22 329 läst ·
22 svar
22k läst
22 svar
Grillbriketter som inte brinner
Sida 1 av 2
Jag köpte på mig en laddning grillbriketter modell Weber Premium, men så jäkla premium känns de inte då de är helt omöjliga att tända trots massiva mängder tändvätska. Tändvätskan brinner upp och sen slocknar briketterna.
Vad är fel? Har de lagrats fel på butiken, är det jag som gör fel? Eller ska man verkligen behöva tända dessa briketter i Webers skorstenständare och inte i grillen som jag alltid gjort med alla andra briketter.
Vad jag gjort hittils
Vad är fel? Har de lagrats fel på butiken, är det jag som gör fel? Eller ska man verkligen behöva tända dessa briketter i Webers skorstenständare och inte i grillen som jag alltid gjort med alla andra briketter.
Vad jag gjort hittils
- Förvarat briketterna inomhus
- Hällt upp briketter i grillen
- Hällt på tändvätska
- Väntat en kvart
- Försökt tända
- Sprutat på mer tändvätska
Webers briketter behöver skorstenständare, tändpåsar och tid. Jag brukar fylla på med 5cm grillkol längst ner för att få bra fart. De är mer kompakta än andra grillkol men brinner istället mycket längre. Man kan oftast kväva dom och köra dom en gång till vilket gör att priset/kg bli väldigt lågt. Köper bara Weber 
Använd aldrig tändvätska! Ger smak till köttet. Körde också med tändvätska förr. Nu kör jag bara med skorstenständare. När man väl vant sig av med tändvätskesmaken så känner man direkt om någon använt tändvätska.
Använd skorstenständare så funkar briketterna kanon. Dessutom är det bara att stänga ventilerna när man är klar och tända dem igen nästa gång.
Använd skorstenständare så funkar briketterna kanon. Dessutom är det bara att stänga ventilerna när man är klar och tända dem igen nästa gång.
Jag tycker det är så gulligt när det finns nostalgiker som fortfarande tycker att LPn är bättre än CDn, Rörförstärkare bättre än transistorn, bensinbilar bättre än diesel, kolgrillar bättre än gasol.....
Och jag som trodde det var 2012
Och jag som trodde det var 2012
Nu är det ju inte nostalgi i de fallen du nämner utan fakta.Nimajneb skrev:
Det är synd folk inte är noggrannare med sina val i livet i jakten på kvalitet då säger jag
När kol/briketter vs. gasol debatten rasar som värst brukar jag gå ut till grillen, stjälpa på ett rejält lass egen björkved och tänka: Låt småpojkarna hållas, de har ändå ingen idé om hur det egentligen ska göras!