50-tals hus med grova dimensioner på värmerören.
Behöver koppla bort rören till ett par element pga ombyggnad. (Rören som går åt vänster och de som går upp i betongbjälklaget till elementet i hallen)
Tänker mig ta bort T-kopplingen och ansluta till röret som har ytterdiam. Ø42,5 mm och är anslutet till T-kopplingen som är märkt 1 1/4". Vid bergvärmepumpen går det ut nya rör som är Ø28 mm, så ska ner till den dimensionen. Går säkert att gå ner lägre?
Kommer att betjäna golvvärme i mindre badrum och element i hallen som senare kommer att ersättas av golvvärme och sen finns ytterligare ett litet element.
Nu i första läget vill jag ta bort T-kopplingen och få ner dimensionen och få dit avstängningsventiler.
Har tittat på Stålrörskoppling: RSK 1541452 https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-utv-25/
Är jag rätt ute? Vad behöver jag mer och vad är lämplig avstängningsventil? Vilken dimension ska jag gå vidare med? Tacksam för hjälp
Gamla rostiga värmerör med t-koppling och dimensioner runt 42,5 mm i ett 50-tals hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en äldre T-koppling märkt 1 1/4" på ett rostigt varmrör i ett 50-tals hus.
Skapa konto

W
Tänkte du återansluta rören som går uppåt?

Edit: Nu läste jag om och tolkar det som att rören till vänster och uppåt alltså ska helt bort och inte användas?

Skippa stålrörskopplingen i så fall. Den blir onödigt dyr då du har gängor att använda dig av. Du skulle bara kunna sätta en 32 muff svart eller mässing, sedan till exempel en sexkant 32-25 och från den sätta https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-in-10r/ dimension 25. Därifrån är det fritt att dra i vatette 28G25 utvändiga och vidare med 28 rör av valfri sort.

Edit2: När det gäller dimensionen så låter 28 rimligt. Risken finns att det blir svårt att få värme till dina neddimensionerade rör om du drar för klent när resten av systemet är överdimensionerat. Då tar vattnet lättaste vägen och vill inte cirkulera till de klenare rören.

Redigerat:
Tack för din feedback:)
Ja, det stämmer att rören till vänster och uppåt ska helt bort och inte användas.
Funderar på om jag kanske ska ta och bort hela röret från den T-kopplingen som sitter tidigare/innan istället. Hoppa 32 muffen och sätta sexkant 32-25 direkt i den T-kopplingen istället. Köra avstängningsventil och nytt därifrån.
Är det bökigt att lossa så här gamla rör? Lossas med rörtång, finns det några knep eller något jag ska tänka på?

W
Du har en t-koppling tidigare på stråket där ett stick ska vara kvar alltså?

Det kan vara bökigt ja. Du lär behöva stora rörtänger och går det för tungt hjälper det att värma röret med någon typ av brännare så släpper det lättare.

Ja, de högra rören i mina första bilder går i andra änden in i en annan(tidigare i systemet) T-koppling. Avbildad på den nya bilden nedan. Där är det alltså de vänstra rören som var till höger på bild på mina första bilder.
Kanske bättre att lossa hela röret än lossa T-kopplingen på mina första bilder. De som kommer från väggen och dom som går upp i taket ska på den här nya bilden vara kvar. Då blir det nytt därifrån istället.
Är det någon skillnad på bökigheten tror du?
Att lossa en T-koppling från ett rör eller att lossa ett rör från en T-koppling. Om du förstår vad jag menar.
Är inte rädd för bökigheter och kan få tag i stora rörtänger och liten brännare.
Fördelen att lossa här är förstås att jag bättre kommer åt det gamla kallvattenröret i järn som har samma sträckning, ligger bakom, precis i vecket mellan vägg och tak. Jag planerar att byta ut det också, så planerna ser ut att gå lite i varandra ;)
Gammalt rör med T-koppling i hörnet där tak möter vägg, med tecken på slitage och behov av underhåll.
Skapa konto

W
Det är nog eventuellt lite enklare att lossa röret ur t-kopplingen eftersom du lättare får tag runt röret än kopplingen. Se bara till att hålla emot ordentligt på t-kopplingen så du inte råkar bryta av något. Med brännare och mormortänger går de där bra.

• Gilla
ToDoOr
  • Laddar…
Stort stort tack för din hjälp :) Det var min första fråga på forumet, men inte den sista då det finns en hel del att ta tag i och hoppas det går att få lite vägledning här ;)

• Gilla
WarHawk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.