Hej,
Håller på att installera solceller och planerar inköp av elbil. Uppvärming av villan sker med fjärrvärme.
Tänker att vid elbilsköp ska jag gå över till timpris på elen och vill styra laddning av bil på ett smart sätt. Någon som har erfarenhet av både Tibber och Gridio? Köper man en Pulse lastbalanserare så funkar den väl bara med Tibber och man binder sig till dem (inga stora pengar dock).
Tips på elhandelsbolag som betalar bra för solelen?
Håller på att installera solceller och planerar inköp av elbil. Uppvärming av villan sker med fjärrvärme.
Tänker att vid elbilsköp ska jag gå över till timpris på elen och vill styra laddning av bil på ett smart sätt. Någon som har erfarenhet av både Tibber och Gridio? Köper man en Pulse lastbalanserare så funkar den väl bara med Tibber och man binder sig till dem (inga stora pengar dock).
Tips på elhandelsbolag som betalar bra för solelen?
Har inte hört talas om Gridio.
Tibbers smartladdning av elbilen fungerar bra med Easee laddare. Har man smartladdning aktiverat så har man prisgaranti på max 50% av dygnsmedel. Har sparat en hel del pengar på det nu i vinter. Men vill man använda Tibber smartladdning så får man nog kolla lite på vilka laddare som är kompatibla.
Pulse fungerar bara med Tibber. Som sagt ingen större kostnad men det blir ju typ elektronikskrot när man inte längre är kund hos Tibber.
Det är ju typ krav på att sälja solelen till samma bolag man köper el av. Tibber betalar rätt dåligt tyvärr. Men när jag räknat på totalen så har Tibbers lägre avgifter på köpt el kompenserat för att andra bolag betalat mer för såld el så det har gått ungefär jämt ut. Nu har jag ju såklart inte räknat på alla konkurrenter utan bara någon enstaka som kört kampanjer i mitt område.
Tibbers smartladdning av elbilen fungerar bra med Easee laddare. Har man smartladdning aktiverat så har man prisgaranti på max 50% av dygnsmedel. Har sparat en hel del pengar på det nu i vinter. Men vill man använda Tibber smartladdning så får man nog kolla lite på vilka laddare som är kompatibla.
Pulse fungerar bara med Tibber. Som sagt ingen större kostnad men det blir ju typ elektronikskrot när man inte längre är kund hos Tibber.
Det är ju typ krav på att sälja solelen till samma bolag man köper el av. Tibber betalar rätt dåligt tyvärr. Men när jag räknat på totalen så har Tibbers lägre avgifter på köpt el kompenserat för att andra bolag betalat mer för såld el så det har gått ungefär jämt ut. Nu har jag ju såklart inte räknat på alla konkurrenter utan bara någon enstaka som kört kampanjer i mitt område.
Garantin är på månadsmedel.A Anaii skrev:Har inte hört talas om Gridio.
Det går utmärkt att köpa el från en handlare och sälja till en annan.
Smartladdning kan du ha även utan en av de två laddboxar som berättigar till garantin.
Pulse har offline MQTT så fungerar fint att använda utan tibber om man bygger egen mjukvara.
Jag har Tibber och har slutat med smartladdning. Garanti har inte gett utdelning på 10mån då jag med schema väljer när jag laddar och det blivit billigare än halva priset. Easee har fina APIer så att man kan styra laddningstid och hastighet...
Sist jag frågade så hade tibber bara ”förnybart”, dvs inte kärnkraft. Så jag bytte direkt. Nån med bättre koll på om dom har ändrat det får gärna rätta mig om jag har fel.
(Sen som flera säger så är deras styrning av ”köp när det är billigt” inte mycket att hänga i granen, mer en gimmick för att locka pengar från kunder och investerare..
)
(Sen som flera säger så är deras styrning av ”köp när det är billigt” inte mycket att hänga i granen, mer en gimmick för att locka pengar från kunder och investerare..
Jag har byggt min egen LLVP styrning för att bygga värme när den behövs och är billig.Mulvaden skrev:Sist jag frågade så hade tibber bara ”förnybart”, dvs inte kärnkraft. Så jag bytte direkt. Nån med bättre koll på om dom har ändrat det får gärna rätta mig om jag har fel.
(Sen som flera säger så är deras styrning av ”köp när det är billigt” inte mycket att hänga i granen, mer en gimmick för att locka pengar från kunder och investerare..)
En vardag vill jag ha komfort temp 6-7:30 samt 16-22. Då ser elförbrukningen ut såhär för att hålla 20 graders komfort.
Detta är ett dygn när vi var bortresta så endast uppvärmning och ventilation samt kyl/frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, månadsmedel ska det vara. Gick lite fort där.Attitudeswe skrev:
Garantin är på månadsmedel.
Smartladdning kan du ha även utan en av de två laddboxar som berättigar till garantin.
Pulse har offline MQTT så fungerar fint att använda utan tibber om man bygger egen mjukvara.
Jag har Tibber och har slutat med smartladdning. Garanti har inte gett utdelning på 10mån då jag med schema väljer när jag laddar och det blivit billigare än halva priset. Easee har fina APIer så att man kan styra laddningstid och hastighet...
Nice att veta att Pulse funkar bra med MQTT. Det gör att jag kanske ska överväga att byta från Watty nu när jag fått min elmätare utbytt.
Sen är det tydligen väldigt olika hur mycket utdelning man får av smartladdning. Garantin har gått in nästan varje månad. Delvis beror det på att nattpriserna ofta inte varit under 50% av dagpriset under vintern. Utöver det är mitt medel nedpressat pga att jag köper väldigt lite el på dagen. Kamin och solceller har hjälp mycket där beroende på årstid.
Klicka här för att svara