17 782 läst ·
43 svar
18k läst
43 svar
Grävde poolen själv efter att ha fått offert på 800 000 kr
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
När Torbjörn ville ha en stor pool att simma i tog han in offert på jobbet - 800 000 kr. Då bestämde han sig för att gräva själv istället.
– Det känns skönt att tänka på att man har haft 1700 kr i timmen när man byggde poolen själv, säger en nöjd Torbjörn.
Du kan läsa artikeln här: Grävde poolen själv efter att ha fått offert på 800 000 kr
– Det känns skönt att tänka på att man har haft 1700 kr i timmen när man byggde poolen själv, säger en nöjd Torbjörn.
Du kan läsa artikeln här: Grävde poolen själv efter att ha fått offert på 800 000 kr
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Bra jobbat! Handgräva så pass mycket är nog något många ryggar tillbaka inför numera, men Torbjörn måste blivit vältränad om han inte redan var det. 800 000 låter väldigt högt så jag förstår att motivationen till eget jobb legat på topp.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 407 inlägg
1 timme per kubikmeter låter väldigt snabbt grävt?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Tyckte det var en malplacerad bild på "hackan" vid 0:56. Såg inte riktigt att ett trädgårdsredskap skulle underlätta för poolgrävningen direkt.
Det måste la va en korp som avses? Men det var det inte riktigt, (översta bilden) men ingen potatisgrep iaf.
Det måste la va en korp som avses? Men det var det inte riktigt, (översta bilden) men ingen potatisgrep iaf.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Ja, han körde ut allt på skottkärra, så han backade inte in släpet. Men även jag tror det gått att få in en lite grävare där (iaf om man tog bort trappen).E erikjakan skrev:
Nu slapp han gå till gymmet istället, så var och en på sitt vis! Starkt jobbat.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Beror förstås på marken. Grävde ett 50 cm djupt och 12 meter långt kabeldike på Gotland förra sommaren. Fick spetta innan varje spadtag i den stenhårda marken. Tog nog två-tre dagar. Men 1 kubik i timmen, då ska det vara näst intill blomjord.Dan_Johansson skrev:
5x8 meter(invändigt) Schakt 1meter utanför det...minst och 1,5m djupt 6x9x1,5=81kubik och loka många timmar schakt. Håller med Dan, det låter jävligt optimistiskt med 1 kubik/h. Jag tror speciellt att kubik 6 och 7 på en lördag kan bli tung. Men imponerande, jag har också lirkat fram en stor pool för rätt små pengar jämfört med offerter. Men jag har inte handschaktat mycket där...
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har förtydligat i texten nu. Han hade alltså en liten rund pool tidigare på 4,5 m i diameter, men ville ha en som är 8x4,5 istället. Då behövde han gräva den 5 m bred. Det ytterligare hålet han grävde var 5x3 meter, plus att öka djupet och bredden lite på hålet som fanns där.
Det är ändå ett jävla hål att handgräva. Jag måste säga att jag tycker det låter både onödigt och ganska dumt.... Jag är däremot lite imponerad av att han svetsade linern själv, det är det ytterst få som ger sig på.Marlen Eskilsson skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Min pappa livnärde sig ett tag på 1970-talet genom att handgräva pooler (bl a till en känd sångerska faktiskt), själv och sedan också sälja utrustningen för rening mm. Var nog samma ekonomiska incitament som i artikeln.F fsn skrev:5x8 meter(invändigt) Schakt 1meter utanför det...minst och 1,5m djupt 6x9x1,5=81kubik och loka många timmar schakt. Håller med Dan, det låter jävligt optimistiskt med 1 kubik/h. Jag tror speciellt att kubik 6 och 7 på en lördag kan bli tung. Men imponerande, jag har också lirkat fram en stor pool för rätt små pengar jämfört med offerter. Men jag har inte handschaktat mycket där...
Dock fick han till slut världens diskbråck så det blev mer kontorsjobb efter det och andra som grävde. Fortfarande för hand.
Jag avskyr att gräva, så inga av hans mullvadsgener gick i arv.
riktig på 4,5x8 meter är det nån svensk standard måt normalt brukar det vara 10x5 i europaMarlen Eskilsson skrev: