Såg just nämnas i tråd att tryckluft är dåligt sätt att rengöra finfiltret i en grovdammsugare. Jag har en Kärcher 2234PT som jag kör för vissa uppgifter, med påse. Tycker den sugit så förbenat dåligt på sistone och finfilret förhindrar påsen att fyllas fullt ut, så jag slet ut finfiltret och tänkte "det är ju ändå inte min primära, brinner den av damm som slinker igenom så .. då får den väl göra det". Brukar annars blåsa rent filtret bäst jag kan med tryckluft då och då. Blev glatt överraskad över hur mkt piggare den kändes. Huruvida det beror på att finfiltret är igensatt eller om det beror på att påsen nu kan fyllas ytterligare mycket lättare vet jag inte. Vad tror ni?

Nå, till funderingen, är jag dum som kör utan finfilter och eftersom jag förväntar mig ett ja, hur, om nu inte tryckluft är bästa sättet att rengöra finfiltret, vad är?

Om du är dum vet jag inte, men det är enligt min mening dumt att köra utan filtret. De skyddar ju dels maskinen, dels renar utblåsningsluften från mindre partiklar. Det senare påverkar ju även din hälsa.

Veckade pappersfilter som det i 2234:an kan man försiktigt banka mot något hårt så lossnar en hel del ur det. Se dock till att inte banka på det veckade pappret. Krasst sett betyder ju ett igensatt filter att det är dags för filterbyte. Tyvärr kostar de där filtrena så pass mycket att man dumsnålar en del.

• Gilla
MarHA
  • Laddar…
Jag bankar också ut mitt filter med jämna mellanrum.

Bankar botten på filtret mot en stående trästolpe så kan skiten trilla ner. Banka en stund och sedan snurra lite på filtret och banka igen.

Jag brukar köra med bankning också. Och ibland även försiktigt med tryckluft. En kombination brukar fungera bra för mig. Att man kan blåsa sönder filtret om man är oförsiktig är jag helt med på. Det har jag nämligen provat på ett halvmaskfilter. Jag skulle gärna höra en rimlig förklaring till att tryckluften skall undvikas rent generellt.

mattiasp skrev:
Jag brukar köra med bankning också. Och ibland även försiktigt med tryckluft. En kombination brukar fungera bra för mig. Att man kan blåsa sönder filtret om man är oförsiktig är jag helt med på. Det har jag nämligen provat på ett halvmaskfilter. Jag skulle gärna höra en rimlig förklaring till att tryckluften skall undvikas rent generellt.
Samma här. Bankar och kör med tryckluft. Kör med tryckluften från motsatt håll vad partiklarna i filtret kommer från, men sedan även från andra hållet. Reglerar trycket med hjälp av avståndet.

Fina filter är egentligen förbrukningsartiklar. Deras uppgift är framförallt att skydda din hälsa.

--- Mats ---

mattiasp skrev:
Jag skulle gärna höra en rimlig förklaring till att tryckluften skall undvikas rent generellt.
Den rimliga förklaring jag fått är att man nöter/skär sönder filtret när man trycker blåser rent det med tryckluft. Antar även att om man inte är försiktig finns det en stor risk att filtret skadas av det kraftiga luftflödet. Om det faktiska problemet endast är det sistnämnda handlar det väl som vanligt bara om att vara försiktig.

phl skrev:
Den rimliga förklaring jag fått är att man nöter/skär sönder filtret när man trycker blåser rent det med tryckluft. Antar även att om man inte är försiktig finns det en stor risk att filtret skadas av det kraftiga luftflödet. Om det faktiska problemet endast är det sistnämnda handlar det väl som vanligt bara om att vara försiktig.
När det gäller många generaliseringar tror jag på det sista du säger (försiktig och sunt förnuft). Tryckluft innehåller sina faror och trycket likväl som luftmängden skapar krafter. Å andra sidan, det gör en dammsugare också om man skulle prova att göra rent filtret med en sådan. Det gör handkraft med om man försöker antingen slå eller torka.

Även om man aldrig lyckas väl med att generalisera, skulle jag påstå att tryckluft med 4 bars tryck blåst från grapageporten mot ett filter som ligger längst in i garaget mot en vägg (för de flesta mer än 5 meter bort) är riskfritt, oberoende av generella varningar (annars rekommenderar jag byte av tillverkare av dammsugaren). Så enbart användningen av tryckluft i sig är inte faran.

Samma tryckluftsapparat satt till 8 bar och använd på 2 centimeters avstånd med ett smalt munstycke är en klart större risk (intill visshet gränsande sanolikhet). Men så är även väldigt hårda slag av filtret. Att överhuvud taget göra rent finfiltret strider mot en del rekommendationer. Hade jag HEPA filter hade jag nog låtit bli för då motverkar jag skälet till att jag skaffade det.

--- Mats ---

Redigerat:
Det används tryckluft för att rengöra stationära filter i stora anläggningar tex stora spånsugar.
Så med försiktighet så kan man använda tryckluft.

Man skall däremot vara försiktig med mekanisk nötning på filterna tex att använda fingrarna att dra över vecken på filtret för det kan lättare skada filtret.

Mvh Pär H

Ja tryckluft till filter funkar bra om man är försiktig.

I jobbet så finns det en truck som jag sköter som går i en extremt dammig miljö, och på den så får man ibland blåsa rent ena filtret mycket försiktigt om det blir tätt innan det är dags för service.

Ganska intressant att det här dammet som är i luften där kräver filterolja på det inre finfiltret trots att det sitter ett normalfilter utanför och innan det en cyclonrenare, annnars går det in in motorn........

Ni tror inte man kan tvätta dessa med vatten? Förslagsvis skölja det innifrån och ut?

jan_banan skrev:
Ni tror inte man kan tvätta dessa med vatten? Förslagsvis skölja det innifrån och ut?
Jag rekommenderar att pröva tryckluft, så brukar jag göra rent mina filter och det är även med tryckluftspulsning som används på textilfilter/slangfilter på t ex värmeverk för att få stoftet att lossna ifrån textilslangarna och ned i stoftutmatningsutrustningen. Anledningen till att jag nämnde slangfiltret är att det kan beskrivas som en riktigt stor dammsugare.

jan_banan skrev:
I min gamla Kärcher 2001 brukar jag spola rent filtret någon gång per år med vatten och då utomhus på gräsmattan, sedan får det stå i solen och torka. Den verkar ha klarat det bra då den är 25 år gammal och endast fått ett nytt filter under dessa år.
Men visst har jag även fuskat med tryckluft.

Har en Einhell 1630. Har testat att tvätta två filter nu, helt klart så försvinner det en del skit som jag inte fått bort annars. Att skölja inifrån verkar dock inte fungera, filtret är nästan vattentätt, men det funkar fint att skölja utifrån. Det enda illavarslande är att filtren även tappade en del av sin gul-orangea färg och blev mer ljusgula. Om färgen har någon funktion för filteregenskaperna så finns det en risk att det filtrerar sämre nu. Jag tyckte flåset i sugen var bra men det är ju nästan omöjligt att se om filtret tar färre partiklar nu... Vad tror ni om färgen?

Misstänker att man är mera noggrann och försiktig med filter om man har en dammsugare för 4-5000:- än som min gamla Kärcher för tusenlappen, tror jag gav 300:- på Ö&B när den inhandlades. Gav väl 350:- för ett nytt filter när det byttes för några år sedan.
Så frågan kan nog besvaras olika beroende av vilken dammsugare man har och till vad man nyttjar den.

Gammal tråd, men läste i manualen till min Kärcher WD2, där står det att man kan skölja filtret med vatten och sen låta torka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.