1 297 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Grävlingar i krypgrunden - går det att bygga bort?
I fritidshuset har grävlingar flyttat in i krypgrunden. Mkt har testats: mura igen uppgrävda hål i grunden som är putsad och olika typer av dofter. Viltkamera sitter uppe. Flera individer finns. Burfälla/skyddsjakt testats utan resultat.
Finns det någon därute som haft samma problem och som försökt sig på att bygga bort problemet med t ex nät etc? Alla tips och erfarenheter tas tacksamt mot.
Finns det någon därute som haft samma problem och som försökt sig på att bygga bort problemet med t ex nät etc? Alla tips och erfarenheter tas tacksamt mot.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Min pappa hade för många år sen samma problem emd ett gryt i krypgrunden. Han satte kraftigt stålnät runt altanen.J juancarlos skrev:I fritidshuset har grävlingar flyttat in i krypgrunden. Mkt har testats: mura igen uppgrävda hål i grunden som är putsad och olika typer av dofter. Viltkamera sitter uppe. Flera individer finns. Burfälla/skyddsjakt testats utan resultat.
Oklart om det fick bort grävlingen, men många år senare när vi sålde huset så togs en lucka upp och då syntes grytet (obebott) - enligt besiktningsmannen var det ett tecken på en torr grund och grävlingen hade inte skräpat ned, elelr dött, däri iaf så det fanns inte mycket nackdelar utom ingångshålet
Syrran och hennes karl fick gräva ut runt huset under altanen, fylla med lösgrus (sjösten som lätt rasar), sedan lägga lösa stenplattor på gruset så att de rasade över grävlingen när den börjar gräva. Det har nu fungerat i flera år. Det finns rester av ett försök..
Har ingen aning om det kommer att funka, men jag tänkte försöka lösa mitt grävlingsproblem med ett antal större stenar jag samlat på mig, som jag tänkte gräva ner där de gillar att gräva.
Men nog måste väl en tillräckligt tät grundmur generellt hålla dem borta?
Hur ser det ut där de tar sig in?
Men nog måste väl en tillräckligt tät grundmur generellt hålla dem borta?
Hur ser det ut där de tar sig in?
Krypgrunden (inputsad) står på mark där antal meter jord varierar ned till berg, så på olika ställen gräver de sig in under muren och kommer upp under huset. Har sett bilder på att man gräver ned kraftigt nät några meter ned och sedan vinklar lite utåt.C cpalm skrev:
Intressant men delar av huset har gräsmatta intill grunden så det är nog inget alternativ därpacman42 skrev:
Det lär ju funka, men inte gräver de väl sig ner flera meter i backen? Hos mig håller de sig rätt ytligt. Inga underjordiska gångar om man säger så. Fast kanske beror på att det generellt är jäkligt stenigt i backen här.J juancarlos skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Roströda geggiga beläggningar i krypgrunden - vad är det?
Grund & Markarbeten -
94-98% luftfuktighet i krypgrunden.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad tänka på - luft till kaminen via krypgrunden
Ventilation -
Vill ha koll på fukt/temp krypgrunden på distans, ev styra luftvärmepump- vad köpa?
Villalarm & Hemautomation -
Egen brunn i krypgrunden - säkerhet
Vatten & Avlopp