort. Det kanske är 15-25 kubik berg som skall bort.
Kan man borra + spränga horizontellt?
Kan man undvika traditionell sprängning? Finns nåt som heter simplex.
Givetvis vill man hålla ner priset maximalt.
Jag har en utmaning som kanske någon kan hjälpa med.
Ska bygga sommarstuga på en liten avlång bergsrygg som sticker upp som en liten kulle eller ås. Den är ca 8 x 13 meter men den del som behöver hyvlas ner är ca 6 x 8 meter och på toppen är det ca 90 cm berg som skall bort med sluttande plan ut år sidorna ner til 0 cm. Huset är 6 X 10 m så det kommer täcka området som skall bort. Huset har plintgrund. Jag kan inte plinta så högt att jag kommer över 90 cm pgs bygghöjden utan måste få bort toppen på klippan. Tomten är väldigt otillgänglig så kan man undvika stor maskiner så är det en fördel. Folk säger att man måste spränga ca 1 meter djupt med traditionell metod. Men det vill jag inte för då spränger jag ju bort en massa berg jag inte behöver få bort. Det kanske är 15-25 kubik berg som skall bort.
Kan man borra + spränga horizontellt?
Kan man undvika traditionell sprängning? Finns nåt som heter simplex.
Givetvis vill man hålla ner priset maximalt.
Det är klart att man kan spränga bara lite grann, dvs så lite som du vill. Enklast i ditt fall är nog att spränga med klenhål. Vid klenhålssprängning borrar man en massa små hål (typiskt 19mm) och laddar bara lite i varje hål. Det gör att det blir bra precision och man måste inte hålla på och spränga bort någon meter extra på djupet bara för att. Nackdelen är att det blir en massa borrande, och oftast med handhållna maskiner, så det är jobbigt och tar tid.
Du kan inte spränga hur grunt som helst, då går allt till väders, de är därför man borrar djupare med "traditionell" metod, du behöver grus på toppen av laddningen som ska hålla trycket kvar i berget, ska de bara hyvlas av rekommenderas en darda, dvs hydrauliskt spräck verktyg, alternativet är snigeldynamit, simplex är vad som i branchen kallas vattenkanon,PNO skrev:Det är klart att man kan spränga bara lite grann, dvs så lite som du vill. Enklast i ditt fall är nog att spränga med klenhål. Vid klenhålssprängning borrar man en massa små hål (typiskt 19mm) och laddar bara lite i varje hål. Det gör att det blir bra precision och man måste inte hålla på och spränga bort någon meter extra på djupet bara för att. Nackdelen är att det blir en massa borrande, och oftast med handhållna maskiner, så det är jobbigt och tar tid.
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Tack för bra inlägg. Snigeldynamit har ju också fördelen att man kan handjobba det och inte kräver stora maskiner. Men är inte jobbet för stort för snigeldynamit? Darda är det hand eller maskinverktyg vi snackar då? Borrar man först och spräcker sedan? Och i så fall hur tätt måste man borra på snigeldynamit resp darda?
De är stort för snigel dynamit helt klart men allt är relativt, ja hade inte gett mig in på de, du bör borra ca 15-20cc med snigel, med darda borrar man eftersom, borrar 1 hål och spräcker de, sen ett nytt, effektivt men tungt arbete, maskinen är för hand men den är tung, och svärdet ska fettas in vid varannat "bryt" fettet är svindyrt ocksåLaxekongen skrev:Tack för bra inlägg. Snigeldynamit har ju också fördelen att man kan handjobba det och inte kräver stora maskiner. Men är inte jobbet för stort för snigeldynamit? Darda är det hand eller maskinverktyg vi snackar då? Borrar man först och spräcker sedan? Och i så fall hur tätt måste man borra på snigeldynamit resp darda?
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Hej igen
Har nu varit ute på platsen och mätt bättre och kliat mig i huvudet lite mer. Tidigare räknade jag med 60 cm luft under bjälklaget men eftersom det är en ren klippa jag skall bygga på utan organiskt mtrl och med bra luftning längs hela husets sidor där höjden är ca 1 m så kanske man kan acceptera ner till 1 dm mellan bjälke och berg mitt i huset (dvs mitt på åsen). Så... jag klarar mig ganska bra med att bara ta av ca 1-3 dm i höjd på toppen på ryggen och då skulle ytan bli ca 1x5 m stor. Dvs ca 1 kubik. Kan man gå på detta med borr och spräckkilar. Berget är inte helt slätt utan det finns lite klackar att börja med. Vad tror ni?
Om jag vill spräcka bort säg 2 dm. Borrar jag 3 dm då eller hur funker det?
Har nu varit ute på platsen och mätt bättre och kliat mig i huvudet lite mer. Tidigare räknade jag med 60 cm luft under bjälklaget men eftersom det är en ren klippa jag skall bygga på utan organiskt mtrl och med bra luftning längs hela husets sidor där höjden är ca 1 m så kanske man kan acceptera ner till 1 dm mellan bjälke och berg mitt i huset (dvs mitt på åsen). Så... jag klarar mig ganska bra med att bara ta av ca 1-3 dm i höjd på toppen på ryggen och då skulle ytan bli ca 1x5 m stor. Dvs ca 1 kubik. Kan man gå på detta med borr och spräckkilar. Berget är inte helt slätt utan det finns lite klackar att börja med. Vad tror ni?
Om jag vill spräcka bort säg 2 dm. Borrar jag 3 dm då eller hur funker det?
Redigerat:
Vi kör med simplex på jobbet. Kallas då spräckning och inte sprängning.
Fungerar på samma sätt som dynamit men har en helt annan brinnhastighet. 300 m/S mot dynamit som har ca 6000 m/S.
Blir inga märkvärdiga vibrationer och ganska lättanvänt.
Perfekt då man kanske inre vill borra så djupt ned som dynamit "kan" kräva.
Fungerar på samma sätt som dynamit men har en helt annan brinnhastighet. 300 m/S mot dynamit som har ca 6000 m/S.
Blir inga märkvärdiga vibrationer och ganska lättanvänt.
Perfekt då man kanske inre vill borra så djupt ned som dynamit "kan" kräva.
Klicka här för att svara