Vi kan ta ett annat exempel. Hantverkare, som för övrigt inte står så högt i kurs i forumet får bära kniv på allmän plats, men det får inte en vanlig Svensson. Trots det går inte gemene man runt med en morakniv i bältet väl? Så, kan jag nu få rättfärdiga grillandet åt fsn? Nu haltar det inte alls, om man inte sätter kniven i benet då, antingen när man snickrar eller grillar.D Dub361 skrev:Nej det tror jag inte, för att köra bil vet (nästan) alla att det krävs körkort för att köra bil. I fallet med grillning är det tvärtom, för att grilla krävs normalt inget mer än att ha tillgång till en grill.
Du får leta vidare efter mindre haltande exempel för att rättfärdiga att din grillning är så livsnödvändig för dig att du inte en gång under din livstid kan avstå från att grilla under kanske en halv sommar när kommuner/myndigheter säger åt dig att du inte får göra det så tillvida du inte får dispens från räddningstjänsten.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Hantverkare får bära kniv på allmän plats om hen behöver kniv för att utföra sina arbetsuppgifter inte annars.J Jocke Best skrev:Vi kan ta ett annat exempel. Hantverkare, som för övrigt inte står så högt i kurs i forumet får bära kniv på allmän plats, men det får inte en vanlig Svensson. Trots det går inte gemene man runt med en morakniv i bältet väl? Så, kan jag nu få rättfärdiga grillandet åt fsn? Nu haltar det inte alls, om man inte sätter kniven i benet då, antingen när man snickrar eller grillar.
Inte alla men det finns x antal som mer eller mindre dagligen kör fordon utan giltigt körkort samt med fordon som saknar försäkring och som har körförbud.F fsn skrev:
Och??Demmpa skrev:
Tror du dom gör det för att dom ser andra behöriga köra bil och tror att dom också får det? Jag kan tala om för dig... och detta kanske kommer som en stor överaskelse så håll i dig. Många av dom är packade eller höga med och har stulit bilen/hojen.
Ja men hur är det relevant för huruvida en medelsvensson inte förstår att detta inte betyder att han också får det? Enligt ditt resonemang kunde ju dom inte ens förstå skillnaden över huvud taget mellan privatperson och hantverkaren. Om han behöver den för att utföra en arbetsuppgift borde vara ännu svårare att veta. Men iofs, ska vi utgå från att alla är så dumma blir plötsligt förbudets positiva delar uppenbara. Kanske du har rätt. Det är trots allt signalpolitik och den har sina fördelar för politikerna. Många tycks gilla den.D Dub361 skrev:
Redigerat:
Både ja och nej, några av personerna jag känner till har inte åldern inne för körkort på rätt nivå, några har åldern inne, oftast är personerna nyktra och opåverkade, alla bilar dom kör har personerna köpt.F fsn skrev:
Javisst. Och en svensk borde få grilla i sin egen trädgård med gnistfri grill om HEN (älskar det jävla ordet) behöver det.D Dub361 skrev:
Grillförbud på allmän plats förstår jag fullt ut, grillning med kolgrill och dom riskerna kan jag acceptera.
Jag tror jag skall göra en riskbedömmning och dra fram några D-släckare (metallbrand), några svetsfiltar och en brandvakt. Det är alltid kul att stresstesta ett ihophafsat förbud med det faktum att jag faktiskt har papper på att jag får göra den bedömmningen själv och att det finns ett regelverk att förhålla sig till.
F fsn skrev:Javisst. Och en svensk borde få grilla i sin egen trädgård med gnistfri grill om HEN (älskar det jävla ordet) behöver det.
Grillförbud på allmän plats förstår jag fullt ut, grillning med kolgrill och dom riskerna kan jag acceptera.
Jag tror jag skall göra en riskbedömmning och dra fram några D-släckare (metallbrand), några svetsfiltar och en brandvakt. Det är alltid kul att stresstesta ett ihophafsat förbud med det faktum att jag faktiskt har papper på att jag får göra den bedömmningen själv och att det finns ett regelverk att förhålla sig till.
Ja, det får du ju? El-grill är gnistfri, tror t.o.m. att du kan kosta på dig att skippa skyddsåtgärderna med den grillen förutsatt att du inte ställer den på gräsmattan. Bon apetit!
Tackar, en gasolgrill är gnistfri.D Dub361 skrev:
En elgrill skulle inte ens vara att utmana systemet då elgrill inte omfattas av förbudet i egen trädgård.
Såhär skriver Brandskyddsföreningen angående tillfälliga heta arbeten:
https://www.hetaarbeten.se/sv/om-heta-arbeten/heta-arbeten-vid-hog-brandrisk-och-eldningsforbud/
https://www.hetaarbeten.se/sv/om-heta-arbeten/heta-arbeten-vid-hog-brandrisk-och-eldningsforbud/
Vart har jag påstått det? Det jag skrev var att jag undrade hur nån ska veta att just ”fsn” som grillar där borta har certifikat för Heta Arbeten? Sen är det inte alltid lätt att särskilja hantverkaren från privatpersoner heller då många privatpersoner också har vett att använda skyddskläder/skyddsskor när dom snickrar hemma.J Jocke Best skrev:Ja men hur är det relevant för huruvida en medelsvensson inte förstår att detta inte betyder att han också får det? Enligt ditt resonemang kunde ju dom inte ens förstå skillnaden över huvud taget mellan privatperson och hantverkaren. Om han behöver den för att utföra en arbetsuppgift borde vara ännu svårare att veta. Men iofs, ska vi utgå från att alla är så dumma blir plötsligt förbudets positiva delar uppenbara. Kanske du har rätt. Det är trots allt signalpolitik och den har sina fördelar för politikerna. Många tycks gilla den.
Detta kanske inte är jätteviktigt, men eftersom det var din enda kommentarer på mitt inlägg så borde det ju varit relevant. Men vi kan släppa det, jag håller till godo med ert gillande och ogillande om grillandeD Dub361 skrev:Vart har jag påstått det? Det jag skrev var att jag undrade hur nån ska veta att just ”fsn” som grillar där borta har certifikat för Heta Arbeten? Sen är det inte alltid lätt att särskilja hantverkaren från privatpersoner heller då många privatpersoner också har vett att använda skyddskläder/skyddsskor när dom snickrar hemma.
Demmpa skrev:
”Brandskyddsföreningen uppmanar de som avser att utföra tillfälliga brandfarliga heta arbeten att iaktta största försiktighet. Det gäller främst Heta Arbeten® utomhus där någon form av gasolbrännare ska användas”
Tack, jag hade inga andra avsikter än att iaktta största försiktighet och följa regelboken. Fan, jag skulle tom kunna tänka mig att vara nykter även om det är HELT emot mina principer vid grillning.... heta arbeten menar jag.