Har haft massa smågrodor utanför källardörren nedanför källartrappen. Har flyttat några till en bäck på andra sidan trädgården.
Nån dag senare var det fler och de har hoppat in när vi öppnat källardörren och dött där inne.
I veckan hittade jag en större groda på samma ställe och flyttade även den till bäcken men idag satt det en stor igen där...
Är det samma som skuttar tillbaka men vad vill de göra där, måste ju vara svårt med mat m.m.?
Kan tillägga att brunnen vid källartrappen inte går till bäcken utan till motsatt soda av trädgården.

Groda i ett hörn nära husvägg, på grusig mark med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var det dags igen, full aktion i min källartrapp med två Paddor (gissar det är Paddor och inte Grodor).
Har Googlat lite och tydligen tar de sig tillbaka dit de föddes och min golvbrunn är kanske inbjudande för dem.
Npgon som har tips på hur jag blir av med detta problemet för jag vill inte ha in massa Paddor/Grodor i källaren i år igen?

En padda på marken vid en källartrappa omgiven av löv och grus.
Skapa konto

Ytterligare ett år har gått och idag hittade jag första i trappan ner till källaren.
Hoppas det blir lugnare i år men söker fortfarande tips kring hur man slipper ha dessa som fortplantar sig och fullt med smågrodor/paddor som invaderar källaren.

En brun padda sitter på ett betongtrappsteg ner till en källare.
Skapa konto

Nu har vi inte grodor och liknade i just källartrappan men vi har en mycket välkommen padda som dykt upp under flera år (oklart iofs om det är exakt samma individ). Men vederbörande brukar dyka upp framåt kvällskvisten vid ett hål som blev mellan altanen och trappan upp mot huset, rätt så nattaktiv denna fina och vackra varelse!

Padda kikar fram från mellanrum vid altanen, nattaktiv och återkommande besökare.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nu har vi inte grodor och liknade i just källartrappan men vi har en mycket välkommen padda som dykt upp under flera år (oklart iofs om det är exakt samma individ). Men vederbörande brukar dyka upp framåt kvällskvisten vid ett hål som blev mellan altanen och trappan upp mot huset, rätt så nattaktiv denna fina och vackra varelse!

[bild]
En hade inte varit ett problem men när 10-20st hoppar in i källaren så fort man öppnar källardörren så är det mindre kul... 🙄

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Det går att stoppa dem med ett staket som är 40-50 cm högt, används tex vid vägar där många grodor passerar. Kanske går att fixa och leva med under den korta tid på våren det handlar om?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det går att stoppa dem med ett staket som är 40-50 cm högt, används tex vid vägar där många grodor passerar. Kanske går att fixa och leva med under den korta tid på våren det handlar om?
Smart idé med ett litet enkelt staket i ovankant av trappan nu under våren.

Problemet är inte några enstaka utan problemet är när de lägger ägg i brunnen och sen invaderas källaren då jag inte tror de tar sig upp för trappan.
Det ligger sen döda smågrodor/paddor överallt vilket inte är så kul att trampa på eller när hunden blir nyfiken och vill provsmaka...

Redigerat:
C
P-plats P-plats skrev:
när de lägger ägg i brunnen och sen invaderas källaren då jag inte tror de tar sig upp för trappan.
Det låter väldigt osannolikt att några grodyngel skulle kunna utvecklas i en spygatt.
Nä, det är förmodligen årets kull som återigen hamnar nere i trappan när de på hösten tar sig från vattnet där de utvecklades upp i skog och mark där de övervintrar.

Efter tipset om att sätta ett staket så satte jag några bitar av formplyfa och inte haft en padda i källartrappen på en vecka... 👍

Formplyfa fäst på ett metallstaket vid en källartrappa, delvis över ett galler, för att hindra paddor från att komma in.
Skapa konto

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade en padda under altan i flera år, vi döpte honom till Herbert.

P-plats P-plats skrev:
Smart idé med ett litet enkelt staket i ovankant av trappan nu under våren.

Problemet är inte några enstaka utan problemet är när de lägger ägg i brunnen och sen invaderas källaren då jag inte tror de tar sig upp för trappan.
Det ligger sen döda smågrodor/paddor överallt vilket inte är så kul att trampa på eller när hunden blir nyfiken och vill provsmaka...
Lägg en planka uppför trappan så kanske de små hoppande gynnarna tar sig upp till friheten för egen maskin, utan att bli ihjältrampade. Alla nöjda och glada.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.