Jag vill sätta upp en grind i ett staket som står ovanpå ett L-stöd. Jag tänker mig bulta fast en 95x95 NTR A stolpe i L-stödets insida. Överlappet med L-stödet blir 30cm. Tänkte bulta fast det med två genomgående M12 gängstav (fördelning 20cm mellan bultarna)
I stolpen fäster man två hakar till ett hakgångjärn. I det hänger man grinden som är 1,4 lång och väger ~40kg.
Hake till hakgångjärn (Habo 213)
L-stöd
I stolpen fäster man två hakar till ett hakgångjärn. I det hänger man grinden som är 1,4 lång och väger ~40kg.
- Kommer stolpen att böja sig?
- Kommer två bultar i L -stödet att vara tillräckligt?
Hake till hakgångjärn (Habo 213)
L-stöd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Utan att ha räknat på det känns det inte optimalt. Avståndet mellan bultarna är litet och 1,4 m är en bred grind.
Tack för rekommendationerna. Jag bultade med M12 gängstång. Det är 16cm mellan bultarna. Stolparna blir mycket stadiga. Frågan är om stolpen som grinden hänger i kommer att böja sig med tiden? Då får man väl, som corre skriver, sätta dit en "snedsträva" för att motverka detta.
L-stöden var inte helt i våg i båda riktningar så jag fick lägga emellan en M6 gängstång för att det skulle bli rakt (det blir riktigt bra friktion mot gängstången så att stolpen inte kan glida längs med L-stödet.)
L-stöden var inte helt i våg i båda riktningar så jag fick lägga emellan en M6 gängstång för att det skulle bli rakt (det blir riktigt bra friktion mot gängstången så att stolpen inte kan glida längs med L-stödet.)
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Snygg grind! Det är viktigt att ta vara på sådana föremål. Med tiden misstänker jag att gångjärnsstolpen kommer att sacka lite, men då får du väl sätta in ett extra snedstag.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Kanske lite trist inlägg, men i alla fall något att tänka på
:
https://www.byggahus.se/forum/threa...rindhal-hoejd-pa-stolpar.233848/#post-1988571
https://www.byggahus.se/forum/threa...rindhal-hoejd-pa-stolpar.233848/#post-1988571
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden