Hej alla
Jag inleder mitt första inlägg på forumet kanske med en korkat fråga men jag ställer den ändå.
jag har köpt mitt första hus för 10 månader sedan. Tomten har en slänt som är 1.5 meter djup, 2-3 meter brett och 20 meter långt.
Jag hade tänkt sätta L-stöd istället för att bli av med slänten och kunna utnyttja tomten bättre.
frun surfade runt på nätet och hittade att det finns jätte charmiga grillstugor
så jag satte igång min kanske lite väl vilda fantasi och tänkte att jag skulle bygga grillstugan uppe på L-stödet! Jag googlade runt på nätet för att se om någon gjort det och om det är möjligt men jag hitta inget. Så jag tänkte att jag ska fråga här. Bifogat en förenklad ritning för att försöka förmedla vad jag menar.
kan man ens göra sådär och klara L-stödet det? finns det exempel på folk som gjort det tidigare? Eller är det här bara idioti ?
Jag inleder mitt första inlägg på forumet kanske med en korkat fråga men jag ställer den ändå.
jag har köpt mitt första hus för 10 månader sedan. Tomten har en slänt som är 1.5 meter djup, 2-3 meter brett och 20 meter långt.
Jag hade tänkt sätta L-stöd istället för att bli av med slänten och kunna utnyttja tomten bättre.
frun surfade runt på nätet och hittade att det finns jätte charmiga grillstugor
så jag satte igång min kanske lite väl vilda fantasi och tänkte att jag skulle bygga grillstugan uppe på L-stödet! Jag googlade runt på nätet för att se om någon gjort det och om det är möjligt men jag hitta inget. Så jag tänkte att jag ska fråga här. Bifogat en förenklad ritning för att försöka förmedla vad jag menar.
kan man ens göra sådär och klara L-stödet det? finns det exempel på folk som gjort det tidigare? Eller är det här bara idioti ?
Borde väl inte vara omöjligt men vet inte om jag skulle lita på markskruv, blir ju troligen en last på dom som dom kanske inte är gjorda för
Sen kanske L stödet måste specialtillverkas
Lekman så ta inte mina funderingar för nån sanning
Sen kanske L stödet måste specialtillverkas
Lekman så ta inte mina funderingar för nån sanning
Kul idé! Absolut görbart i teori att ha en byggnad som hänger ut över en kant. Jag är helt med på resonemanget att man ”skruvar” ner i marken. Men markskruven är inte riktigt samma sak som en skruv du sätter i en träregel. Dragkraften känns inte säker. Med byggnader så vill man ju att det ska vara 100% och inte bli en gungbräda helt plötsligt
.
som lekman när man designar byggnader år det alltså enklast och säkrast att bygga på sätt där man undviker konstiga spänningar och skjuvningar (justus kan det här..) och främst bygger efter principen att allt vilar på någonting konkret nedanför. Som raka stolpar istället för strävor.
lång historia kort. Klart det går.
som lekman när man designar byggnader år det alltså enklast och säkrast att bygga på sätt där man undviker konstiga spänningar och skjuvningar (justus kan det här..) och främst bygger efter principen att allt vilar på någonting konkret nedanför. Som raka stolpar istället för strävor.
lång historia kort. Klart det går.
Nu kanske det inte finns tillräckligt utrymme där du har din slänt men annars känns det ju klart mycket bättre att flytta ut L-stödet så att hela stugan står på fast mark. Kan ju inte påverka känslan av stugan står vid en kant speciellt mycket då man ju ändå ser ett stup direkt vid kanten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga garage på uppfart med 5kn L-stöd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
L-stöd, 4 alt.20kN för husvagnsgarage?
Grund & Markarbeten -
L-stöd som liten trädgårdskant
Trädgård allmänt -
Lägga igen garagenedfart med L-stöd?
Grund & Markarbeten -
Höja/bygga på L-stöd. Funderingar. Förslag?
Trädgård allmänt