Hej
Tittar på Aliexpress och slås av hur billiga grävmaskiner man kan få tag i, men vad är haken?
Exempel:
EUOR 5 EPA Home Excavator 1 Ton 2 Ton Global Sales Of High quality Small Diesel Excavators|Construction Tool Parts| - AliExpress
Är det bara skit, lurendrejeri, eller något annat?
Har någon provat eller vet om det är värt att ge sig in på?
Jämför man med vad en liten maskin kostar i Sverige så kan man nästan köpa 10st billiga från Kina för samma peng.
Tittar på Aliexpress och slås av hur billiga grävmaskiner man kan få tag i, men vad är haken?
Exempel:
EUOR 5 EPA Home Excavator 1 Ton 2 Ton Global Sales Of High quality Small Diesel Excavators|Construction Tool Parts| - AliExpress
Är det bara skit, lurendrejeri, eller något annat?
Har någon provat eller vet om det är värt att ge sig in på?
Jämför man med vad en liten maskin kostar i Sverige så kan man nästan köpa 10st billiga från Kina för samma peng.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det ska väl stå "Euro 5", dvs miljöklass på motorn.
Hade inte köpt en sån om jag hade de pengarna över.
Hade inte köpt en sån om jag hade de pengarna över.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
15tsek för en liten grävare när man ska finplanera trädgård känns småpengar.
Om den så bara håller för endast det så tycker jag det är en bra deal.
Men som sagt, den kan ju gå sönder 1:a dagen och sedan står man ev. utan support.
Om den så bara håller för endast det så tycker jag det är en bra deal.
Men som sagt, den kan ju gå sönder 1:a dagen och sedan står man ev. utan support.
Sen tillkommer tull, antar jag? Svensk moms brukar ju inkluderas på aliexpress nuförtiden, men det lär du kolla.
Jag skulle nog hellre köpt en begagnad maskin av känt fabrikat än en ny av lite mer okänd kvalitet.
Men det finns helt klart kinagrejer med bra kvalitet. På jobbet så köper vi in en hel del utrustning från kända europeiska leverantörer. De har i regel fabriker i kina hela bunten. Gäller bara att separera den dåliga kinaskiten från de bra grejerna...
Jag skulle nog hellre köpt en begagnad maskin av känt fabrikat än en ny av lite mer okänd kvalitet.
Men det finns helt klart kinagrejer med bra kvalitet. På jobbet så köper vi in en hel del utrustning från kända europeiska leverantörer. De har i regel fabriker i kina hela bunten. Gäller bara att separera den dåliga kinaskiten från de bra grejerna...
Jo tull lär nog krävas, och moms antog jag att dom lägger på med men det kanske ingår.B BSOD skrev:Sen tillkommer tull, antar jag? Svensk moms brukar ju inkluderas på aliexpress nuförtiden, men det lär du kolla.
Jag skulle nog hellre köpt en begagnad maskin av känt fabrikat än en ny av lite mer okänd kvalitet.
Men det finns helt klart kinagrejer med bra kvalitet. På jobbet så köper vi in en hel del utrustning från kända europeiska leverantörer. De har i regel fabriker i kina hela bunten. Gäller bara att separera den dåliga kinaskiten från de bra grejerna...
Ja det är väl det som är frågan, om det är pengar i sjön eller om man faktiskt får nåt värde av det :=)
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Tror jag läste fel.
Det vara hytten som kostade 15tsek. Billigaste maskinen 66tsek...
Det vara hytten som kostade 15tsek. Billigaste maskinen 66tsek...
Som vanligt på Kinesiska sidor så är allt väldigt otydligt.
Men ok, troligtvis är det hytten som kostar 15.000 och den enklaste grävaren runt 66.000.
Frakt ingår, dock bara till hamnen så man får hämta den själv därifrån.
Men 66.000 är ju ändå mycket billigare än en minigrävare du hittar i Sverige. Men ok, kanske bättre att köpa en begagnad
Men ok, troligtvis är det hytten som kostar 15.000 och den enklaste grävaren runt 66.000.
Frakt ingår, dock bara till hamnen så man får hämta den själv därifrån.
Men 66.000 är ju ändå mycket billigare än en minigrävare du hittar i Sverige. Men ok, kanske bättre att köpa en begagnad

