15 404 läst ·
33 svar
15k läst
33 svar
Grenrör till WC-avlopp?
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Kanske lite missförstånd. Jag menade de svängda grenrören. Runt 150 spänn styck.krilleman_215 skrev:
Har du jobbat något med uponor? De har en wcanslutning som jag länkade till innan. Om jag använder mig av en sådan kanske jag kan köra med mitt första förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tredje uppifrån i det här dokumentet.
https://issuu.com/uponor/docs/sortimentslista-komplett_22f57669c44a11/80
Logga in
Skapa konto
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Ny plan!
Börjar med en skiss. Uppifrån och genomskärning.
Hade hoppats slippa ha rör i taket i rummet under men det kanske blir bättre.
WC går ner ett plan på en gång och ansluter till stammen strax under taket. Kvar i bjälklaget blir bara dusch och tvättställ. Duschen får 75 mm rör ett par decimeter för att sedan gå över till 110. Tvättstället får 75 mm rör nästan hela vägen och går ihop med röret från duschen strax efter att det röret förstorats till 110 mm.
Behöver alltså bara ta mig igenom en regel med ett 75 mm rör. Alla svängar blir minst dubbla 45 graders böjar. Utom röret från WC som blir en långsväng. Typ den krilleman visade i ett tidigare inlägg.
Börjar med en skiss. Uppifrån och genomskärning.
Logga in
Skapa konto
Hade hoppats slippa ha rör i taket i rummet under men det kanske blir bättre.
WC går ner ett plan på en gång och ansluter till stammen strax under taket. Kvar i bjälklaget blir bara dusch och tvättställ. Duschen får 75 mm rör ett par decimeter för att sedan gå över till 110. Tvättstället får 75 mm rör nästan hela vägen och går ihop med röret från duschen strax efter att det röret förstorats till 110 mm.
Behöver alltså bara ta mig igenom en regel med ett 75 mm rör. Alla svängar blir minst dubbla 45 graders böjar. Utom röret från WC som blir en långsväng. Typ den krilleman visade i ett tidigare inlägg.
Varför vill du inte använda hörngrenröret som Krilleman pratade om tidigare? Om du gör det skulle du ju kunna göra någonting liknande skissen nedan. Nu är jag en rejäl amatör när det kommer till VVS så min skiss är kanske olämplig på många olika sätt men spontant så skulle du ju slippa rör i taket på våningen under och du slipper 90-graders böjar från toaletten.
Hörngrenrör
Skiss
Hörngrenrör
Logga in
Skapa konto
Skiss
Logga in
Skapa konto
Får du inte plats med en 110-75 förminskning i det första facket? Det behövs ju bara 75mm rör till duschen och handfatet, toalettens rör hålls ju kvar i det första facket. I så fall blir det ju bara en 75mm genomgång genom regeln och det ska den ju klara med några plattjärn som har nämnts tidigare.
Det finns ju även extra korta förminskningar som du definitivt bör få plats med.
Det finns ju även extra korta förminskningar som du definitivt bör få plats med.
Logga in
Skapa konto