Jag söker efter en grill med vev för kunna grilla en hel gris eller lam.

Någon som vet var jag kan hitta denna grill eller rent utav har en ritning så att jag kan svetsa ihop en själv.

Om du tänker grilla en hel gris eller ett lam får du ta god tid på dig. Med god tid menar jag 12 timmar för en gris.
För att förkorta tiden köper man en kropp som är rökt, då behöver man bara värma upp köttet till lagom ättemperatur.

Tack för grill/mat-tipset, men jag saknar fortfarande en grill...

valter53 skrev:
Om du tänker grilla en hel gris eller ett lam får du ta god tid på dig. Med god tid menar jag 12 timmar för en gris.
För att förkorta tiden köper man en kropp som är rökt, då behöver man bara värma upp köttet till lagom ättemperatur.

Grymt

Nu vet jag hur min grill skall se ut. Självklart blir du bjuden.

Immobil skrev:
8-) Gör så här:
[länk]
Du kan väl hojta när den är klar. ;) :)

Jag kommer nog att svetsa ihop en grilbädd som ligger på marken, från denna kommer det att "sticka" en triangel i varje kortsida. På dessa blir det krokar där spettet skall hängas på.

Med andra ord ett fyrkantigt kar med stabila ben på ca 10cm. i varje hörn kommer det att ditsvetsas en rörbit där trianglen av rundprofil kommer att sättas i. På så sätt kan enkelt plocka isär den.

Sten för sten går den att byggas ut.... Du kan göra den i elefantstorlek också!   ;)

Måtten på den här är 2 meter bred men nästan3-3.5 m hög. djupet cirka 1.20 m.

Det vore inga problem att sätta dit ett spett. Dock hade jag nog gjort grilldjupet större. Men då lär Du få stå några och "rotera spettet" i några timmar. Om Du inte sätter dit någon motor. Gör då väggarna tjockare då värmen blir rätt hög....

I öppningen ligger huggkubbar och brinner som Ni kan ha som jämförelsemått. Värmer utan problem en altan på 30-40 kvm. Världsrekord i trevlighet!

Betong, lite armering i fundamentet och så sprängsten för cirka 1000:-. Byggt på berg och jag uppskattar vikten till 6-8 ton... Det var i alla fall så mkt sprängsten som gick åt. :-[

• Stengrill.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åh, en sån skall jag ha, när jag får en uteplats är någorlunda jämn...längtar efter den dag jag kan hysta skrot klotgrillen på tippen, halleluleja!!

Mitt underlag är inte jämnt heller, vilket Du bygger bort när Du murar. Därför är den delen av grillen som inte syns kanske 1-1.20 under altanen.

Bara att köra! Du kommer bli kanonnöjd!  :)

Jag såg en XL-grill på en fest som verkade vara byggd av innanmätet från en uttjänt VV-beredare. Denna var stående med cirkulärt grillgaller, rejäl träskiva som uppläggning och skärbräda runt ca halva. Den stod på fyra ben och hade fyra handtag så fyra pers kunde bära den bekvämt.
Om du lägger den ner, snittar bort halva manteln och behåller gavlarna borde det bli en skaplig grill av en 200 - 300 liters beredare.

/m

valter53 skrev:
Det tar tid...
Var på en svensexa där man fått för sig att helsteka ett lamm. Framåt midnatt var köttet inte helblodigt längre. Fast efter några öl så bryr man sig inte så jättemycket.

mvh
David

Kanske detta skulle kunna vara en funkis grill... med värmehylla och allt.... ;) ::)

• Grill.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Patte skrev:
Kanske detta skulle kunna vara en funkis grill... med värmehylla och allt.... ;) ::)

Dom där köper man ju för en femma på ICA ::)

Vi helgrillar lamm på spett varje år. "Uppfläkt" som på bilderna i Immobils länk. Tar 3-4 timmar från rått till klart. Gris tar säkerligen minst två timmar mer.

Kan säkert ta tolv timmar också om man inte är van, eller glömmer att tända kolet eller något ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.