Samfälligheten diskuterar att anlägga gatubelysning längs de två vägsnuttar som husen ligger längs. Samfälligheten går åt två håll från den stora länsvägen och det är grovt sett 350 meter åt varje håll. Eftersom det är två delar måste det rimligen bli två elanslutningar.

Det är hyggligt lättgrävt längs grusvägen men på några ställen finns det säkert berg som är i vägen.

Kan någon grovt uppskatta kostnaden för att anlägga belysning längs de två vägsnuttarna? I vilken storleksordning hamnar markentreprenad, material, elarbete och anslutning?

tommib
Jag kan inte svara på frågan i sig men varför skulle det behöva bli två delar med varsin elanslutning? Just för ett belysningsnät borde du kunna få ett servitut för att dra ett rör under länsvägen. Om det sedan är lättare/billigare än att ha två anslutningar är en separat fråga men det är i alla fall en engångskostnad till skillnad från en nät/abonnemangsavgift.

Jag vet att det var problem med Trafikverket då en fiber skulle dras under vägen. Det gick eventuellt att lösa men det var diskussioner under lång tid.

Beror ju mycket på vilka stolpar och armaturer ni väljer men man kan nog hitta en helt OK stolpe med fundament och LED armatur för runt 15' och kabel ligger väl gissningsvis på 200:-/m så med lite jox och annat runtikring mätarskåp, ljusautomatik etc så landar ni kanske på 600'-700' i ren materialkostnad.

Montage, 2 man, 2 timme per stolpe x 30 stolpar = 120 timmar => 75'

Grävning 100:-/m (kan nog vara billigare, framförallt om det går att plöja kabeln) = 75'

Så säg någonstans kring 800' - 900' så bör det väl vara en hyffsad indikation gissar jag

Tack för ett mycket bra svar! Även om vi funderar på att snåla lite på armaturerna ger det en bra fingervisning!

Hur stor är avgiften för att få anslutning till nätet? Jag tror ingen i föreningen vill försörja den gemensamma belysningen och så innebär det ett eget abonnemang (eller två om vi behöver ett på varje sida om länsvägen). Jag har fått för mig att engångskostnaden är ganska stor.

Det finns också stolpar längs vissa delar av vägen för elförsörjningen till de olika fastigheterna. Kan man få tillstånd av nätägaren att hänga både armaturer och kablar till dessa i befintliga stolpar?

Den fasta abonnemangskostnaden är ofta den största delen av driftskostnaden, troligen vore det värt väldigt mycket att ha samma anslutning till båda sträckorna. Jag tror att arbetskostnaden per stolpe är avsevärt mycket mer än 2x2h. Dels skall fundamentet sättas rätt, dels skall själva stolpen på plats och kopplas in. det behövs dessutom bil med (mindre) lyftkran för monteringen.

Om ni går djupare in i planering av det här, så tänk också på att det finns en massa regler om vilken typ av stolpar som får monteras vid en väg. Jag vet ett ställe där trafikverket fick byta ut nya stolpar två ggr, innan de lyckades få dit en stolpe som var godkänd. Handlar om krocksäkerhet.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
J
Ett inspel du inte bad om men ändå. Tänk på vad som händer med karaktären på området ni bor i om det kommer stolpar och ljus vid vägen.
Är det trygghet eller trafiksäkerhet ni söker? Trygghet kan ni få med färre ljuspunkter kanske inte nödvändigtvis på vägen, trafiksäkerhet kräver jämn belysning på hela vägytan och helst utan mörka uppehåll tex där skogen tar vid innan bebyggelsen börjar igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.