Har idag ett 1½ planshus från 1971 med grovkök/tvättstuga, utrymmet har även dusch.
Dusch till vägg vid pump är 2.5m , duschutrymmet utgör iaf. mindre än 1x1m.
Blåamarkeringar är brunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag planerar bergvärme och tanken är att placera nya värmepumpen där min VVB står idag. Det finns ett schakt/instick precis till höger om pumpen, den röda markeringen . Rummet har våtrumsmatta och våtrumstapet, troligen original från -71, så livslängden är sannolikt passerad sedan länge.
Jag behöver dra värmestammar både upp och ner i schaktet, så jag kommer behöva öppna där oavsett. Det området ligger utanför både zon 1 och zon 2 eftersom det är ca 2,5 meter från duschen, så det bör inte räknas som våtzon? .
Frågan är:
Kan jag göra en ”temporär” eller delvis lösning genom att enbart riva och renovera området där pumpen ska stå, ca 1×1 meter? T.ex. ta bort våtrumstapet/matta i just den delen, bygga upp ny vägg (OSB/gips), nått golv ? och få en ren och färdig teknikdel nu, och sedan ta resten av rummet/duschen vid ett senare tillfälle när tid finns?
Vi använder aldrig duschen, så den kan vi tänka oss att riva – men jag vill inte stå utan varmvatten och tvättmaskin under en längre period. Målet är att dela upp renoveringen i etapper utan att behöva totalriva hela våtrummet direkt.
Är det rimligt att göra så här eller skapar jag bara bekymmer?
Kan jag temporärt flytta bvp om jag vill blåsa allt om 7-8 år ?
hjärnan går på högvarv och allt känns som pettsson och pannkakstårtan.