U
krilleman_215 skrev:
Men då blir det ju inget kvar av 140mm regeln...

Och ganska onödigt lång väg för spolvattnet att rinna.

Vilket pris fick du på hörngrenrröret?
Kanske lite missförstånd. Jag menade de svängda grenrören. Runt 150 spänn styck.

Har du jobbat något med uponor? De har en wcanslutning som jag länkade till innan. Om jag använder mig av en sådan kanske jag kan köra med mitt första förslag?

Svängt grenrör i plast för VVS-installationer med en övre och två sidokopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tredje uppifrån i det här dokumentet.

https://issuu.com/uponor/docs/sortimentslista-komplett_22f57669c44a11/80

Gråa svängda VVS-grenrör installerade mot en trävägg i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Krilleman
under_construction skrev:
Har du jobbat något med uponor? De har en wcanslutning som jag länkade till innan. Om jag använder mig av en sådan kanske jag kan köra med mitt första förslag?

Tredje uppifrån i det här dokumentet.

[länk]
Undvik om det går!

U
Ok, kollar vidare på något annat imorgon. Kanske kan flytta på något eller i värsta fall skruvlimma en till regel mot en annan så den tål två/tre genomförningar.

U
Ny plan!

Börjar med en skiss. Uppifrån och genomskärning.

Handritad skiss över avloppsrör för WC, dusch och tvättställ, sett uppifrån och i genomskärning.
Skapa konto

Hade hoppats slippa ha rör i taket i rummet under men det kanske blir bättre.

WC går ner ett plan på en gång och ansluter till stammen strax under taket. Kvar i bjälklaget blir bara dusch och tvättställ. Duschen får 75 mm rör ett par decimeter för att sedan gå över till 110. Tvättstället får 75 mm rör nästan hela vägen och går ihop med röret från duschen strax efter att det röret förstorats till 110 mm.

Behöver alltså bara ta mig igenom en regel med ett 75 mm rör. Alla svängar blir minst dubbla 45 graders böjar. Utom röret från WC som blir en långsväng. Typ den krilleman visade i ett tidigare inlägg.

Varför vill du inte använda hörngrenröret som Krilleman pratade om tidigare? Om du gör det skulle du ju kunna göra någonting liknande skissen nedan. Nu är jag en rejäl amatör när det kommer till VVS så min skiss är kanske olämplig på många olika sätt men spontant så skulle du ju slippa rör i taket på våningen under och du slipper 90-graders böjar från toaletten.

Hörngrenrör
Grått plast hörngrenrör för VVS-installationer med tre anslutningsöppningar.
Skapa konto

Skiss
Enkel handritad skiss av badrums VVS-layout med badkar, toalett och hörngrenrör utan 90-graders böjar.
Skapa konto

U
Problemet med det blir att jag inte kan förstärka regeln så nära väggen. Hade gärna gjort så annars. Regeln är bara 140 mm, röret 110. Inte många mm kvar.

Men varför ska du gå igenom "regeln" med 110 röret. Om du du sätter en förminskning direkt i grenröret så kan du gå igenom med en 75.a istället, det är ju bara vatten som ska ut där.

Får du inte plats med en 110-75 förminskning i det första facket? Det behövs ju bara 75mm rör till duschen och handfatet, toalettens rör hålls ju kvar i det första facket. I så fall blir det ju bara en 75mm genomgång genom regeln och det ska den ju klara med några plattjärn som har nämnts tidigare.

Det finns ju även extra korta förminskningar som du definitivt bör få plats med.
Extra kort rörförminskning 110-75 mm för installation i begränsat utrymme, föreslagen för duschen och handfatet anslutning.
Skapa konto

U
Inte en normal förminskning, men den sista skulle nog funka.

Den säljs som "110/75 kort modell" finns lite olika fabrikat

Krilleman
Den korta förminskningen skrev jag ju redan om i inlägg #13! ;)

Fast hörngrenrören kostade rejält med pengar, från femhundringen och uppåt!

U
Var hittar du det för en femhundring?

Krilleman
Jag gjorde en snabb googling på RSK igår kväll. Tror det var något på 500:- men jag kanske såg fel. :confused:

Krilleman
715
533
675
625

är priserna jag hittar på sökningnen "2830698".

U
Till 533 tillkommer tyvärr frakt på 169 :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.