Vi har fyra st hamstrar hemma. I något svagt ögonblick lovade jag barnen att när de dör och begravs i trädgården så ska jag ordna runda stenar att lägga över gravarna där jag graverar in hamstrarnas namn.
Nu börjar äldsta hamstern närma sig två år, så snart är det dags att infria det där löftet...
Men vad fasen ska jag använda?
Kommer det funka med diamantbelagda skivor och stift till en Dremel, eller finns det något bättre?

• Älska
nanowire
  • Laddar…
Kanske etsa med syra är enklast?
(Har ej provat)

Köp täljstensblock så kan du gravera stenarna med kniv och ett billigt stämjärn från nån loppis.

• Gilla
Patrik Hazard
  • Laddar…
Stenhuggeri använder ofta en gummimask som de skär ut texten i, sen lägger man den på stenen o blästrar fram texten

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det går fint. Jag gjorde en gravyr med diamantslipstift och Dremel på en gammal kantsten i granit. Raka delar av bokstäverna spårade jag med vinkelslip, men ett tips är att inte göra för små bokstäver om det ska fungera. Tror jag slet ut 3 runda stift på 20 tecken. Jag fyllde sen i spåren med svart hammarlack och det har stått sig förvånansvärt bra. Säkert inte nödvändigt med färg om det är lite slätare sten

Tackar för bra förslag!
Täljsten lät ju väldigt smidigt! Kommer man över ett lite större block så kan man ju rista in namnen på samma block varefter hamstrarna vandrar vidare.Hur beständigt är täljsten för väder och vind?
Vad finns det annars för stensorter som är lätta att gravera i? Sandsten eller marmor?

Satsuki
Det går inte med betong? Då kan man ju göra en gjutform med namn och valfri geometrisk form. Tillräckligt väderbeständig för att hålla tills barnen inte bryr sig längre…

• Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Ett mer modernt sätt är att ha en graverad metallplåt, typ mässing, fäst på en sten. Metallen etsar eller lasergraverar man. Man kan säkert gravera med stift också om man är lagd åt det hållet.

Går bra att gravera direkt på sten med laser (random bild från internet)
Graverade stenar med ord som "Dream" och "Courage" på en brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L laseryxa skrev:
Går bra att gravera direkt på sten med laser (random bild från internet)
[bild]
Självklart men jag tänkte att det går nog lättare att hitta någon som graverar på en metallskylt än en sten. Sten kan vara tufft att köra i lasern eftersom de inte alltid är homogena och tar mycket energi.

Hammare och pik

Det beror ju lite på vilka tecken och hur många men jag har lyckats märka med vinkelslip och diamantskiva i kalksten.

Tack för alla svar!
Det vore så klart snyggt att etsa, köra med laser etc. Men det här projektet är av sådan natur att det ska gå snabbt och billigt.
Enkelhet är prioriterat över perfekt resultat.
Jag tror att jag har bestämt metod nu, och håller ögonen öppna efter täljsten enligt tips i tråden!

Om du väljer ett lämpligt alfabet/font går det lättare. Tänker främst på runskrift, ger en extra historisk dimension också vilket säkert barnen kan tycka är kul.

• Gilla
Patrik Hazard och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.