2 558 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Gråvattenhantering, helt tät tank i mark med regelbunden professionell tömning
Hörde någonstans att man kan lösa gråvattenhanteringen genom att sonika gräva ner en fullständigt tättslutande tank (på typ 3 kubikmeter) vilken man sedan enligt konstens regler beställer tömning av när den börjar närmar sig full.
Alltså något som framförallt skulle kunna vara aktuellt vid fritidsboende med förhållandevis mycket liten användning och behov.
Lyckas spontant inte googla fram något kring det men tar tacksamt emot svar/tips/info här.

Alltså något som framförallt skulle kunna vara aktuellt vid fritidsboende med förhållandevis mycket liten användning och behov.
Lyckas spontant inte googla fram något kring det men tar tacksamt emot svar/tips/info här.
Det låter som en dålig idé och knappast något som kommunen godkänner. Kan det vara så att du blandar ihop det med sluten tank för wc? Det kan godkännas, dock tror jag att det kräver särskilda skäl nu för tiden. Har haft det själv i ett fritidshus och även det är en dålig lösning.S Tommy66 skrev:Hörde någonstans att man kan lösa gråvattenhanteringen genom att sonika gräva ner en fullständigt tättslutande tank (på typ 3 kubikmeter) vilken man sedan enligt konstens regler beställer tömning av när den börjar närmar sig full.
Lyckas spontant inte googla fram något kring det men tar tacksamt emot svar/tips/info här.![]()
![]()
På den fastigheten löste vi gråvattnet med ett biofilter för typ 5 tkr och en stenkista.
Det här gick av stapeln typ 2015. Fungerade klockrent. Man tog lös filterna ur lådan 1 gång per år och slog lite på dom över komposten. Ingen driftskostnad alls.
Är ganska säker på att det var en sån här:https://www.avloppscenter.se/vara-p...ckl/gravattenfilter/matala-bio-filter-10.html
Priset tycks ha gått upp en del.
Är ganska säker på att det var en sån här:https://www.avloppscenter.se/vara-p...ckl/gravattenfilter/matala-bio-filter-10.html
Priset tycks ha gått upp en del.
Låter ju ändå bra. Antar att det inte stöter på patrull hos kommunen - och att man för den typen av lösning kanske inte heller (?) behöver utföra diverse prover och analyser i processen.N nybyggarn3 skrev:
Å så då komplettering med något i den här stilen, vad jag förstår?
https://www.avloppscenter.se/vara-p...lbehor-bioboxmatala/hs-infiltrationsbadd.html
Jag gjorde inga prover eller liknande. Jag körde utan den där infiltrationsmattan. Direkt från filtret till stenkists
Det beror helt på kommunen. Eftersom det inte finns en standard för BDT-vattenrening så blir det en bedömning hos respektive kommuns miljöavdelning. Är det en liberal kommun så går det bra men är det (som min kommun) en striktare sådan så accepterar de inte dessa småfilter. Och någon av dem har testats i MÖD och fick avslag, så krånglar kommunen lär du inte vinna på att överklaga. Men utfallet beror på den enskilda produkten och hur bra mätserier på reningsförmåga som företaget kan redovisa.S Tommy66 skrev:
Biofilter med infiltration låter som en bra lösning.N nybyggarn3 skrev:Det låter som en dålig idé och knappast något som kommunen godkänner. Kan det vara så att du blandar ihop det med sluten tank för wc? Det kan godkännas, dock tror jag att det kräver särskilda skäl nu för tiden. Har haft det själv i ett fritidshus och även det är en dålig lösning.
På den fastigheten löste vi gråvattnet med ett biofilter för typ 5 tkr och en stenkista.
Samtidigt, om man kommer över en begagnad septitank för ett par tusenlappar så har man ju många (lappar) över till att betala ett antal tömningar med. Vs ca 20 tusen investeringskr för filterprodukten.
Säg att en tömning går på en tusenlapp - och till skillnad från tankar för WC-vatten (när man inte löser det med t ex förbrännings-WC) så kan man nog få tömning efter behov (beställning) inte årligt abg.
Det får då såklart ställas mot hur mycket gråvatten det handlar om, över tid.
Ja frågan landar ju i så fall ner i… ”Hur lång horisont skall man/vi ha för det aktuella fritidsobjektet och hur långt fram i tiden räcker sjutton tömningar á tre kubikmeter gråvatten?”
OM septitank för gråvatten skulle godkännas av kommunen.
Förr eller senare möts kurvorna, yes.
Sluten tank för gråvatten låter som en riktigt dålig idé. Jag har väldigt svårt att se att du får en sån lösning godkänd. När jag fixade avlopp till min stuga (filter för gråvatten och tank för toa) så var det bara tack vare att jag övertalade kommunen om att det inte fanns några vettiga alternativ som jag fick godkänt med sluten tank till wc.S Spanarn10 skrev:Biofilter med infiltration låter som en bra lösning.
Samtidigt, om man kommer över en begagnad septitank för ett par tusenlappar så har man ju många (lappar) över till att betala ett antal tömningar med. Vs ca 20 tusen investeringskr för filterprodukten.
Säg att en tömning går på en tusenlapp - och till skillnad från tankar för WC-vatten (när man inte löser det med t ex förbrännings-WC) så kan man nog få tömning efter behov (beställning) inte årligt abg.
Det får då såklart ställas mot hur mycket gråvatten det handlar om, över tid.
Ja frågan landar ju i så fall ner i… ”Hur lång horisont skall man/vi ha för det aktuella fritidsobjektet och hur långt fram i tiden räcker sjutton tömningar á tre kubikmeter gråvatten?”
OM septitank för gråvatten skulle godkännas av kommunen.
Förr eller senare möts kurvorna, yes.
Då är ändå min kommun känd för att vara enkel att ha att göra med i sådana frågor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Badrum från 75 - utan helt tätskikt
Badrum -
Uponor smartrix termostater helt öppna ?
Värmepumpar -
Klisterskarv på papptak inte helt tät vid trekantsläkt - viktigt?
Tak & Vind -
Hur får man invattenanslutningen helt tät?
Tvättstuga -
Brytskydd gör att dörren inte blir helt tät när man stänger.
Fönster & Dörrar