Vi har fyra st hamstrar hemma. I något svagt ögonblick lovade jag barnen att när de dör och begravs i trädgården så ska jag ordna runda stenar att lägga över gravarna där jag graverar in hamstrarnas namn.
Nu börjar äldsta hamstern närma sig två år, så snart är det dags att infria det där löftet...
Men vad fasen ska jag använda?
Kommer det funka med diamantbelagda skivor och stift till en Dremel, eller finns det något bättre?
Nu börjar äldsta hamstern närma sig två år, så snart är det dags att infria det där löftet...
Men vad fasen ska jag använda?
Kommer det funka med diamantbelagda skivor och stift till en Dremel, eller finns det något bättre?
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Stenhuggeri använder ofta en gummimask som de skär ut texten i, sen lägger man den på stenen o blästrar fram texten
Det går fint. Jag gjorde en gravyr med diamantslipstift och Dremel på en gammal kantsten i granit. Raka delar av bokstäverna spårade jag med vinkelslip, men ett tips är att inte göra för små bokstäver om det ska fungera. Tror jag slet ut 3 runda stift på 20 tecken. Jag fyllde sen i spåren med svart hammarlack och det har stått sig förvånansvärt bra. Säkert inte nödvändigt med färg om det är lite slätare sten
Tackar för bra förslag!
Täljsten lät ju väldigt smidigt! Kommer man över ett lite större block så kan man ju rista in namnen på samma block varefter hamstrarna vandrar vidare.Hur beständigt är täljsten för väder och vind?
Vad finns det annars för stensorter som är lätta att gravera i? Sandsten eller marmor?
Täljsten lät ju väldigt smidigt! Kommer man över ett lite större block så kan man ju rista in namnen på samma block varefter hamstrarna vandrar vidare.Hur beständigt är täljsten för väder och vind?
Vad finns det annars för stensorter som är lätta att gravera i? Sandsten eller marmor?
Självklart men jag tänkte att det går nog lättare att hitta någon som graverar på en metallskylt än en sten. Sten kan vara tufft att köra i lasern eftersom de inte alltid är homogena och tar mycket energi.L laseryxa skrev:
Tack för alla svar!
Det vore så klart snyggt att etsa, köra med laser etc. Men det här projektet är av sådan natur att det ska gå snabbt och billigt.
Enkelhet är prioriterat över perfekt resultat.
Jag tror att jag har bestämt metod nu, och håller ögonen öppna efter täljsten enligt tips i tråden!
Det vore så klart snyggt att etsa, köra med laser etc. Men det här projektet är av sådan natur att det ska gå snabbt och billigt.
Enkelhet är prioriterat över perfekt resultat.
Jag tror att jag har bestämt metod nu, och håller ögonen öppna efter täljsten enligt tips i tråden!
Klicka här för att svara