Jag vill sätta upp en grind i ett staket som står ovanpå ett L-stöd. Jag tänker mig bulta fast en 95x95 NTR A stolpe i L-stödets insida. Överlappet med L-stödet blir 30cm. Tänkte bulta fast det med två genomgående M12 gängstav (fördelning 20cm mellan bultarna)

I stolpen fäster man två hakar till ett hakgångjärn. I det hänger man grinden som är 1,4 lång och väger ~40kg.
  1. Kommer stolpen att böja sig?
  2. Kommer två bultar i L -stödet att vara tillräckligt?

NTR A-behandlad trästolpe på 95x95 mm avsedd för grindinstallation.
Hake till hakgångjärn (Habo 213)
Svartvit bild av en M12 gängstav med dimensioner markerade, avsedd för montering av stolpe i L-stöd.
L-stöd
Betong L-stöd som används för att fastsätta staketstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan att ha räknat på det känns det inte optimalt. Avståndet mellan bultarna är litet och 1,4 m är en bred grind.

Kan du snedsträva från toppen på stolen ned till L-stödet på något sätt?
En stång eller träregel som hjälper till att ta vridlasten.

Tack för rekommendationerna. Jag bultade med M12 gängstång. Det är 16cm mellan bultarna. Stolparna blir mycket stadiga. Frågan är om stolpen som grinden hänger i kommer att böja sig med tiden? Då får man väl, som corre skriver, sätta dit en "snedsträva" för att motverka detta.

L-stöden var inte helt i våg i båda riktningar så jag fick lägga emellan en M6 gängstång för att det skulle bli rakt (det blir riktigt bra friktion mot gängstången så att stolpen inte kan glida längs med L-stödet.)

• M12 gängstång och L-stöd i betong med 16cm mellanrum stabiliserar en trästolpe i marken.
    Skapa konto
  • En svart smidesgrind mellan två trästolpar vid en trädgårdsgång, närbild på monteringsdetaljer.
    Skapa konto
Snygg grind! Det är viktigt att ta vara på sådana föremål. Med tiden misstänker jag att gångjärnsstolpen kommer att sacka lite, men då får du väl sätta in ett extra snedstag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.