Jag köpte på mig en laddning grillbriketter modell Weber Premium, men så jäkla premium känns de inte då de är helt omöjliga att tända trots massiva mängder tändvätska. Tändvätskan brinner upp och sen slocknar briketterna.

Vad är fel? Har de lagrats fel på butiken, är det jag som gör fel? Eller ska man verkligen behöva tända dessa briketter i Webers skorstenständare och inte i grillen som jag alltid gjort med alla andra briketter.

Vad jag gjort hittils

• Förvarat briketterna inomhus
  • Hällt upp briketter i grillen
  • Hällt på tändvätska
  • Väntat en kvart
  • Försökt tända
  • Sprutat på mer tändvätska

Använder bara skorstenständare till dessa. Har iofs inte provat utan. När du väl fått glöd så håller det i timmar och blir nästan för varmt. Räcker med ett fåtal...

Webers briketter behöver skorstenständare, tändpåsar och tid. Jag brukar fylla på med 5cm grillkol längst ner för att få bra fart. De är mer kompakta än andra grillkol men brinner istället mycket längre. Man kan oftast kväva dom och köra dom en gång till vilket gör att priset/kg bli väldigt lågt. Köper bara Weber :)

Använd aldrig tändvätska! Ger smak till köttet. Körde också med tändvätska förr. Nu kör jag bara med skorstenständare. När man väl vant sig av med tändvätskesmaken så känner man direkt om någon använt tändvätska.

Använd skorstenständare så funkar briketterna kanon. Dessutom är det bara att stänga ventilerna när man är klar och tända dem igen nästa gång.

Använder ni skorstenen andra vändan också?

Ja: ser till att sålla bort de minsta briketterna, lägger de större i röret och fyller på med nya

kysan skrev:
Använder ni skorstenen andra vändan också?
Yes. Men de minsta blir lätt pulver när man tar i dem så plocka de större bara. Du märker det ganska fort :)

Har du problem att tända ändå så kör lite grillkol i botten. Det hejar på briketterna bra :)

Aha, jag har låtit dom brinna ut, vilket tar sin tid ;-) Får väl prova och återvinna i fortsättningen...

Jag tycker det är så gulligt när det finns nostalgiker som fortfarande tycker att LPn är bättre än CDn, Rörförstärkare bättre än transistorn, bensinbilar bättre än diesel, kolgrillar bättre än gasol.....

Och jag som trodde det var 2012 ;)

Nimajneb skrev:
Jag tycker det är så gulligt när det finns nostalgiker som fortfarande tycker att LPn är bättre än CDn, Rörförstärkare bättre än transistorn, bensinbilar bättre än diesel, kolgrillar bättre än gasol.....

Nu är det ju inte nostalgi i de fallen du nämner utan fakta. :cool:
Det är synd folk inte är noggrannare med sina val i livet i jakten på kvalitet då säger jag ;)

Det blir att gå och skaffa sig en skorstenständare. De var inte farligt dyra och tändvätska smakar ju inte direkt bearnaisesås.

Gasol är praktiskt men kol smakar mer grillat.

Tack för tipsen.

pelpet skrev:
Gasol är praktiskt men kol smakar mer grillat.

Tack för tipsen.
Men att käka kol är ändå inte att rekommendera, bättre med en vällagad köttbit. :)

Korvgubbe
När kol/briketter vs. gasol debatten rasar som värst brukar jag gå ut till grillen, stjälpa på ett rejält lass egen björkved och tänka: Låt småpojkarna hållas, de har ändå ingen idé om hur det egentligen ska göras! :p

Nimajneb skrev:

Har en Weber gasol oxå :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.