Claes Sörmland
Det gäller väl bara om anslutningspunkten är trycksatt avlopp? LTA.

Om det mer handlar om att ens hus ligger lågt i förhållande till anslutningspunkten så faller det väl på fastighetsägaren?

K Khzp skrev:
Hej,
En pumplösning som ”lyfter” avloppet från din fastighet är en lösning. Om jag minns rätt är det kommunen som ska stå för hela kostnaden (inköp, installation samt underhåll)fram till anslutningspunkten. Det skedde en ändring i VA- lagen runt 2009 till fastighetsägarens fördel, min kunskap är dock från den tiden, så det kan ha skett ytterligare ändringar.
Det gäller bara om det är ett VA-område. Jag tolkar det som att detta inte är det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hade precis samma "dilemma" när vi skulle bygga. Skulle jag ge mig på att dra kommunalt VA cirka 100m eller borra egen brunn och sluten avloppstank? Jag valde den kommunala lösningen och ångrar det inte en sekund. Visst blev det en utmaning att gräva själv men det var det värt nu när man har en problemfri (peppar peppar) LTA lösning och kommunalt vatten.
Problemet för vår del var att det bara var ca.50cm till berg och att spränga hela sträckan hade varit en alldeles för dyr lösning. För att lösa frostfritt så har vi istället boxat in vatten och avloppsslangen (32mm samt 40mm PEM). Boxarna är byggda av 100mm cellplastblock där man kan säga att man kapslar in slangarna. Detta ligger då i botten på schaktningen/VA-diket och sedan har vi täckt över med cirka 1m jordmassor och på så sätt kulverterat hela sträckan. Visst tog arbetet sin lilla tid men nu har systemet rullat i ett år utan några som helst driftsstopp. Grädden på moset är att jag sparade runt 100k på att göra jobbet själv baserat på de offerter jag plockade in på jobbet.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen finns det ju en mellanlösning också om terrängen möjliggör detta: man drar självfallsledning så långt det går från huset eller den kommunala anslutningspunkten och sen pumpar man bara kortast möjliga sträcka för att övervinna höjdskillnaden.
Ja det hoppas jag är en smart lösning för så gjorde vi

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Anders1646 skrev:
Jag hade precis samma "dilemma" när vi skulle bygga. Skulle jag ge mig på att dra kommunalt VA cirka 100m eller borra egen brunn och sluten avloppstank? Jag valde den kommunala lösningen och ångrar det inte en sekund. Visst blev det en utmaning att gräva själv men det var det värt nu när man har en problemfri (peppar peppar) LTA lösning och kommunalt vatten.
Problemet för vår del var att det bara var ca.50cm till berg och att spränga hela sträckan hade varit en alldeles för dyr lösning. För att lösa frostfritt så har vi istället boxat in vatten och avloppsslangen (32mm samt 40mm PEM). Boxarna är byggda av 100mm cellplastblock där man kan säga att man kapslar in slangarna. Detta ligger då i botten på schaktningen/VA-diket och sedan har vi täckt över med cirka 1m jordmassor och på så sätt kulverterat hela sträckan. Visst tog arbetet sin lilla tid men nu har systemet rullat i ett år utan några som helst driftsstopp. Grädden på moset är att jag sparade runt 100k på att göra jobbet själv baserat på de offerter jag plockade in på jobbet.
Stort tack för att du delar med dig! Skönt med känslan att ha valt rätt när det ändå blev endel extra jobb.

henrik erikson henrik erikson skrev:
Ja det hoppas jag är en smart lösning för så gjorde vi
Vill ni utveckla vad vinsten blir med detta upplägg?

K kajjan1 skrev:
Jag skulle säga att det bara är nackdelar, det är billigare och enklare att lägga en tyckledning än en självfallsledning. Jag anser att det bästa är att inte lägga den precis utanför uteplatsen utan kanske en liten bit ifrån huset men nära en farbar väg så att service underlättas. Den dagen den går sönder är det då lätt att komma dit med en slamsugare för att tömma stationen och kunna byta pumpen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kajjan1 skrev:
Kommunen ville ha cirka 150k för att utföra samma jobb som jag gjorde själv för cirka 40-50k.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kajjan1 skrev:
Vår kostnad blev under 200k med kommunalt vatten, pumpen och allt grävjobb. Svårt att säga exakt vinst men tror det blev billigare.

Vår kostnad blev under 200k med kommunalt vatten, pumpen och allt grävjobb. Svårt att säga exakt vinst men tror det blev billigare.
Pga detta upplägg sjönk kostnaden för kommunalt vatten från 181 till 100k (dock har vi ansvar själva så hade hellre betalt mer för att kommunen skulle ha ansvaret och kanske lägre kostnad på sikt?)

K kajjan1 skrev:
Hej,
Vi tittar på en tomt som har vissa utmaningar. Bla finns det kommunalt va i närheten men inte i direkt anslutning. Om vi själva vill gräva oss dit är det ca 70-80m sträcka plus att tomten ligger något lägre. Vi har fått godkänt från markägaren så där är det inga problem, men är det ens görbart med tanke på fall osv? En ytterligare aspekt är att marken består av lera, behöver man gräva sig ännu djupare pga av det?
Tacksam för input!
Det är inga problem att pumpa avloppet. Pumpen kostar väll dock 30 000 men grävningen blir bara till 30 mm slang. Men är enskilt va inte en bra lösning nu när kommunerna trissar avgifterna för att gräva om det eftersatta va nätet.

Enskilt vatten och avlopp är billigare än kommunalt och det är ofta miljömässigt bättre också (vårt reningsverk, gemensamhetsanläggning, levererar renare vatten ut än vad det kommunala gör).

Bor man lantligt så betalar man till kommunalt VA för att slippa ansvaret när det strular.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enskilt vatten och avlopp är billigare än kommunalt och det är ofta miljömässigt bättre också (vårt reningsverk, gemensamhetsanläggning, levererar renare vatten ut än vad det kommunala gör).

Bor man lantligt så betalar man till kommunalt VA för att slippa ansvaret när det strular.
Det finns en poäng i det. Men det är en chansning vad man får upp för vatten, sen ser vi det som en investering då ett hus med kommunalt VA lockar fler som annars känner en osäkerhet kring enskilt. Märker redan av det på intresset för tomten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
Det är inga problem att pumpa avloppet. Pumpen kostar väll dock 30 000 men grävningen blir bara till 30 mm slang. Men är enskilt va inte en bra lösning nu när kommunerna trissar avgifterna för att gräva om det eftersatta va nätet.
Det kanske jämnar ut sig mot att grävningen blir enklare när man slipper gräva för självfallet? Vi ser kommunalt VA som en investering, i alla fall i nuläget. Framåt kanske det ser annorlunda ut med eventuella kriser, men svårt att sia om.

Sen anledningen att vi gjorde detta är att vi är utanför kommunens verksamhetsområde så de vill inte stå för pumpen, vi hade alltså inget alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.