R
MF3991 MF3991 skrev:
Uppdatering. Halmstad stadsnät tar en kostnad på 4400 för att laga. Tror jag kan överklaga eftersom de från början lagt kabeln för grunt.
Men du skrev ju att det troligtvis är den tidigare ägaren som dragit den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Uppdatering. Halmstad stadsnät tar en kostnad på 4400 för att laga. Tror jag kan överklaga eftersom de från början lagt kabeln för grunt.
Be att få se din ledningskarta? Sen som jag tidigare skrev så låg sannolikt ansvaret för förläggningen på fastighetsägaren (på egen tomt) när man installerade. Och det blev alldeles tokigt. Men fråga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
När mina föräldrar grävde av kabeln lyckades dom få den fixad gratis då den inte hade lagts exakt där man hade kommit överens om att den skulle ligga och saknade sånt där skyddsband ovanpå.

Det kan vara svårare för dig om det är föregående ägare som har installerat och du inte vet vad dom hade kommit överens om, men du kan ju alltid försöka.

P paralun skrev:
Nej du pratar bara med fibernätägaren så slipper du spilla tid på Telia och de levererar ju bara tjänsten.
Man kan ju prova, men det är stor risk att svaret blir "all felanmälan ska gå via tjänsteleverantören".

B Bigfoot skrev:
Man kan ju prova, men det är stor risk att svaret blir "all felanmälan ska gå via tjänsteleverantören".
Nej vad har tjänsteleveratören med det att göra?
Halmstads stadsnät är det ju som är fiberägare om jag tolkat TS rätt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är inte helt ovanligt att de vill att all suport ska gå via tjänsteleverantören för att ha en kontaktpunkt mot kunden.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte helt ovanligt att de vill att all suport ska gå via tjänsteleverantören för att ha en kontaktpunkt mot kunden.
Det tar nog bara onödig tid när man uppenbart grävt av en fiber. Tjänsteleverantören bollar ju över ärendet till fibernätägaren som har ansvaret för fibern. Sen jovisst kan man ta sig tid med att även prata med Telia i det här fallet men som jag uppfattade TS så hade han då diskuterat med nätägaren nu på morgonen och även fått en prisuppgift.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
När mina föräldrar grävde av kabeln lyckades dom få den fixad gratis då den inte hade lagts exakt där man hade kommit överens om att den skulle ligga och saknade sånt där skyddsband ovanpå.

Det kan vara svårare för dig om det är föregående ägare som har installerat och du inte vet vad dom hade kommit överens om, men du kan ju alltid försöka.
Jo hos fibernätägaren så ska ursprungsavtalet finnas och de har förmodligen skannat in avtalet så att det snabbt kan hittas. Sen är det då olika avtal avseende innanför tomtgräns och vem som ansvarar för den grävningen. Jag själv hade ansvaret på egen tomt inkl håltagning.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Hade någon gett tillstånd att lägga hela områdets fiberkablar på din tomt?
Jag ska gräva ner nytt va på en fastighet jag äger och har bett det lokala elbolaget att märka ut sin kabel så att vi inte sätter skopan i deras kabel vilket man vägrar och hävdar att jag måste göra detta via någon sida på nätet om det skulle finnas andra kablar vilket inte intresserar mej då det inte finns servitut för några sådana på fastigheten.
Det låg fiber i en gammalt rör för kopparledningar. Om dom måste ha tillstånd eller ej vet jag inget om. Vet du om dom måste ha tillstånd så visa gärna källa på det. Gå in på ledningskollen.se,,,se till att fylla i rätt. Det var där jag falerade, med kapade ledningar som följd.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Det är krav på markering över all form av kabel i mark.
Två fel gör inte ett rätt.

MF3991 MF3991 skrev:
Hej! I dagens trädgårdsiver lyckdes jag gräva av husets fiberkabel. Någon som vet hur man bäst löser detta och vad ett sådant kalas kan kosta?
Beror på hur din nätägare tar betalt. Vi tar per timme, och materialåtgång. Är det säg 100m till nämaste skåp (dit du är blåst och svetsad) så kostar materialet (blåsfibern) ca 150-200kr, skarva slangen 15kr. 1-2h jobb max för normal urblåsning och blåsa i ny fiber samt svetsa, + körtid. Brukar landa på ca 1500-2000kr allt som allt i normala fall.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
MF3991 MF3991 skrev:
Nu använder du ett språk som jag inte förstår. Detta är väll inget jag kan göra själv? :) det är väll ingen annan än just nätägaren som kan blåsa ny kabel i röret?
Du behöver inte förstå. Felanmäl via tjänsteleverantör alt. nätägare.
Då får du veta hur du skall agera.

Stickan

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Uppdatering,

Fiberkabeln ligger under stenplattorna till uppfarten, alltså inte ens nedgrävd. Så att få fram 20-30cm och tejpa var ju enkelt. Frågan är om det borde grävas ned 40-60 cm.
Fiberkabeln ligger för ytligt. Åberopa de som förlagt fibern att åtgärda (såvida du inte grävt ner den själv?)
ca 30 cm på tomtmark 70 cm utanför gäller.

• Gilla
MF3991
  • Laddar…
Det är inga absoluta krav. Det är rekommendationer som gäller nu.

madownage madownage skrev:
Beror på hur din nätägare tar betalt. Vi tar per timme, och materialåtgång. Är det säg 100m till nämaste skåp (dit du är blåst och svetsad) så kostar materialet (blåsfibern) ca 150-200kr, skarva slangen 15kr. 1-2h jobb max för normal urblåsning och blåsa i ny fiber samt svetsa, + körtid. Brukar landa på ca 1500-2000kr allt som allt i normala fall.
Vi landa på 4 400kr.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.